Formule 1 bude příští rok nepředvídatelná a vzrušující, věří FIA

Formule 1 bude příští rok nepředvídatelná a vzrušující, věří FIA

Královnu motorsportu v příští sezóně čeká zásadní změna pravidel. Podle Mezinárodní automobilové federace jsou pravidla napsána tak, aby vozy mohly závodit blíže za sebou, a díky tomu byly závody zajímavější a nepředvídatelnější.

Shrnutí článku

Změna regulí pro příští ročník se týká jak pohonné jednotky, tak aerodynamiky. Bude to další velká změna pravidel od roku 2022, kdy se měnily předpisy pro aerodynamiku monopostů. Tehdy byl hlavní cíl omezit špinavý vzduch a tím zlepšit následování vozů před sebou. Změna určitě z tohoto pohledu pomohla, zároveň ale týmy v průběhu platnosti stávajících pravidel zdokonalovaly své vozy a trend špinavého vzduchu se kvůli tomu opět pomalu vrátil. Pravidla také zvýšila přísavný účinek podlahy, a proto se na začátku této éry objevilo poskakování monopostů, se kterým nikdo nepočítal. Musíme tedy brát v potaz to, že i pravidla na rok 2026 mohou přinést něco, co bychom v chování vozu my ani samotná FIA nečekali.

Pravidla pro rok 2026 mají za cíl udělat formule opět lehčí a užší. Větší podíl než doposud má na výkonu mít elektrická část pohonného ústrojí a zároveň budou využívány udržitelná paliva a aktivní aerodynamika. Pohyblivé prvky mají být na zadním i předním křídle, takže za těchto podmínek by DRS postrádalo smysl, a proto z F1 zmizí. Aby jezdec, který někoho pronásleduje, o výhodu, kterou mu nabízí systém redukce odporu vzduchu, nepřišel úplně, přichází na scénu režim ručního ovládání (Manual Override Mode). Tento režim bude fungovat na principu přidání extra výkonu pomocí baterie.

K novým předpisům se nyní vyjádřil ředitel FIA pro monoposty Nikolas Tombazis, prohlásil, že očekává s novými regulemi více vzrušující závody. Ačkoli nové technické restrikce dost možná povedou k roztažení rozestupů mezi jednotlivými týmy, myslí si Tombazis, že pro diváky zařídí lepší podívanou. „Jasně, s novými pravidly se zpočátku očekávají o něco větší rozdíly ve výkonnosti napříč startovním roštem, ale z aerodynamického hlediska očekáváme, že vozy se budou schopny následovat mnohem těsněji než teď. Množství rozvířeného vzduchu se výrazně snížilo a cítíme, že jsme se od vozů z roku 2022 hodně naučili, abychom spoustu z těchto poznatků byli schopni implementovat do aerodynamických předpisů v tomto roce,“ řekl Řek.

„Přechod od DRS k používání energie jako pomocníka pro předjíždění – to vše změní podmínky a učiní závodění nepředvídatelnější. Toto, dohromady s odlišnou aerodynamikou, myslím udělá závody nakonec více vzrušující,“ pokračoval bývalý zaměstnanec Ferrari, McLarenu a Benettonu.

Navíc se Tombazis vyjádřil i k proměně závodění během současné éry pravidel. „Dovolte mi nejprve říct, že vozy v roce 2022 začaly s výrazným zlepšením v oblasti turbulentního vzduchu, který za sebou vytvářely. Nepamatuji si přesná čísla, ale množství přítlaku při jízdě 20 metrů za někým oproti volné trati se posunulo z 50 % v předchozí generaci vozů na 80 nebo 85 % na začátku roku 2022. A poté se během současného cyklu pravidel postupně snižovalo k aktuálnímu množství – to si zas nejsem úplně jistý, ale pravděpodobně mluvíme o něčem kolem 70 %. To je důvod, proč vidíme, že vozy se teď trápí trochu víc při následování se navzájem než v roce 2022, ovšem stále je to lepší než v roce 2021. Věříme, že na začátku nové éry pravidel to množství přítlaku bude kolem 90 % nebo něco takového. Takže věříme, že to bude lepší než to, kdy bylo.“

Dalším prvkem, který by mohl vytvořit rozdíly mezi týmy a jezdci je nejen odlišná pohonná jednotka, ale i způsob, jak bude používána a jak bude hospodařeno s energií. Předpokládá se, že mezi dvěma identickými motory může být rozdíl klidně několik desetin na kolo, v závislosti na tom, jaký režim baterie jezdec právě používá.

„Pokud jezdec využívá energii jinak a vy jste trochu neefektivní ve svém využívání baterie v průběhu kola, pak je předjetí dobře uskutečnitelné,“ řekl šéf inženýr Red Bullu Paul Monaghan. „Takže si myslím, že rozptyl mezi stájemi ve využívání svých vozů a jejich výkonem by mohl být větší, než jaký máme nyní. A proto se závody budou lišit v tom, že možná nebudeme tak blízko sebe jako teď, ale to teprve uvidíme. A poté tu máme nepředvídatelnost kompletně nových aut, nové elektroniky, takže zvládne vůbec každý dojet do cíle? To zjistíme. Právě teď je to neodhadnutelné,“ dodal britský inženýr.

Ve zkratce, každá změna pravidel vždy pole od sebe spíše roztáhne. Je to z důvodu jejich znění, které se dá na začátku jejich cyklu vždy pojmout z více úhlů pohledu. Avšak nemusí to nutně zhoršit závodění, protože, když jsou mezi vozy větší rychlostní rozdíly, bude pro toho rychlejšího celkem snadné předjíždět. Proto se nyní možná zdá, že je předjíždění náročnější, což je způsobeno nejenom zvýšením množství špinavého vzduchu při následování jezdce před sebou oproti roku 2022, ale i tím, že vozy jsou si rychlostně velmi blízko, a proto, když chce pilot předjíždět, nemá většinou takovou rychlostní výhodu na svého soupeře. Tudíž jak začátky, tak konce jednoho cyklu pravidel mají své kladné i stinné stránky. Kvůli vyrovnanému poli sice není tak jednoduché předjíždění, ale zase se pořadí mění z víkendu na víkend v závislosti na tom, jak jednotlivé tratě daným týmům vyhovují či nevyhovují.

O tom, jak jednoduché či obtížné jsou předjížděcí manévry v tomto roce, se můžete přesvědčit již tuto neděli v 5 hodin středoevropského času při závodě v Las Vegas, kde budou za každé předjetí vysazovány stromy v rámci udržitelné iniciativy.

Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.

👉 Seznam týmů F1 | Aktuální sezóna | Kde týmy sídlí?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *