Jolyon Palmer a Nathanel Berthon se stali překvapivými vítězi obou závodů GP2 na Hungaroringu. Překvapivými proto, že výsledky kvalifikace poukazovaly na nevyhnutelnou dominaci jezdců týmu Russian Time, která se ovšem nekonala. Celkově vedoucí Stefano Coletti si z Budapešti domů neodvezl ani bodík, což bylo pro napětí na špičce tabulky velkým přínosem.
Páteční kvalifikace: Maďarsko spolehlivě v „ruských“ kleštích
V průběhu sezony se množily známky finančních problémů některých týmů. Mezi Nürburgringem a Budapeští proto došlo k několika změnám v kokpitech. Výborný testman Sauberu Robin Frijns si Maďarsko nemohl zaplatit a nic mu při tom nepomohlo ani doporučení vítězství v Barceloně. Volné místo ve stáji Hilmer proto pohotově vyplnil Adrian Quaife-Hobbs, který opustil novou nizozemskou stáj MP. Tam jej nahradil Dani Clos, před lety špičkový jezdec GP2 a jeden z naivních snílků, kteří ztratili mnoho času a peněz projektem HRT-F1. Druhým mladíkem, který po Německu zůstal bez kokpitu, byl Ital Kevin Ceccon. Také jeho nahradil jezdec, kterého lze jen těžko poznamenat jako „mladou neději“: Ricardo Texeira. Chronicky pomalý jezdec z Angoly vypomohl Scuderii Trident před letní přestávkou balíkem „olejových peněz“ ze své vlasti, a stejně tak, jako před lety, spolehlivě zametal pole.
U týmu Lazarus slavili již třeí změnu v kopitu: vedle Rakušana Bindera si tentokrát směl namísto Crestaniho vyzkoušet vůz z Padovy Ital Vittorio Ghirelli.
Všechny tyto změny a i špičkové hodnoty teploměru nemohly vyvést Sama Birda z míry. Pilot stáje Russian Time byl ve volném tréninku nejrychlejší před Canamasasem (Caterham) a týmovým kolegou Dillmannem.
Galapředstavení pilotů rusko-německé stáje mělo pokračovat i odpoledne v rozhodující kvalifikaci. Francouz Tom Dillman se relativně brzy dokázal usadit na špičce tabulky před Leimerem a Birdem. Závěrečný útok rivalů jeho čas o vlásek přestál: Birdovo poslední nejlepší kolo bylo o 77 tisícin pomalejší a Brit tím kompletoval první startovní řadu týmu Russian Time. Za nimi se seřadili Leimer, Nasr a dvojicem DAMSu Ericsson s Richelmim.
„Nováčkům“ GP2 drasticky předvedla svou vysokou úrověň. Clos, Girelli a Texeira se kvalifikovali jen na chvostu pole.
“Jistě, měl jsem štěstí, že jsem “chytil” kolo bez provozu a zrovna v tom kole se mi všechny sektoty z jezdeckého hlediska povedly téměř perfektně,” těšil se Tom Dillmann ze své první pole-position. Na otázku, zda budou oba kolegové závodit jen do první zatáčky a pak závod dojedou v “husím pochodu”, odpověděl Bird s posunkem směrem depa F1: “Ne, takové úmluvy se konají jen v padocku tam nahoře.” Jeho dobrou náladu ale večer schladili komisaři FIA. Za blokování soupeře musel Bird na postavení na startu o tři pozice dozadu.
Výsledek kvalifikace:
1. | Tom Dillmann | RUSSIAN TIME | 1:28.219 |
11 |
2. | Sam Bird | RUSSIAN TIME | 1:28.296 |
11 |
3. | Fabio Leimer | Racing Engineering | 1:28.507 |
13 |
4. | Felipe Nasr | Carlin | 1:28.679 |
14 |
5. | Marcus Ericsson | DAMS | 1:28.709 |
12 |
6. | Stéphane Richelmi | DAMS | 1:28.753 |
10 |
7. | Jolyon Palmer | Carlin | 1:28.802 |
12 |
8. | Rio Haryanto | Barwa Addax Team | 1:28.826 |
12 |
9. | Alexander Rossi | EQ8 Caterham Racing | 1:28.851 |
14 |
10. | Daniel De Jong | MP Motorsport | 1:28.855 |
11 |
11. | Johnny Cecotto | Arden International | 1:28.927 |
13 |
12. | Mitch Evans | Arden International | 1:29.012 |
10 |
13. | Nathanaël Berthon | Trident Racing | 1:29.020 |
14 |
14. | James Calado | ART Grand Prix | 1:29.128 |
11 |
15. | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport | 1:29.136 |
10 |
16. | Jake Rosenzweig | Barwa Addax Team | 1:29.206 |
12 |
17. | Simon Trummer | Rapax | 1:29.403 |
15 |
18. | Stefano Coletti | Rapax | 1:29.519 |
13 |
19 | Julian Leal | Racing Engineering | 1:29.524 |
12 |
20. | Daniel Abt | ART Grand Prix | 1:29.735 |
13 |
21. | Rene Binder | Venezuela GP Lazarus | 1:29.742 |
14 |
22. | Adrian Quaife-Hobbs | Hilmer Motorsport | 1:29.793 |
13 |
23. | Dani Clos | MP Motorsport | 1:29.877 |
12 |
24. | Sergio Canamasas | EQ8 Caterham Racing | 1:30.078 |
13 |
25. | Vittorio Ghirelli | Venezuela GP Lazarus | 1:30.251 |
14 |
26. | Ricardo Teixeira | Trident Racing | 1:31.254 |
15 |
Sobotní závod: Nečekaný obrázek na čele
„Jednoduše jsem byl příliš dlouho na spojce. Spálil jsem ji a když ostatní vyrazili, zůstal jsem stát,“ hodnotil Dillmann svůj katastrofální start a dodal: „I kdybych vyrazil lépe, tak bychom asi neměli šanci. Zdá se, že jsme zde měli vůz, který byl dobrý na jedno kolo kvalifikace. V závodě jsem ale jen klouzal po trati – a Sam také.“
Selhání polemana nejdříve využil Felipe Nasr a převzal první místo před Leimerem, Palmerem, Ericssonem a Richelmim. Oba vozy Russian Time se po startu ocitly pouze na místech sedm a osm.
Později to byl jen Marcus Ericsson, kdo dokázal předvést úspěšný tah kupředu. Když tým Carlin po osmi kolech nepředvedl u Nasra právě optimální výměnu pneumatik, dokázal se Švéd v Brazilcově out-lapu probojovat před něj. Byl to ale doposud nenápadně jedoucí Jolyon Palmer, kdo dokázal první sadu svého obutí využít nejlépe a ocitl se v závětří Ericssona (“To byl klíč k mému vítězství!”). Palmer najednou objevil svou agresivitu a několikrát Ericssona na okamžik vybrzdil – ovšem jen za cenu opuštění dráhy. Mnozí pozorovatelé mysleli, že si Brit nadobro zničil pneumatiky, devět kol před cílem se ale Palmer dostal povedeným, tři zatáčky trvajícím manévrem, na špičku! Hned poté s lehkostí Ericssonovi ujel směrem velkého vítězství, zatímco musel Švéd až do cíle hájit druhé místo před Nasrem.
Fabio Leimer dojel na poslušném čtvrtém místě před Richelmim, překvapivým Trummerem, Evansem a Berthonem.
Lídr celkové tabulky Stefano Coletti zažil v Maďarsku deprimující víkend a dojel daleko mimo bodovaných mist.
Výsledek sobotního závodu:
1. | Jolyon Palmer | Carlin |
2. | Marcus Ericsson | DAMS |
3. | Felipe Nasr | Carlin |
4. | Fabio Leimer | Racing Engineering |
5. | Stéphane Richelmi | DAMS |
6. | Simon Trummer | Rapax |
7. | Mitch Evans | Arden International |
8. | Nathanaël Berthon | Trident Racing |
9. | James Calado | ART Grand Prix |
10. | Sam Bird | RUSSIAN TIME |
11. | Rio Haryanto | Barwa Addax Team |
12. | Daniel De Jong | MP Motorsport |
13. | Alexander Rossi | EQ8 Caterham Racing |
14. | Dani Clos | MP Motorsport |
15. | Julian Leal | Racing Engineering |
16. | Stefano Coletti | Rapax |
17. | Vittorio Ghirelli | Venezuela GP Lazarus |
18. | Adrian Quaife-Hobbs | Hilmer Motorsport |
19. | Ricardo Teixeira | Trident Racing |
20. | Tom Dillmann | RUSSIAN TIME |
21. | Johnny Cecotto | Arden International |
22. | Rene Binder | Venezuela GP Lazarus |
23. | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport |
24. | Daniel Abt | ART Grand Prix |
25. | Jake Rosenzweig | Barwa Addax Team |
Nedojel:
Sergio Canamasas | EQ8 Caterham Racing | |
Nedělní sprint: Berthon novým vítězem GP2
Je neuvěřitelné, k jakým bezvadným výkonům dokáže některé piloty motivovat darovaná nedělní pole-position. Přesně tak tomu bylo v neděli na Hungaroringu: jindy relativně bezbarvý Nathanel Berthon předvedl od startu až do cíle bezchybný výkon. Pilot finančně těžce zkoušené stáje Trident na startu přehloupil lehce favorizovaného Evanse. Za nimi se Leimer s Ericssonem od druhého kola očividně spokojili s body za pozice tři a čtyři, aniž by se v maďarské výhni anno 2013 nechali strhnout k hloupostem.
Pravidelný a spolehlivý Nasr dojel pátý a stáhl tak Colettiho celkový náskok na pouhých šest bodů.
1. | Nathanaël Berthon | Trident Racing |
2. | Mitch Evans | Arden International |
3. | Fabio Leimer | Racing Engineering |
4. | Marcus Ericsson | DAMS |
5. | Felipe Nasr | Carlin |
6. | James Calado | ART Grand Prix |
7. | Simon Trummer | Rapax |
8. | Sam Bird | RUSSIAN TIME |
9. | Stéphane Richelmi | DAMS |
10. | Rio Haryanto | Barwa Addax Team |
11. | Tom Dillmann | Rapax |
12. | Jolyon Palmer | Carlin |
13. | Rene Binder | Venezuela GP Lazarus |
14. | Daniel Abt | ART Grand Prix |
15. | Jake Rosenzweig | Barwa Addax Team |
16. | Alexander Rossi | EQ8 Caterham Racing |
17. | Vittorio Ghirelli | Venezuela GP Lazarus |
18. | Jon Lancaster | Hilmer Motorsport |
19. | Ricardo Teixeira | Trident Racing |
20. | Stefano Coletti | Rapax |
21. | Julian Leal | Racing Engineering |
Nedojeli:
Dani Clos | MP Motorsport | |
Johnny Cecotto | Arden International | |
Sergio Canamasas | EQ8 Caterham Racing | |
Daniel De Jong | MP Motorsport | |
Adiran Quaife-Hobbs | Hilmer Motorsport | |
Celkové hodnocení šampionátu:
- Stefano Coletti 135 b.
- Felipe Nasr 129 b.
- Fabio Leimer 110 b.
- Sam Bird 92 b.
- James Calado 90 b.
Foto: Roman Klemm