Ferrariho třetí pilot Jules Bianchi slavil v Silverstone svůj první triumf v GP2, velkým vítězem víkendu byl ovšem lídr šampionátu Romain Grosjean. Pilot stáje DAMS vybudoval svůj bodový náskok čtvrtým místem v sobotu a triumfem v neděli. Josef Král prodělal jeden z nejhorších víkendů své kariéry…
Páteční kvalifikace
Že bude výlet do Velké Británie z českého hlediska zahozeným víkendem, to naznačil již volný trénink. Josef Král dosáhl jen 21. času, o desetinu za kolegou Palmerem. Skutečnost, že se vozy Arden „rozjíždějí do závodních podniků“ jaksi pomaleji, než kokurence, je již známa – tentokrát se červené vozy rodiny Horner ale nedokázaly patřičně rozjet ani při rozhodující kvalifikaci. „Dnešní kvalifikace nebyla ničím jiným než loterií,“ bědoval Král. Že po devíti minutách vytýčené půlhodinky začalo pršet, ale není omluvou. Špičkoví piloti jako Bianchi nebo Grosjean měli stejně tak dobrý výhled na nebe, jako Král a – dobré časy rychle „v suchu“. Je to spíše profesionelní práce týmu Arden, nad kterou se vznáší velký otazník! Josef musel do hlavního závodu vyrazit znovu z beznadějného pozice: tentokrát z dvaadvacaté. Pole-position si vybojoval Jules Bianchi, tedy pilot který také stojí jaksi „zády ke zdi“: Ferrariho trojka zůstala letos zatím mnohé dlužna a potřebovala nutně špičkový výsledek. První řadu s Francouzem tvořil výborný Portugalec Alvaro Parente, druhou zabraly oba vozy Racing Engineeringu s Vietorisem a Closem, protože byl třetí Grosjean penalizován za svou akci na startu minulého závodu ve Valencii.
Foto: Roman Klemm
Sobotní závod
Atmosféra tady na Silverstonu je ale fantastická. Tohle se skutečně jen tak nevidí. Bude-li přát v sobotu počasí, bude to skvělý zážitek,“ těšil se Král na první závod série evropských tradičních okruhů – po Silverstone zavítá GP2 na Nurburgring, pak do Budapešti, Spa a Monzy.
Více, než „hezký zážitek“ si ovšem slibovali favorité. „Chci a musím vyhrát“, shrnul Bianchi. „Ze třináctého místa na startu musím definitivně dojet pro body. V Monaku jsem dojel z poslední pozice čtvrtý…“ plánoval lídr celkové tabulky Grosjean.
Déšť na staru sliboval zábavu i když se pole do závodu rozjelo za Safety-Carem, tak jek je to v „moderních dobách“ zvykem.
Poleman Bianchi tedy neměl problém, udržet své vedení i když se jelo naostro. Za ním se počátečně seřadili Parente, Vietoris, Clos, Chilton a Ericsson.
Pořadí bylo za svízelných podmínek kupodivu relativně konstantní, jen výborný Grosjean se dle očekávání propracovával kupředu. Nejdůležitějším prvkem této fáze závodu bylo rozhodnout, kdy zajet do boxů pro bezprofilové slicky.
Kolem poločasu oschla přestavěná dráha Silverstone konečně natolik, že se všichni pustili do přezouvání. Nové pořadí pak znělo Bianchi s Vietorisem v těsném sledu, Ericsson, Clos, Grosjean a Gutierrez. Josef Král byl sedmnáctý, nedokázal ale tuto pozici udržet…
Třináct kol před cílem se rozpoutal krásný duel o vítezství. Bianchi a Vietoris si několikrát prohodili pořadí, než se Francouz přeci jen prosadil a dojel si průměrem 170km/h pro zasloužený první triumf v této třídě. S ním vystoupili na stupínek vítězů Vietoris a Ericsson. Romain Grosjean vybudoval čtvrtým místem své celkové vedení a pole-position pro neděli si osmým místem zajistil Giedo van der Garde.
Bianchi se letos zatím zrovna neprofiloval jako potencionální náhrada za Massu u Ferrari a vítezstvím z něj jistě odpadla velká část tlaku, pod kterým se nachází: „Vietoris byl opravdu velmi rychlý a rozdali jsme si férový a tvrdý souboj. Byl jsem ale dost rychlý, jak na mokru, tak i za sucha. Můj dík patří týmu. Je to samozřejmě velmi důležité vítězství, protože jsem po slabém startu sezony dokázal, že se se mnou ještě musí počítat.“
Králův „skvělý zážitek Silverstone“ vedl k 23. místu v cíli – za ním byl klasifikován jen Heck, který startoval z boxů…
Poř. | Jezdec | Tým | Čas |
---|---|---|---|
1 | Jules Bianchi | ART | 58:40.010 |
2 | Christian Vietoris | Racing Engineering | +4.177 |
3 | Marcus Ericsson | iSport | +4.935 |
4 | Romain Grosjean | DAMS | +5.627 |
5 | Sam Bird | iSport | +11.424 |
6 | Dani Clos | Racing Engineering | +23.293 |
7 | Stefano Coletti | Trident | +31.959 |
8 | Giedo van der Garde | Addax | +33.711 |
9 | Alvaro Parente | Carlin | +34.394 |
10 | Esteban Gutierrez | ART | +41.761 |
11 | Charles Pic | Addax | +41.971 |
12 | Johnny Cecotto | Ocean | +46.881 |
13 | Luca Filippi | Super Nova | +47.848 |
14 | Davide Valsecchi | AirAsia | +49.612 |
15 | Fabio Leimer | Rapax | +50.717 |
16 | Pal Varhaug | DAMS | +56.960 |
17 | Luiz Razia | AirAsia | +58.332 |
18 | Rodolfo Gonzalez | Trident | +65.327 |
19 | Jolyon Palmer | Arden | +71.163 |
20 | Kevin Ceccon | Coloni | +76.251 |
21 | Fairuz Fauzy | Super Nova | +80.989 |
22 | Julian Leal | Rapax | +86.252 |
23 | Josef Král | Arden | +93.465 |
24 | Michael Herck | Coloni | +1 kolo |
Ret | Max Chilton | Carlin |
Nedělní sprint
S „raketovým startérem“ Van der Garden na pole-position byla otázka kdo povede po první zatáčce? teoreticky zodpovězena – a také v realitě se Nizozemec dokázal usadit na špičce. Ovšem jen do třetí zatáčky, kde jej předjel Dani Clos. Za nimi dokončili první kolo Grosjean, Bird a Ericsson. Josef Král byl devatenáctý, během dalších tří kol se ale propadl na poslední místo.
Krátce po poločasu sprintu na 21 kol začal lídr ztrácet na rychlosti a na Close se začali tlačit Van der Garde s Grosjeanem. Francouz při tom znovu podtrhl svou zralost, když se sedm kol před cílem probojoval na druhou pozici a chvilku později využil Closův výlet mimo trať. Bleskově převzal první místo a až do cíle si vyjel sedmisekundový náskok.
Giedo van der Garde, který drží v celkové tabulce druhou pozici, se již k útoku na Closovo druhé místo nedostal. Naopak – měl plné ruce práce, udržet třetí pozici nejdříve před Birdem a později před rychlým Marcusem Ericssonem.
„Grosjean je teď devět bodů přede mnou. To znamená, že ho mohu dotáhnout, když jen jedinkrát chytne slabší víkend. Víme, že je rychlý, ale někdy dokáže dělat i hlouposti a na to si počkáme,“ smál se pilot Addaxu po závodě.
Josef Král se ani v neděli nedokázal vzpamatovat ze zpackaného pátečního startu do víkendu. Z jezdců, kteří regulérně absolvovali dnešní sprint byl poslední a shrnul: „Nemá cenu chodit kolem horké kaše: tohle není výsledek, o který bychom stáli, takže nás teď čeká spousta práce, abychom se odrazili ode dna. Rozhodně se nevzdáváme.“
Poř. | Jezdec | Tým | Čas |
---|---|---|---|
1 | Romain Grosjean | DAMS | 36:42.650 |
2 | Dani Clos | Racing Engineering | +7.019 |
3 | Giedo van der Garde | Addax | +7.760 |
4 | Marcus Ericsson | iSport | +8.433 |
5 | Jules Bianchi | ART | +9.427 |
6 | Sam Bird | iSport | +12.924 |
7 | Christian Vietoris | Racing Engineering | +20.853 |
8 | Esteban Gutierrez | ART | +21.888 |
9 | Alvaro Parente | Carlin | +22.128 |
10 | Charles Pic | Addax | +23.154 |
11 | Fabio Leimer | Rapax | +23.296 |
12 | Luca Filippi | Super Nova | +23.624 |
13 | Rodolfo Gonzalez | Trident | +31.357 |
14 | Luiz Razia | AirAsia | +32.330 |
15 | Fairuz Fauzy | Super Nova | +32.780 |
16 | Jolyon Palmer | Arden | +33.447 |
17 | Davide Valsecchi | AirAsia | +34.778 |
18 | Michael Herck | Coloni | +38.139 |
19 | Max Chilton | Carlin | +39.168 |
20 | Josef Král | Arden | +40.754 |
21 | Julian Leal | Rapax | +85.700 |
22 | Stefano Coletti | Trident | +1 kolo |
23 | Pal Varhaug | DAMS | +1 kolo |
Ret | Johnny Cecotto | Ocean | 10 kol |
Ret | Kevin Ceccon | Coloni | 6 kol |
Celkový stav šampionátu GP2
Poř. | Jezdec | Body |
---|---|---|
1 | Romain Grosjean | 47 |
2 | Giedo van der Garde | 38 |
3 | Sam Bird | 32 |
4 | Davide Valsecchi | 30 |
5 | Charles Pic | 24 |