Jak šel čas s týmovými příkazy v McLarenu a co plánují v Abú Zabí?

Jak šel čas s týmovými příkazy v McLarenu a co plánují v Abú Zabí?

Již více než rok využívá McLaren nechvalně známých „papaya rules“, kterými se snaží ukočírovat souboje mezi svými jezdci. Nyní míří do finálního závodu sezóny, kde si jeden z jezdců stáje může zajistit svůj první mistrovský titul. To, jak se k tomu postaví samotný tým, poodhalil Zak Brown.

Shrnutí článku

Slovní spojení „papaya rules“ zaznělo ve vysílačce stáje z Wokingu poprvé v září roku 2024 při Velké ceně Itálie. Pojmenování tohoto příkazu vysvětlil Lando Norris, který řekl: Andrea (Stella – pozn. red.) rád vymýšlí různá jména pro různé věci.“

Při onom závodě na okruhu v Monze stáli na startu v první řadě oba jezdci McLarenu. Závod se konal v době, kdy se Norris snažil bodově stahovat Maxe Verstappena, aby s ním mohl svést bitvu o titul. Proto bylo klíčové, aby si jezdci britské stáje navzájem nekomplikovali situaci.

„Co se týče přístupu k první zatáčce, naše doporučení je vždy závodit podle papaya rules. S každým soupeřem jsi vždy opatrný, ale když je vůz papájový, jsi ještě opatrnější, protože musíme zajistit, aby naše vozy viděly šachovnicovou vlajku, zejména když jsou tak konkurenceschopné. Snažíme se vyhýbat přístupu, že můj týmový kolega je můj největší soupeř, protože to není produktivní,“ řekl šéf týmu Stella před italským závodem.

Ovšem již v prvním kole v šikaně Variante della Rogia se pokusil Piastri vnější stopou zaútočit na Norrise, což mu i vyšlo, jenže to Brita dost rozhodilo a ztratil pozici i ve prospěch Charlese Leclerca jedoucího v domácím Ferrari. Rozhodně to týmu nepomohlo ani v dalším průběhu závodu, který Monačan nakonec díky lépe zvolené strategii ovládl.

Když byl po závodě výkonný ředitel McLarenu Zak Brown tázán právě na týmové příkazy pro jezdce, odpověděl: „Papaya rules jsou o tom, že se svým týmovým kolegou závodíte tvrdě, čistě, ale nedotknete se ho. A to se stalo. Bylo to agresivní předjetí, takže si o tom promluvíme. Na boxové zídce to bylo nervy drásající. Ale je to prostě jen o tom, že respektujete svého týmového kolegu.“

Stella to zhodnotil slovy: „Pokud je něco, co si z toho můžeme odnést, tak se z toho poučíme a papaya rules upravíme tak, aby nám co nejvíce pomohli v boji o titul mezi konstruktéry i mezi jezdci“

Zkráceně to znamená, že původním účelem těchto pravidel bylo to, aby spolu jezdci stáje nekolidovali. „Papaya rules je jen rychlý způsob pro závodního inženýra, jak jezdcovi připomenout, že nechceme vidět žádný kontakt mezi dvěma papájovými vozy. Závodíme s respektem a bez rizik. To, jak bojujeme o titul, ale pod papaya rules nespadá,“ musel to Andrea Stella následující víkend znovu vysvětlovat.

„Papaya rules“ tedy neměly být týmové příkazy, širší veřejnost a média to ale bohužel pochopila opačně, což McLarenu na popularitě jistě nepřidalo. Navíc se v té době i dost spekulovalo o Piastriho pomoci Norrisovi v boji o titul.

Před vstupem do letošní sezóny současný lídr průběžného pořadí prohlásil: „Nejsou tu žádná papaya rules, právě teď tu nic takového není. Při závodění máme volnou ruku.“

Postupem času však napětí mezi jezdci postupně eskalovalo. 24letý Australan zažíval oproti svému kolegovi lepší vstup do sezóny. Ovšem na konci závodu v Kanadě právě do něj při pokusu o předjetí Lando vrazil. Nakonec ale na kolizi daleko více doplatil viník, Brit kvůli tomu totiž nebodoval, zatímco rodák z Austrálie dojel čtvrtý.

„V nadcházejících dnech se budeme muset zaměřit na to, abychom si udržovali dostatečný odstup, když spolu závodíme. Budeme vést rozhovory, které mohou být těžké,“ reagoval na incident italský šéf druhého nejúspěšnějšího týmu historie.

O dva týdny později při závodě v Rakousku mladý Australan málem sestřelil svého kolegu a soupeře v boji o titul při nájezdu do čtvrté zatáčky. Jeho závodní inženýr Tom Stallard ho poté upozornil: „Boxová zídka rozhodla, že ten manévr ve čtvrté zatáčce byl příliš těsný. Nemůžeme to udělat znovu.“ Po závodě však Zak Brown označil tento souboj za epickou bitvu.

Hned o víkend později ve Velké ceně Velké Británie dostal do té doby vedoucí muž závodu Piastri kontroverzní desetisekundovou penalizaci za nepravidelné brždění za zpomalovacím vozem. „Nemyslím si, že ta penalizace byla spravedlivá. Myslím, že bychom měli vrátit pozice a závodit,“ vyzýval potrestaný pilot svůj tým. McLaren ale týmovou režii smetl ze stolu.

Po závodě sám Oscar Piastri přiznal, že výměna pozic by nebyla spravedlivá, protože jeho parťák neudělal nic špatně. V tu dobu byl bodový rozdíl mezi závodníky pouhých osm bodů.

Před letní přestávkou se k „papaya rules“ vyjádřil i v té době vedoucí muž šampionátu Piastri: „Vždy se z papaya rules dělalo něco víc, než co to doopravdy je. Je to doslova jedno pravidlo, a to nenabourat do sebe navzájem.“

Po závodě v Zandvoortu, kde 26letý Norris utrpěl technické selhání a závod nedokončil, svůj postoj znovu zopakoval i šéf týmu. „Mají svobodu v závodění, v tom smyslu, že jim chceme dát příležitost, aby ukázali svůj talent, schopnosti a ambice, ale zároveň bychom vždy měli dbát na to, aby na prvním místě byl zájem týmu a ten může mít v závislosti na situaci různý význam.“

Hned následující víkend se udála další pozoruhodná situace. McLaren totiž přesto, že Norris jel před Piastrim, zavolal na výměnu pneumatik jako prvního právě Australana a poté až Brita, jenže při výměně pneumatik na McLarenu s číslem 4 udělala boxová posádka chybu a Lando vyjel až za svým kolegou, který byl následně požádán, aby britského závodníka pustil před sebe.

Piastri se v rádiové komunikaci pochopitelně bránil. „Řekli jsme, že pomalá zastávka v boxech je součást závodění, takže nevím, co se změnilo.“ Po závodě svůj přístup změnil, když týmovou režii označil jako oprávněný požadavek.

Další incident mezi jezdci se odehrál na startu závodu v Singapuru, kde se jezdec, závodící za stáj z Wokingu již od roku 2019, otřel o svého kolegu a soupeře zároveň. McLaren proto dal na další závodní víkend Piastrimu možnost rozhodnout o pořadí, ve kterém vyjedou v kvalifikaci jezdci týmu z boxové uličky. Po nehodě mezi svými jezdci ve sprintu během tohoto víkendu však tým tuto výhodu pro jezdce s číslem 81 zrušil, protože on byl hlavním viníkem dvojitého odstoupení ze zkráceného závodu.

A nakonec, v předposledním závodě sezóny, tým založený Novozélanďanem Brucem McLarenem udělal obrovskou strategickou chybu, kterou se připravil o triumf v Kataru. McLaren totiž při neutralizování závodu z důvodu nehody Hülkenberga s Gaslym nevyužil možnosti stavět, zatímco ostatní piloti do boxů samozřejmě zajeli. Dost možná toto špatné rozhodnutí bylo způsobené i tím, že se stáj bála zvýhodnit kteréhokoli ze svých jezdců, což nakonec znamenalo, že se titulu opět přiblížil Max Verstappen.

Před posledním závodem sezóny na okruhu Yas Marina má Lando Norris před Holanďanem 12 bodový náskok a před svým stájovým parťákem ještě o 4 body větší. Piastri má tedy stále šanci na zisk titulu a bude mu umožněno se svým kolegou bojovat, ovšem pouze pokud mu průběh závodu bude stále umožňovat ucházet se o jezdeckou trofej.

„Víkend začneme tak jako těch předchozích dvacet tři, což dá oběma jezdcům rovné příležitosti. Budeme používat selský rozum, takže rozhodně nezahodíme jezdecký titul kvůli šestému a sedmému, třetímu a čtvrtému nebo pátému a šestému místu. Pokud jeden z našich jezdců nebude mít šanci, všechno, co děláme, je ve spolupráci s nimi. Takže oni znají plán na tento víkend a mimo náš tým stejně ať uděláme cokoliv, tak to bude špatně. Takže prostě zůstaneme věrní našim závodním principům. Chceme vyhrát Pohár konstruktérů, což se nám již povedlo a chceme vyhrát Pohár jezdců, takže uvidíme, jak se závod vyvine,“ prohlásil Američan Zak Brown.

Trojitá bitva o titul startuje v neděli ve 14 hodin středoevropského času.

Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.

👉 Seznam týmů F1 | Aktuální sezóna | Kde týmy sídlí?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *