
Sen Liama Lawsona, stát se jezdcem Red Bull Racing, netrval dlouho. Po pouhých dvou závodech byl přemístěn do sesterského týmu Racing Bulls, kde se posladní závody ukazuje v poměrně dobrém světle. Ale je ještě šance, že se vrátí do hlavního týmu?
„Není degradován, přestupuje do Racing Bulls, který má velmi konkurenceschopný vůz, mnohem snáze ovladatelný než RB21,“ řekl Helmut Marko poté, co se Red Bull rozhodl nahradit Liama Lawsona Júkim Cunodou v hlavním týmu.
„Změna nastala po startu, který bych označil za poměrně nešťastný,“ dodal s odkazem na Lawsonovy problémy během předsezónních testů v Bahrajnu a jeho potíže v úvodních závodech. „Třetí trénink v Austrálii byl zrušen a tam začaly problémy. To samozřejmě ovlivnilo Liamovu sebedůvěru. Byla to sestupná spirála, kterou jsme museli zastavit, abychom mu zajistili lepší budoucnost v jeho kariéře.“
Loňský rok byl pro Liama Lawsona poměrně divoký. Od okamžiku, kdy nahradil Daniela Ricciarda v Racing Bulls, se rychle stal hlavním kandidátem na nástupce Sergia Péreze v Red Bullu. K tomu došlo během zimy, a to navzdory málo zkušenostem v královně motorsportu.
Během úvodních týdnů roku 2025 se Lawsonova kariéra posunula zcela jiným směrem, až do bodu, kdy mnozí zpochybňovali, zda vůbec dokončí sezónu s Racing Bulls. Tyto spekulace navíc podpořily dobré výkony juniora Red Bullu Arvida Lindblada. Ten je ve své první sezóně ve formuli 2 a díky výjimce od FIA by mohl startovat ve formuli 1. Lawsonovo místo vypadalo jako nejviditelnější cíl, zejména proto, že se mu nedařilo získávat body a měl potíže držet krok se svým novým týmovým kolegou Isackem Hadjarem.
Helmut Marko tehdy potvrdil, že Cunoda určitě dokončí sezónu v Red Bullu. A Hadjar byl zkraje považován za nejlepšího z nováčků. Liam Lawson však od té doby stabilizoval svou formu a během letních měsíců předvedl slušné výkony. Možná se mu nepodařilo úplně obrátit situaci, ale znovu získal sebevědomí.
„Upřímně řečeno, odvedl skvělou práci,“ řekl šéf týmu Racing Bulls Alan Permane během závodního víkendu v Maďarsku. „Dva závody v Red Bullu byly pro něj samozřejmě velmi těžké. Nebude mi vděčný za to, že to říkám, ale rozhodně byl trochu skleslý. Neměl elán a my jsme udělali, co jsme mohli, abychom mu pomohli. Nastoupit do našeho vozu bez předchozího testování samozřejmě nebylo snadné. Soupeří s Isackem, který letos podává vynikající výkony. Jeho první závod byl v Japonsku a Isack tam doslova létal. Byl to pro něj tedy těžký start.“
Ve svých prvních pěti závodech s Racing Bulls se Lawsonovi nepodařilo postoupit do třetí části kvalifikace ani získat body, zatímco Hadjar se do poslední fáze kvalifikace dostal třikrát a body získal v Japonsku a Saúdské Arábii. To by se dalo vysvětlit tím, že Lawson potřeboval čas na adaptaci, ale pochybnosti o jeho budoucnosti jen zesílily. Rozhodující však bylo, že se včas vzpamatoval a od Monaka zlepšil své výkony.
Následné vylepšení předního zavěšení mu také pomohly Lawsonovi cítit se pohodlněji a získal body v Rakousku, Belgii a Maďarsku. V Budapešti dokonce skončil před Maxem Verstappenem, když se mu podařila jednozastávková strategie po provedení strategie s druhým stintem o délce 40 kol.
„Provedli jsme některé změny,“ vysvětlil Permane. „V Rakousku jsme zaznamenali určitý průlom. Měli jsme pro něj nové přední zavěšení, které vyvinuli pomocí simulátoru, a jemu se velmi líbilo, byl z něj opravdu nadšený a fungovalo. Ve Spa jsme opět viděli, že podává dobré výkony. No, Monako bylo pro něj slušným závodem, ale v Rakousku se mu vrátila energie.“
„Upřímně řečeno, nic zásadního se nezměnilo, kromě několika drobností v monopostu a drobností, které mi pomohly cítit se v něm pohodlně,“ popsal Lawson. „A myslím, že od Rakouska se v autě cítím opravdu komfortně. V první části roku jsme měli spoustu drobných problémů a chyběla nám konzistence, ale teď už ji máme, i když je velmi těžké ji udržet, takže se musíme snažit a soustředit se na to, abychom ji udrželi.“
Lawsonovu pozici posílily také potíže, které Cunoda od výměny zažívá. Japonský jezdec skončil pouze dvakrát v TOP 10 a od Monaka nezískal žádné body. Lawson má také výhodu v kvalifikaci, kdy obsazuje lepší pozice, což znamená, že startuje z předních pozic, i když má Cunoda papírově rychlejší auto.
To naznačuje, že Lawsonovy potíže ze začátku sezóny nebyly čistě způsobeny jeho schopnostmi. Ale co to znamená pro jeho budoucnost?
„Letos jsem měl tolik práce, že o tom opravdu nepřemýšlím. Soustředím se na to, abych odjel pár dobrých závodů. Samozřejmě jsme jich pár v poslední době měli, ale tři z dvanácti závodů, nebo kolik jich vlastně bylo, nestačí, takže musíme přidat a pak uvidíme,“ popsal novozélandský pilot.
Liam Lawson vstupuje do letní přestávky s 20 body. Má jen o dva méně než jeho týmový kolega Isack Hadjar. Ve druhé části sezóny jej navíc čeká několik okruhů, kde v loňském ročníku již ve formuli 1 závodil, což může být výhodou.
„Ano, myslím, že je samozřejmě dobré jet na okruhy, na kterých jste již ve formuli 1 jezdili, a na některé okruhy, které mám opravdu rád,“ řekl Lawson. „Takže ano, myslím, že druhá polovina bude vzrušující, těším se na ni, ale rozhodně se také těším na pár týdnů volna.“
Pod vedením Christiana Hornera Red Bull nikdy nenabídl druhou šanci jezdcům, kteří selhali v hlavním týmu, dokonce ani Pierre Gasly, který vyhrál závod a získal pódiová umístění s AlphaTauri, nebyl povolán zpět. Ale mohla by se tato politika nyní změnit? Bylo by nejspíš předčasné tvrdit, že Lawson je opět v boji o místo v Red Bullu. Ale s omezenými alternativami a pokračující nejistotou ohledně druhé sedačky nemohla jeho zlepšená forma přijít v lepší čas.