
Jezdci McLarenu Oscar Piastri a Lando Norris bojují o titul ve formuli 1, tým zatím nedal jasně najevo, koho bere jako týmovou jedničku. Po závodním víkendu v Itálii je na místě mnohem více otazníků. Neuškodí britské stáji to, že nemá jasnou hierarchii jako například Red Bull?
Máme za sebou více než čtvrtinu závodních víkendů formule 1 v letošní sezóně. Pomalu se rozehřívá boj o Pohár jezdců, kde aktuálně první trojici dělí pouhých 22 bodů.
První a druhé místo drží Oscar Piastri a Lando Norris z McLarenu, ale měl by tým lépe koordinovat tuto dvojici, aby zvýšil své šance na zisk titulu mezi jezdci i konstruktéry, což se mu podařilo naposledy v roce 1998? Max Verstappen je totiž stále na dostřel, a i když nemá papírově nejrychlejší monopost, dokáže s RB21 čarovat.
McLaren letos zatím odmítá upřednostňovat jednoho či druhého jezdce. Oscar Piastri i Lando Norris mají momentálně rovnocenné postavení v týmu. Navíc každý z nich bojuje o svůj premiérový titul mistra světa.
Toto rovné postavení se vztahuje i na chování dvojice na trati a týmové příkazy hrály ve strategii McLarenu během velkých cen roli jen zřídka. V loňském roce, kdy byl Norris vedoucím jezdcem McLarenu a měl jen malou šanci sesadit Verstappena z trůnu, se tým z Wokingu zpočátku zdráhal nasadit týmové příkazy, dokud to nebylo v pozdější fázi roku skutečně nutné; šéf Andrea Stella prohlásil, že je důležité udržet v týmu správnou rovnováhu.
McLaren má však nyní reálnou možnost získat titul jezdců i konstruktérů, přičemž ten druhý získal v roce 2024. Nerozhodný přístup k tomu, kdo bude jezdcem číslo jedna, vede k obavám, že nechat závodit Norrise a Piastriho by mohlo zhatit tvrdou práci McLarenu.
Například minulý víkend při Velké ceně Emilia-Romagna byl souboj mezi jezdci McLarenu jasně vidět, když se třetí Norris zařadil za Piastriho na druhém místě při pozdním restartu safety carem. Přestože Brit jel na mnohem čerstvějších pneumatikách, tak po závodě prozradil, že z hlediska týmových příkazů nebylo nic, co by Piastriho donutilo, aby mu uhnul z cesty a umožnil svému kolegovi z McLarenu stíhat Verstappena. Ve skutečnosti sám Piastri přiznal, že se nehodlal vzdát bez boje, i když cítil, že je nevyhnutelné, aby ho Norris na čerstvých gumách předjel.
„Bylo to složité,“ řekl Australan, protože Norris ho nakonec předjel pět kol před koncem v zatáčce Tamburello. „Snažil jsem se ze všech sil, abych se udržel, ale prostě jsem neměl přilnavost.“
Boje na trati zatím nikdy neskončily žádným incidentem či srážkou. Dvojice McLarenu zatím nenapodobuje své předchůdce z minulosti. Dříve byly k vidění rivality v Mercedesu mezi Nicem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem, tato dvojice se na trati střetla při Velké ceně Španělska 2016. V roce 2018 v Baku zase došlo na střet Verstappena s Ricciardem.
To však neznamená, že by ostrý souboj neovlivňoval šance týmu na zisk obou titulů. Kdyby Piastri nechal Norrise projet dříve, měl by Brit více času pokusit se Verstappena dostihnout, i když Andrea Stella ví, že mistr světa je jiná liga.
„Pokoušeli jsme se nalézt různé scénáře, abychom se pokusili Maxe porazit. Ale myslím, že v žádné fázi jsme neviděli, že máme dostatečné závodní tempo. I při závěrečném safety caru mohl Lando předjet Oscara a snažit se co nejvíce tlačit. Max na Landa hodně reagoval. Takže tady k předjetí potřebujete sedm, osm desetin sekundy. Hlavním faktorem zůstává výměna pozic a toho, co se stalo v prvním kole,“ popsal Andrea Stella.
Měla ale přijít týmová režie poté, co Norris nedokázal předjet Verstappena? Měl mu McLaren říct, aby druhé místo vrátil Piastrimu? Vždyť Oscar Piastri je v průběžném vedení šampionátu a je momentálně hlavním favoritem na zisk titulu.
V současné době má Lando Norris 133 a Oscar Piastri 146 bodů. Kdyby se však McLaren od začátku ročníku soustředil na jednoho jezdce a aplikoval týmovou režii tak, aby jeho prioritizovaný jezdec byl vepředu, rozdíl by byl větší.
„Máte dva jezdce, kteří bojují o titul mistra světa a v určitém okamžiku vždy převáží vlastní zájem nad zájmem týmu. To bude ten konflikt. Teď v Imole odvedli dobrou práci, aby nedošlo ke kontaktu. Bylo chvályhodné, že jim bylo umožněno závodit, ale bylo vidět, že to bylo velmi těsné,“ popsal Christian Horner.
V Monaku budou oba jezdci McLarenu usilovat o první prestižní vítězství v knížectví. Navíc úzké ulice města znamenají, že jakýkoli pokus o předjetí se může velmi rychle zvrtnout, a pokud se tak stane, Verstappen bude mít volnou cestu k tomu, aby se dostal do čela průběžného pořadí šampionátu. Verstappenovi sice chybí týmový kolega, který by podpořil Red Bull v boji o trofej mezi konstruktéry, ale v šampionátu má nyní na Piastriho ztrátu téměř rovnou jednomu vítězství v závodě. Pokud by se díky chaosu v McLarenu vytvořila mezera, Verstappen je typem jezdce, který se vrhne na jakoukoli příležitost a už ji nepustí.