Musel si toho všimnout každý fanoušek formule 1. Partnerství mezi stájemi F1 a sázkovými kancelářemi, respektive hazardními společnostmi, je na vzestupu. Vedle finančních společností, poskytovatelů mobilních služeb nebo elitních společností ze světa potravinářského průmyslu patří hazardní společnosti mezi nejviditelnější sponzory rychlých strojů. V tomto článku rozebereme, proč formule 1 se sázkovými kancelářemi nachází společnou řeč a jaká je budoucnost této spolupráce.
Proč vlastně formule 1 potřebuje sponzory?
Formule 1 je byznys jako každý jiný. Musí poskytnout svým zákazníkům co nejlepší produkt. Divák chce vidět vzrušující závody těch nejrychlejších vozů, souboje elitních závodníků, a překonávání rekordů.
Každá jednotlivá stáj má ale vysoké náklady na provoz. Platy jezdců jsou ještě to nejmenší, poté je tady vývoj vozů, motorů i jednotlivých komponent, testování technologií, logistika, platy špičkových inženýrů a techniků a také marketing. Stáje potřebují být konkurenceschopné, protože ostatní týmy jdou také neustále kupředu. Větší finanční investice do stáje se přetaví v lepší výsledky, stáj potom uhrane více fanoušků a značka vozů má větší marketingovou sílu, takže vydělá více peněz. Kola byznysu se nepřestávají točit.
Jak si stále formule 1 vybírají své sponzory?
Sponzoring formule 1 vyžaduje obrovské znalosti a samozřejmě také zdroje. Náklady začínají na 1 milionu dolarů za sezónu. Přitom platí, že stáje dávají přednost víceletým smlouvám. A aby nebylo log na dresech jezdců a propagačních materiálech zbytečně moc, je lepší mít jen několik spoluprací s těmi nejsilnějšími partnery než mít mnoho spoluprací se sponzory střední velikosti.
Ideální je uzavírat spolupráce se sponzory, jejichž podnikání tematicky ladí s hodnotami F1. To platí logicky pro firmy z prostředí automotive, ale také pro výrobce energií, hodinek, módní společnosti nebo poskytovatele finančních služeb. F1 totiž prezentuje rychlost, kvalitu a luxus.
Hazardní společnosti umožňují fanouškům formule 1, aby si závody vychutnali ještě více
Přítomnost sázkových kanceláří v tomto prostředí také dává smysl. Hazardní společnosti cílí na sportovního fanouška, který si nemusí užívat závody jen v roli pasivního diváka. Může si vsadit na vítěze a zapojit se tak aktivně do hry.
Zájem o sportovní sázení jako takové roste. Miliony fanoušků různých sportů zjišťují, že sázení je jednoduché a zábavné. Finanční výhra je přitom jen částečně dílem štěstěny. Je proto vhodné se seznamit s tím jak sázet na F1. je k tomu potřeba znalost o aktuální formě a schopnostech závodníků, o technologických možnostech vozů na konkrétních tratích. To dělá ze sportovního sázení aktivitu, která je stejně vzrušující jako samotný závod F1. Soupeřem sázejícího je bookmaker a každá uhodnutá událost na tiketu je jako zdolaný checkpoint. A finanční výhra dává stejný pocit jako stát na nejvyšším stupínku. Tento pocit vítězství je dostupný úplně pro každého.
Které hazardní společnosti sponzorují F1?
Asi nejviditelnějším příkladem je online casino Stake, které se stalo hlavním sponzorem stáje Alfa Romeo F1 Team. Tým nově nese název Stake F1 Team Kick Sauber. Americká hazardní společnost podepsala se stájí v únoru 2024 tříletý kontrakt na 83 milionů eur.
Také stáj trojnásobného mistra světa Maxe Verstappena Red Bull Racing má smlouvu s hazardní společností. Je to online pokerová platforma PokerStars. Spolupráce vyústila v řadu zajímavých kampaní, k nimž se řadí například série videí Between the Lines, kde je fanouškům vysvětlen princip vítězných strategií jak ve formuli 1, tak i v pokeru.
Jedna z největších společností v oblasti gaming technologií Aristocrat uzavřela v roce 2023 mnohaletou smlouvu s celým závodním okruhem Las Vegas Grand Prix. A další společnost 188Bet do roku 2024 figurovala jako jeden z oficiálních sponzorů závodů formule 1.
Etické otázky a regulace
V některých lidech vzbuzuje iniciativa hazardních společností obavy. Stále častěji se řeší etická stránka takovýchto sponzorských spoluprací. Někteří to srovnávají se situací kolem roku 2000, kdy mnohé stáje formule 1 podporovaly přední společnosti z odvětví tabákového průmyslu. Říkalo se, že formule 1 je prosycena vůní cigaret – královnu motosportu podporovaly značky Marlboro, Chesterfield, Camel, Benson and Hedges, Tabatip a další.
Teprve v roce 2006 přišel zákaz. Mezinárodní automobilová federace (FIA) se rozhodla odstranit ze seriálu F1 veškeré cigaretové reklamy. Důvod? Závody F1 sleduje mnoho mladých lidí, kteří mají před očima značky firem vyrábějících zdraví škodlivé produkty.
Může se totéž stát i hazardním společnostem? Těžko říci. Online sázení se stalo běžnou aktivitou, jen v Česku podle Zprávy o hazardním hraní 2024 si aspoň jednou ročně vsadí čtvrtina populace. Jen málokdo se přitom stává patologickým hráčem. Státy mírní aktivitu hazardních společností prostřednictvím legislativních omezení a sázkové kanceláře tyto zákony ctí.
Hazardní společnosti přitom mají velký finanční vliv na mnoho sportovních odvětví formuli 1 nevyjímaje. Podporují rozvoj sportu, vývoj technologií i výchovu nových talentů. Zatím tedy radikální krok, jaký byl učiněn s tabákovými firmami v roce 2006, není na obzoru.