Podle nejnovějších zpráv je téma povinných dvou zastávek v boxech opět na stole. Nové pravidlo by podle všeho mělo začít platit už na začátku příští sezóny. Dodavatel pneumatik Pirelli je návrhu otevřený, ale zdůrazňuje, že je potřeba zamyslet se také nad praktickými aspekty.
Poslední Velká cena v Mexiku přinesla směs různých strategií, které zdramatizovaly průběh závodu a způsobily alespoň jeden nečekaný výsledek v podání Olivera Bearmana. Minulá neděle však byla v letošní sezóně spíše výjimkou, protože většina závodů má podobný průběh, který George Russell po Mexiku trefně popsal.
Pilot Mercedesu označil současnou F1 za „závod do první zatáčky“, přičemž stále důležitějším faktorem se stává takzvaný špinavý vzduch a týmy častěji volí strategii jediné zastávky v boxech. Pneumatiky Pirelli jsou letos odolnější, což jezdcům umožňuje více na ně tlačit, ale zároveň se snížilo jejich opotřebení.
S větší výdrží pneumatik tak zmizely různé strategické možnosti pro jednotlivé týmy během závodu. „Pirelli to má těžké, ať udělá cokoliv. Pokud přinese pneumatiky s vysokým opotřebením, lidé říkají, že to není realistické a že na to jezdci nemohou tlačit. Pokud se ale pneumatiky téměř neopotřebovávají, mluvíme o nudném závodě.“
„Chcete pneumatiku, na které můžete jet naplno, ale která nevydrží celou délku závodu. Kdybyste si mohli vybrat, zvolili byste takovou, na které můžete jet naplno 15 kol, a pak její výkon klesne,“ dodal Brit. V posledních pěti závodech si týmy většinou volily jen strategii jedné zastávky v boxech. Pokud nepočítáme Silverstone a Zandvoort, kde roli sehrálo počasí či pozdní safety car, pak poslední závod, který vyhrál jezdec se dvěma zastávkami, byl v Rakousku, kde triumfoval Lando Norris.
Nedávné pokusy o dva pit stopy v závodě selhaly
Pirelli v této sezóně několikrát experimentovalo s měkčími směsmi oproti loňsku a některé směsi pro závodní víkend nealokovalo. Například přivezlo kombinaci C1, C3 a C4 místo C1, C2 a C3. Přesto byli jezdci schopni dokončit závod pouze s jednou návštěvou mechaniků. Příkladem je Alexander Albon v Austinu, kterému se to podařilo, i když Pirelli pro daný víkend zvolilo měkčí pneumatiky.
„Týmy vždy maximalizují to, co mají k dispozici, a to znamená, že se budou snažit minimalizovat počet zastávek v boxech. Dává to smysl, protože během pit stopu může nastat problém, po návratu na trať se mohou dostat do provozu a ztratit čas. My chceme přispět ke zlepšení show a věřím, že dva povinné pit stopy by byly lepší, protože by přinesly větší nepředvídatelnost. Ale nikoho k tomu nemůžeme nutit, dokud nebudou dva pit stopy definovány v pravidlech jako povinné,“ uvedl Mario Isola z Pirelli.
Max Verstappen už v Baku poznamenal, že podle jeho názoru by dva povinné pit stopy byly lepší než nová směs C6, kterou označil za zbytečnou. Podle informací portálu Motorsport.com by mělo být téma dvou povinných pit stopů jedním z bodů příštího zasedání komise F1. Mezinárodní automobilová federace zdůrazňuje, že zatím neexistují konkrétnější návrhy, jak by to mohlo fungovat, ale Liberty Media by ráda prozkoumala možnosti pro příští rok.
Pokud by se formule 1 v budoucnu skutečně rozhodla zavést pravidlo o dvou povinných zastávkách v boxech, mohlo by existovat několik směrů, kterými se vydat. Jedním z nich by mohlo být zrušení povinnosti použít dvě různé směsi pneumatik. „Mohli bychom zvážit i dva pit stopy bez podmínky využít různé sady, týmy by si mohly vybrat, co chtějí,“ navrhl Isola.
„Mohli byste mít strategii medium–medium–medium, pokud byste měli dostatek pneumatik. Pokud byste startovali zezadu, asi byste chtěli začít na tvrdých, protože si chcete prodloužit první stint. Pokud byste startovali ze středu pole, mohli byste začít na měkkých a rychle se posunout dopředu. Existuje tolik variací a kombinací,“ doplnil Ital.
Ti, kteří změnu pravidel podporují, se většinou odvolávají na závod v Kataru před dvěma lety, nikoli na letošní Velkou cenu Monaka. V Kataru byly dva pit stopy oznámeny krátce před začátkem závodu z bezpečnostních důvodů. V kombinaci s vysokými teplotami a možností jet celý závod naplno měli někteří jezdci po dojezdu fyzické problémy, ale myšlenka závodu, kde mohou piloti jet naplno bez nutnosti šetřit pneumatiky, je pro Liberty Media velmi lákavá.
Druhou, zatím nezodpovězenou otázkou zůstává, zda změny pravidel od sezóny 2026 přispějí k tomu, aby monoposty mohly jezdit blíže za sebou. Zatím to vypadá, že špinavý vzduch by měl být s příchodem nové generace vozů méně významným faktorem.
Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.
👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?
SvětFormule.cz