GP2: Po Malajsii má Giovinazzi navch!

GP2: Po Malajsii má Giovinazzi navch!

Předposledním podnikem sezony pokračoval šampionát GP2 v Sepangu. Ve velkém souboji obou týmových kolegů Antonia Giovinazziho a Pierra Gaslyho o titul mistra má před finále navrch Ital.

FIA a organizace GP2 jsou toho názoru, že mohou svým finančně těžce zkoušeným týmům na konec sezony nabídnout náročné závody v zámoří a prvním z těchto dvou podniků byla Malajsie. Na okruh u Sepangu se tato třída vrátila po třech letech absence a pohled do paddocku nezanechal právě „zdravý“ dojem. Krčilo se v něm totiž jen 21 vozů. Zatímco tým Rapax našel náhradu za Arthura Pica v nezmarovi Johnny Cecottovi, nechtěl za osiřelý kokpit Jimmyho Erikssona u Ardenu nikdo zaplatit. 

Duel o titul mistra, který se na obzoru ročníku 2016 rýsuje již od posledního „Sirotkinova protiúděru“ v Hockenheimu, mezi jezdci stáje Prema-Theodore pokračoval hned ve čtvrteční volný trénink. Prosadil se v něm Pierre Gasly před týmovým kolegou Antoniem Giovinazzim, které v celkové tabulce před malajskými závody dělilo pouhých deset bodů. Za oběma favority se seřadila známá jména v pořadí Marciello, King, Nato a Rowland. 

Zajetý systém kvalifikace se nezměnil ani v malajském vedru: v pátek se snažil každý z jezdců využít dvou sad pneumatik, přičemž každá z těchto sad dovolila dva ostré pokusy o rychlý čas. První z útoků vyšel nejlépe Gaslymu. Francouz zajel nejlepší kolo před Giovinazzim a při druhém letmém pokusu šel do hodin. Kompletní pole poté zavítalo do rozpálené boxové uličky k „přezutí“ na čerstvé válce výrobce Bridgestone. Osm minut před koncem session se proto na čas osiřelý, 5,543 km dlouhý okruh znovu zaplnil monoposty Dallara-GP2. Jeden z prvních, kdo se pokusil o zlepšení času byl Mitch Evans. Novozélanďan, který se bude příští rok coby tovární pilot Jaguaru soustředit na Formuli E, ovšem vyletěl hned v první zatáčce po selhání brzd do bariéry. Kvalifikace byla přerušena a po opravě svodidel nezbývalo jezdcům příliš mnoho času k zahřátí pneumatik před rozhodujícím letmým kolem.  S danou situací se nejlépe vypořádal Giovinazzi. Ital zajel v prvních dvou sektorech nový nejlepší čas, jeho tah směrem prvního startovního místa ale zhatil Japonec Macušita: otočil se v předposlední zatáčce, kde nešikovně „zaparkoval“ a vyprovokoval tak vyvěšení žluté vlajky, které všem ostatním další zlepšení časů zakazuje. Giovinazzi se tedy musel spokojit se druhou startovní pozicí vedle svého kolegy a velkého rivala Gaslyho, který tím zárověň o dva body zvýšil svůj bodový náskok. Za oběma favority se směli seřadit Marciello, Sirotkin, Macušita, Lynn, Nato, King, Rowland a Markelov.

Giovinazziho páteční smůla se ovšem proměnila v sobotní štěstí. Poleman Gasly na startu hlavního závodu zaváhal a situace nejlépe využil Marciello, aby se před Giovinazzim ujal vedení. Marciello ale tuto pozici udržel jen do druhé zatáčky, kterou najel příliš rychle. Z toho hned těžili Giovinazzi se Sirotkinem. Ital a Rus pak v zájemném souboji dokázali ujíždět ostatním, než Sirotkin v osmém kole zastavil v boxech k povinné výměně pneumatik. Giovinazzi měnil o tři kola později a na trať vyjel až za Sirotkinem. Výbornému Italovi to pak trvalo až do předposledního kola, než se opět dokázal prosadit. V zatáčkách hned za cílovou rovinkou se odhodlaně před Sirotkina vecpal a vyhrál pátý závod své kariéry GP2 – možná svůj nejdůležitější: jeho velký rival Pierre Gasly totiž po celý závod zápasil se špatně nastaveným vozem a dojel mimo bodů jen jako jedenáctý! Pro Giovinazziho to po průjezdu cílem znamenalo, že zároveň převzal s náskokem 11 bodů první místo v celkovém hodnocení.

Třetí skončil Norman Nato, těsný souboj o čtvrté místo vyhrál Lynn před Kingem. Zbývající body si před Gaslym  rozdělili Marciello, Ghiotto, Evans, Malja a Canamasas.   

Tak jako v Monze měl výhodu nedělní pole-position Mitch Evans – a stejně tak jako v Monze toho nedokázal náležitě využít. V zábavné šarvátce o první místo se tentokrát prosadil Ghiotto. Za Evansem se seřadili Marciello, King, Nato, Malja, Sirotkin, Rowland a Giovinazzi. Závodilo se ovšem jen jedno kolo. Začátkem druhého totiž kolidovali oba jezdci Racing Engineeringu. Natův vůz zůstal stát uprostřed trati a King obdržel penalizaci deseti sekund. Po krátké neutralizaci využil Marciello restartu k tomu, aby se posunul na druhé místo, Malja předjel Kinga. 

Za nimi dohnal Gasly Giovinazziho a dokázal svého velkého rivala v boji o titul posunout za sebe, když se Ital při pokusu o předjetí Kinga dostal na trávu.  Junior Red Bullu si ve sprintu vedl mnohem lépe, než o den dříve. Předjel i Rowlanda a s Giovinazzim v závětří využil souboje mezi Evansem a Maljou, aby se vmísil do tahanice o třetí místo. Oba piloti Premy-Theodore během několika kol předjeli Evanse a vrhli se na Gustava Malju. Mladý Švéd jejich tlak dlouho nevydržel a propadl se na pátou pozici. Gasly a Giovinazzi si to poslední dvě kola rozdali o body za třetí místo, zatímco na špičce hájil těsné vedení Ghiotto před Marciellem. Na pořadí se ale již nic nezměnilo. Luca Ghiotto slavil své první vítězství v GP2, zatímco se Gaslymu podařilo stáhnout díky třetímu místu a  nejrychlejšímu kolu závodu svou ztrátu na Giovinazziho o čtyři bodíky. Za pátým Maljou dojeli na bodech Evans, Macušita a Rowland.

Do velkého rozhodujícího finále za dva měsíce v Abu Dhabi tedy nastoupí Giovinazzi s výhodou sedmi bodů na Gaslyho. 

Výsledek sobotního závodu

1. Antonio Giovinazzi, Prema-Theodore
2. Sergej Sirotkin, ART
3. Norman Nato, Racing Engineering
4. Alex Lynn, DAMS
5. Jordan King, Racing Engineering
6. Raffaele Marciello, Russian Time
7. Luca Ghiotto, Trident
8. Mitch Evans, Campos
9. Gustav Malja, Rapax
10. Sergio Canamasas, Carlin 

Výsledek nedělního sprintu

1. Luca Ghiotto, Trident
2. Raffaele Marciello, Russian Time
3. Pierre Gasly, Prema-Theodore
4. Antonio Giovinazzi, Prema-Theodore
5. Gustav Malja, Rapax
6. Mitch Evans, Campos
7. Nobuharu Macušita, ART
8. Oliver Rowland, MP 

Celkový stav šampionátu

1. Antonio Giovinazzi         197 b.
2. Pierre Gasly                   190 b.
3. Raffaele Marciello          158 b.
4. Sergej Sirotkin                135 b.
5. Norman Nato                  122 b.

Sdílejte na:
Zavřít