FIA vyvrací slova Mercedesu, 400 km/h monoposty nedosáhnou

FIA vyvrací slova Mercedesu, 400 km/h monoposty nedosáhnou

Maximální rychlost 400 km/h se ve formuli 1 v roce 2026 nedosáhne, prohlásil Nikolas Tombazis, když odhalil hlavní cíle nových předpisů.

Formule 1 přechází v příští sezóně na revoluční nový soubor předpisů, s novým motorem V6 o objemu 1,6 litru v zadní části vozů, který poprvé za více než 30 let využije aktivní aerodynamiku.

Jen pár měsíců předtím, než se nové vozy poprvé objeví na trati, panuje nejistota ohledně toho, jak se nové předpisy projeví, a to jak z hlediska soutěžního pořadí, tak z hlediska ovladatelnosti a jízdních vlastností vozů.

Mnoho jezdců vyjádřilo určité obavy ohledně ovladatelnosti vozů v simulátorech, ale je třeba si uvědomit, že používané simulační modely jsou stále ve fázi intenzivního zdokonalování, protože je k dispozici stále více dat.

Nejistota panuje také ohledně nových pohonných jednotek, jejichž konstrukce byla poprvé od roku 2014 aktualizována. Ačkoli architektura motoru V6 o objemu 1,6 litru zůstává v novém regulačním cyklu zachována, motory přecházejí na udržitelné palivo a zavádějí vyšší elektrický výkon v poměru blíže 50:50 mezi hybridními pomocnými zařízeními a spalovacím motorem.

Nedávno šéf Mercedesu Toto Wolff uvedl, že příští rok by vozy mohly dosáhnout hranice 400 km/h, pokud se plně využije potenciál pohonných jednotek, což vyvolalo v paddocku formule 1 značný rozruch.

„Možná to Totův motor dokáže,“ žertoval Max Verstappen. „Nevím. Myslím, že FIA již jasně vysvětlila, že to nedovolí.“

Carlos Sainz, který řídil Williams v simulátoru, tuto domněnku zchladil: „Kéž by to tak bylo. Mercedes musí odvádět dobrou práci, ale já jsem 400 km/h nedosáhl.“

„Všichni ty motory kritizují, tak jsem si říkal, jestli je na nich něco pozitivního. A to je, že pokud byste využili veškerou energii na jedné rovince, mohli byste ty vozy rozjet na 400 kilometrů za hodinu. Nevím, jestli se toho někdo zalekl, ale bylo by to možné. Ale na těch pár dalších zatáčkách na okruhu by už moc elektrické energie nezbylo,“ popsal Toto Wolff.

Technický ředitel FIA pro monoposty Nikolas Tombazis se podělil o své myšlenky a rovnou slova Wolffa negoval: „Mohu vás ujistit, že rychlosti 400 km/h nebudou. Myslím, že to byl spíše žertovný komentář, kterým podle toho, co jsem slyšel, chtěl říct, že s výkonem, který vozy mají, a s nízkým odporem, který vozy mají, by bylo možné dosáhnout rychlosti vyšší než tato.“

„Vzhledem k tomu, jak fungují všechny předpisy týkající se řízení energie, to však není možné, ani z fyzikálního, ani z technického hlediska. Jako FIA máme nad těmito předpisy poměrně velkou kontrolu, a navíc máme v případě potřeby silnou kartu, kterou můžeme zahrát, a to z bezpečnostních důvodů,“ popsal Tombazis. „Mohli bychom zasáhnout, kdyby se něco stalo, ale jsme si docela jisti, že předpisy takové rychlosti neumožňují. Je to výkonnostní limit vozu, pokud by neexistovaly žádné předpisy týkající se řízení, takové rychlosti by byly možné.“

Vzhledem k tak složitým předpisům FIA v současné době dolaďuje detaily, protože první jízdy na trati jsou již za necelých pět měsíců. Podle současných předpisů zbývá ještě osm závodů a je plánováno, že první jízdy s novými monoposty a pohonnými jednotkami se uskuteční za zavřenými dveřmi, mimo dosah veřejnosti a médií, na okruhu v Barceloně příští rok v lednu.

Do té doby FIA shromažďuje veškerou zpětnou vazbu od týmů, ale vzhledem k tomu, že řídící orgán nemá přímý přístup k datům od týmů, je závislá na tom, aby týmy byly co nejtransparentnější.

„Nové předpisy budou zpočátku vždy mít širší rozptyl. To je součástí hry. Budou mít také variabilnější výkon, což znamená, že budou docházet k určitým výkyvům, zatímco se lidé budou učit nové předpisy,“ vysvětlil Tombazis. „FIA nemá přístup k informacím o výkonu motorů nebo přítlaku v aerodynamickém tunelu, ani k přesným výkonnostním parametrům, kterých chtějí dosáhnout. To nevíme. Z pochopitelných důvodů není součástí předpisů, že bychom měli přístup k těmto údajům. Proto si myslím, že o tom, kdo si vede dobře a kdo špatně, se stále hodně spekuluje.“

„Je jasné, že jsou tu někteří nováčci. Čeká je velmi náročná cesta a logicky budou muset projít strmou křivkou učení. Samozřejmě to bude strmá křivka učení pro všechny kvůli novým předpisům, ale pro ně to bude dvojnásobné,“ sdělil technický ředitel FIA.

I když zatím není jasné, co lze od formule 1 v roce 2026 očekávat, Tombazis uvedl, že klíčovou prioritou je zajistit, aby se nové vozy řídily přirozeně a bez zbytečných komplikací pro jezdce.

„Zřejmou prioritou je, aby vozy působily přirozeně a abychom překonali všechny výzvy v oblasti řízení energie, tedy vyvážení elektrické a spalovací energie. V tomto ohledu tedy týmy s blížícím se začátkem sezóny provádějí stále více simulací a stále více jízd na svých simulátorech, a některé z těchto týmů nám poskytují přiměřené množství zpětné vazby. Tato zpětná vazba se s blížícím se termínem stává stále vyzrálejší a my spolupracujeme s týmy na odstranění některých těchto překážek v předpisech a v oblasti řízení energie, abychom zajistili, že se vozy budou chovat normálně.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *