F2 v Baku: Charles Leclerc demonstroval extratřídu

F2 v Baku: Charles Leclerc demonstroval extratřídu

Čtvrtý podnik šampionátu Formule 2 stál zcela ve znamení talentu 19letého pilota Prema-Theodore, Charlese Leclerca.

Trénink a kvalifikace

Výsledek ranního volného tréninku ještě nasvědčoval tomu, že bychom mohli zažít kvalifikaci plnou překvapení: Prosadil se junior McLarenu, Nyck de Vries (Rapax), před Jordanem Kingem (MP), Lucem Ghiottem (Russian Time), Sergiem Sette Camarou (MP), Antoniem Fuocem (Prema) a Ralfem Boschungem (Campos). Za slunečného počasí zajel favorizovaný Charles Leclerc (Prema) jen sedmý čas a zkušený Sergej Sirotkin, který v Baku zaskakuje za zraněného Albona, se ztrácel jen na  15. pozici.

Odpoledne, když se jelo o postavení na startu, uvedl Leclerc vše znovu na správnou míru: Nováček šampionátu F2 byl po Bahrajnu, Barceloně a Monaku i ve své čtvrté kvalifikaci v této třídě nejlepší. Při tom ho nedokázalo rozházet, že časovou listinu vedl po prvních pokusech Nobuharu Macučita (ART) a ani skutečnost, že session byla celkem třikrát přerušena: Poprvé, když Ghiotto ztratil kolo v 15. zatáčce, podruhé bez očividnýh důvodů a potřetí kvůli nehodě Latifiho. Leclerc zůstal chladný  a ve svém posledním pokusu zlepšil japoncův čas o tučných 0,7s. Macušita se poté dokázal zlepšit jen nepatrně, přesto si zajistil vedle Leclerca startovní pozici v první řadě. Za nimi se před startem do zítřejšího závodu (10:00h) seřadí Latifi, de Vries, „domácí“ Markelov, Fuoco, Cecotto, Canamasas, Rowland a Rumun Visoiu.

Oliver Rowland, Leclercův nejvážnější soupeř v celkovém hodnocení, si tedy nepřipravil příliš dobrou výchozí pozici. Sirotkinovi dlouhý čas mimo kokpit viditelně neprospěl: Adept na druhou sedačku Renaultu-F1 se musel smířit jen se 17. časem, beznadějných 2,255s za výborným juniorem Akademie Ferrari, Leclercem.

Výsledek kvalifikace F2 v Baku:

1 1 C. Leclerc PREMA Racing 10 1:52.129     192.731  
2 7 N. Macušita ART Grand Prix 9 1:52.697 0.568   191.760  
3 10 N. Latifi DAMS 10 1:52.865 0.736   191.474  
4 18 N. de Vries Rapax 10 1:53.018 0.889   191.215  
5 6 A. Markelov RUSSIAN TIME 10 1:53.135 1.006   191.017  
6 2 A. Fuoco PREMA Racing 11 1:53.220 1.091   190.874  
7 19 J. Cecotto Rapax 10 1:53.313 1.184   190.717  
8 17 S. Canamasas Trident 13 1:53.354 1.225   190.648  
9 9 O. Rowland DAMS 11 1:53.479 1.350   190.438  
10 12 R. Visoiu Campos Racing 10 1:53.670 1.541   190.118  
11 14 S. Sette Câmara MP Motorsport 8 1:53.853 1.724   189.813  
12 20 N. Nato Pertamina Arden 10 1:53.900 1.771   189.734  
13 21 S. Gelael Pertamina Arden 10 1:54.032 1.903   189.515  
14 4 G. Malja Racing Engineering 10 1:54.286 2.157   189.094  
15 15 J. King MP Motorsport 10 1:54.295 2.166   189.079  
16 11 R. Boschung Campos Racing 10 1:54.339 2.210   189.006  
17 8 S. Sirotkin ART Grand Prix 13 1:54.384 2.255   188.932  
18 3 L. Delétraz Racing Engineering 11 1:54.688 2.559 0.304 188.431 15:42:53
19 16 N. Jeffri Trident 11 1:54.857 2.728 0.169 188.153 15:37:39
  5 L. Ghiotto RUSSIAN TIME 3 2:06.148 14.019   171.313 15:07:33

Sobotní hlavní závod

19letý Charles Leclerc se musel v Ázerbajdžánu vyrovnat se zcela zvláštní zátěží – ve středu před závodem zemřel jeho otec. V sobotu, v 10:00h středoevropského času zachoval výjimečný talent z Monaka nervy: Po sprintu předlouhou startovní rovinkou byla jeho rudá Prema-Theodore-Dallara se startovním číslem 1 v neuralgické zatáčce 1 první, zatímco Macušita zhasnutí červených světel zaspal. Ani jeden z 19 borců F2 se nenechal při prvním průjezdu úzkými uličkami tratě strhnout k hloupostem a z úvodního kola se pole Formule 2 vrátilo v pořadí Leclerc, Latifi, De Vries, Fuoco, Macušita, Markelov a Rowland.

Přesto musel již ve druhém kole poprvé vyjet Safety Car. Z boxů startující Johnny Cecotto špatně odhadl přilnavost svých pneumatik a po několika zatáčkách skončil v hrazení. Od 4. kola se ovšem zase jelo naplno a Leclerc mohl znovu demonstrovat svou převahu. Za ním se De Vries dostal na druhé místo před Latifiho a Macušita se posunul na 4. místo před Leclercova týmového kolegu Fuoca.

Vedle lídra Leclerca to byl především Markelov, kdo letěl ulicemi Baku nejpřesvědčivěji: Ruský pilot se dokázal brzy prodrat až na čtvrtou pozici. Fuocco ještě stačil kolidovat s Canamasasem, než po sedmi kolech začalo povinné přezouvání pneumatik.  Leclerc předvedl i v boxech neuvěřitelný přehled, který se jen tak nevidí: Jeho tým ho nechal vyjet do Fast Lane právě, když se ze zadu blížil Macušita a Charles dokázal bleskurychlým přibržděním zabránit kolizi! Až na Ghiotta a Boschunga měnilo v této fázi celé pole na druhou sadu.

Během dalších kol odstoupili po kontaktech se svodidly i Jeffri a Deletraz a do druhé poloviny z 29 kol závodu proto vedl talenty F2 Safety Car. Leclerc v této fázi držel první místo před De Vriesem, Latifim, Markelovem, Macušitou, Canamasem, Natem, Kingem a poněkud bledým Rowlandem.

Junior Renaultu Oliver Rowland si ovšem připravil silný závěr závodu. Postupně předjel Kinga, Nata, Canamasase a Markelova a když v první zatáčce chyboval Macušita, ocitl se Brit od 21 kola na čtvrtém místě za bezchybně úřadujícím Leclercem, De Vriesem a týmovým kolegou Latifim.

5 kol před cílem si Leclerc právě zapsal nejrychlejší kolo závodu, když bylo předčasně po závodění: V boji o bodík za 10. místo vletěl Gelael do hrazení právě na nejužším místě trati u hradu. Sirotkin a Malja se mu nedokázali vyhnout a jejich tři monoposty dokonale zatarasily dráhu. Závod musel být přerušen červenou vlajkou.

Ještě pojízdné vozy se poté vrátily do boxové uličky a Charlie Whitting po několika minutách přemýšlení rozhodl, že Leclercovi uspoří  nervové vypětí sprintu na zbývající 3 kola. Oprava demolovaného hrazení by beztak trvala příliš dlouho. Výborný Leclerc tedy vyhrál svůj třetí závod sezony před De Vriesem, Latifim a Rowlandem. Celkový náskok na Rowlanda tím zvýšil na 22 bodů.

„Táta mne od mých 3 let v motorsportu podporoval a rád bych mu mé vítězství věnoval. Musím ovšem přiznat, že i tento úspěch dokázal mému smutku ulevit jen maličko…,“shrnul na stupni vítězů Leclerc. 

Závod byl hodnocen v pořadí posledního průjezdu před Gelaelovou nehodou a zbývající bodované místa proto připadla Marleovovi, Natovi, Kingovi, Boschungovi (Švýcarovi tedy připadla pole-position pro nedělní sprint), Canamasasovi a Sirotkinovi.  

Výsledek hlavního závodu Formule 2 v Baku: 

1 1 C. Leclerc PREMA Racing 24 52:33.196     164.368 1:54.025 24
2 18 N. de Vries Rapax 24 52:36.665 3.469   164.187 1:54.736 22
3 10 N. Latifi DAMS 24 52:39.586 6.390   164.035 1:54.884 22
7 9 O. Rowland DAMS 24 52:42.286 9.090   163.895 1:54.662 23
4 6 A. Markelov RUSSIAN TIME 24 52:44.890 11.694   163.760 1:55.168 22
5 20 N. Nato Pertamina Arden 24 52:50.270 17.074   163.482 1:55.426 21
6 15 J. King MP Motorsport 24 52:51.766 18.570   163.405 1:56.281 21
8 11 R. Boschung Campos Racing 24 52:54.544 21.348   163.262 1:55.990 23
9 17 S. Canamasas Trident 24 52:56.066 22.870   163.184 1:56.085 23
10 8 S. Sirotkin ART Grand Prix 24 52:57.238 24.042   163.124 1:56.129 24
11 4 G. Malja Racing Engineering 24 52:58.024 24.828   163.083 1:55.802 23
12 7 N. Macušita ART Grand Prix 24 52:58.892 25.696   163.039 1:55.422 23
13 14 S. Sette Câmara MP Motorsport 24 53:02.871 29.675   162.835 1:55.438 23
14 21 S. Gelael Pertamina Arden 24 53:06.297 33.101   162.660 1:56.335 23
15 12 R. Visoiu Campos Racing 24 53:06.516 33.320   162.649 1:56.067 24
16 5 L. Ghiotto RUSSIAN TIME 24 53:22.403 49.207   161.842 1:54.886 21
  3 L. Delétraz Racing Engineering 11 25:04.273 nedojel   157.780 1:57.441 9
  16 N. Jeffri Trident 9 20:03.787 nedojel   161.260 1:57.977 9
  2 A. Fuoco PREMA Racing 6 14:00.436 nedojel   153.837 1:58.774 5
  19 J. Cecotto Rapax 0   nedojel        

Nedělní sprint

Švýcarský pilot týmu Adrana Campose, Ralf Boschung dokázal darované pole-position nedělního sprintu využít jen nakrátko: Již ve druhé zatáčce se před něj dostal Oliver Rowland. Ve druhém kole tomuto příkladu následovali Nato a Latifi, později i De Vries.

Dobrý závod lídra Rowlanda skončil po sedmi kolech kvůli defektu převodovky. Britský junior Renaultu tedy zažil opravdu trpký víkend: Sobotní čtvrté místo mu bylo odňato pro přestupku za neutralizace a v neděli odstavil svou DAMS-Dallaru s vidinou vítězství…

První místo tak převzal jezdec Hornerovy stáje Arden, Norman Nato.

Byl to ovšem opět vítěz sobotního závodu Charles Leclerc, kdo se ulicemi Baku pohyboval ze všech nejrychleji. Když se vypořádal s Markelovem, vrhl se s úspěchem na Boschunga a rychle dotahoval Kinga, kterého také brzy nechal za sebou. Na lídra Nata měl Leclerc právě ztrátu 10 sekund, když si podal i Latifiho. Kanaďan držel druhé místo, protože se Nyck de Vries po chybičce ocitl v záchytné zóně třetí zatáčky. Právě v kole De Vriesova faux-pasu se Leclerc dostal i před Latifiho a zároveň zajel i nové rekordní kolo. Osudným se mu při tom stalo, že v místě De Vriesovy nehody byly vyvěšeny žluté vlajky…

Leclercova radost z podařeného útoku na vedoucího Nata v 18. kole proto trvala jen krátce: Zároveň se totiž dozvěděl, že ho komisaři kvůli nerespektování uvedených žlutých vlajek potrestalo časovou penalizací 10 sekund. 

Cílem projel dominátor ročníku 2017, Charles Leclerc jako první – stejně tak, jako v sobotu – na výsledkových listinách se jeho jméno ale ocitlo jen na druhé pozici, 8,7s za „vítězem“ Normanem Natem.

Dobrý závod předvedl i Jordan King. Jezdec nizozemské stáje MP dojel za Latifim čtvrtý před Sergejem Sirotkinem, který se po startu z 10. pozice dokázal jaksi rehabilitovat za bledé představení soboty. King byl ovšem později diskvalifikován pro příliš nízký tlak v jeho pneumatikách…

Zbývající bodovaná místa si proto rozdělili Artem Markelov, Nobuharu Macušita, Luca Ghiotto a Ralf Boschung.

Do rakouského Spielbergu, kde Formule 2 za dva týdny nastoupí ke svému pátému podniku, cestuje Leclerc s tučným náskokem 42 bodů na Rowlanda, který napřes své smůle v Baku udržel druhou pozici celkového hodnocení. 

Výsledek nedělního sprintu Formule 2 v Baku:

1 20 N. Nato Pertamina Arden 21 40:37.601     186.024 1:54.413  
2 1 C. Leclerc PREMA Racing 21 40:46.318 8.717   185.361 1:53.635  
3 10 N. Latifi DAMS 21 40:49.175 11.574   185.144 1:55.088  
  15 J. King MP Motorsport 21 40:50.106 diskvalif.   185.074 1:55.114  
4 8 S. Sirotkin ART Grand Prix 21 40:50.393 12.792   185.052 1:55.032  
5 6 A. Markelov RUSSIAN TIME 21 40:50.491 12.890   185.045 1:54.733  
6 7 N. Macušita ART Grand Prix 21 40:52.073 14.472   184.926 1:54.969  
7 5 L. Ghiotto RUSSIAN TIME 21 40:54.489 16.888   184.744 1:54.980  
8 11 R. Boschung Campos Racing 21 40:58.988 21.387   184.406 1:54.971  
9 14 S. Sette Câmara MP Motorsport 21 41:04.944 27.343   183.960 1:55.345  
10 21 S. Gelael Pertamina Arden 21 41:05.428 27.827   183.924 1:55.020  
11 12 R. Visoiu Campos Racing 21 41:09.213 31.612   183.642 1:55.802  
12 2 A. Fuoco PREMA Racing 21 41:10.265 32.664   183.564 1:54.969  
13 4 G. Malja Racing Engineering 21 41:12.246 34.645   183.417 1:55.690  
14 19 J. Cecotto Rapax 21 41:13.390 35.789   183.332 1:54.649  
15 17 S. Canamasas Trident 21 41:26.844 49.243   182.340 1:55.353  
16 3 L. Delétraz Racing Engineering 21 41:34.753 57.152 7.909 181.762 1:57.045 18
17 16 N. Jeffri Trident 21 42:16.532 98.931 41.779 178.768 1:56.949 19
  18 N. de Vries Rapax 8 15:41.663 nedojel   183.199 1:55.601 5
  9 O. Rowland DAMS 7 13:41.689 nedojel   183.647 1:55.812 7

 

Celkové hodnocení Formule 2 po čtyřech podnicích sezony:

1. Charles Leclerc              122 b.
2. Oliver Rowland               80 b.
3. Artem Markelov              78 b.
4. Luca Ghiotto                   58 b.
5. Nicolas Latifi                  53 b.
6. Nobuharu Macušita        52 b.
7. Nyck de Vries                 45 b.
8. Norman Nato                  43 b.
9. Jordan King                    37 b.
10. Alexander Albon          37 b.

Sdílejte na:
Zavřít