
Čtvrtý podnik šampionátu Formule 2 stál zcela ve znamení talentu 19letého pilota Prema-Theodore, Charlese Leclerca.
Trénink a kvalifikace
Výsledek ranního volného tréninku ještě nasvědčoval tomu, že bychom mohli zažít kvalifikaci plnou překvapení: Prosadil se junior McLarenu, Nyck de Vries (Rapax), před Jordanem Kingem (MP), Lucem Ghiottem (Russian Time), Sergiem Sette Camarou (MP), Antoniem Fuocem (Prema) a Ralfem Boschungem (Campos). Za slunečného počasí zajel favorizovaný Charles Leclerc (Prema) jen sedmý čas a zkušený Sergej Sirotkin, který v Baku zaskakuje za zraněného Albona, se ztrácel jen na 15. pozici.
Odpoledne, když se jelo o postavení na startu, uvedl Leclerc vše znovu na správnou míru: Nováček šampionátu F2 byl po Bahrajnu, Barceloně a Monaku i ve své čtvrté kvalifikaci v této třídě nejlepší. Při tom ho nedokázalo rozházet, že časovou listinu vedl po prvních pokusech Nobuharu Macučita (ART) a ani skutečnost, že session byla celkem třikrát přerušena: Poprvé, když Ghiotto ztratil kolo v 15. zatáčce, podruhé bez očividnýh důvodů a potřetí kvůli nehodě Latifiho. Leclerc zůstal chladný a ve svém posledním pokusu zlepšil japoncův čas o tučných 0,7s. Macušita se poté dokázal zlepšit jen nepatrně, přesto si zajistil vedle Leclerca startovní pozici v první řadě. Za nimi se před startem do zítřejšího závodu (10:00h) seřadí Latifi, de Vries, „domácí“ Markelov, Fuoco, Cecotto, Canamasas, Rowland a Rumun Visoiu.
Oliver Rowland, Leclercův nejvážnější soupeř v celkovém hodnocení, si tedy nepřipravil příliš dobrou výchozí pozici. Sirotkinovi dlouhý čas mimo kokpit viditelně neprospěl: Adept na druhou sedačku Renaultu-F1 se musel smířit jen se 17. časem, beznadějných 2,255s za výborným juniorem Akademie Ferrari, Leclercem.
Výsledek kvalifikace F2 v Baku:
1 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 10 | 1:52.129 | 192.731 | |||
2 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 9 | 1:52.697 | 0.568 | 191.760 | ||
3 | 10 | N. Latifi | DAMS | 10 | 1:52.865 | 0.736 | 191.474 | ||
4 | 18 | N. de Vries | Rapax | 10 | 1:53.018 | 0.889 | 191.215 | ||
5 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 10 | 1:53.135 | 1.006 | 191.017 | ||
6 | 2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 11 | 1:53.220 | 1.091 | 190.874 | ||
7 | 19 | J. Cecotto | Rapax | 10 | 1:53.313 | 1.184 | 190.717 | ||
8 | 17 | S. Canamasas | Trident | 13 | 1:53.354 | 1.225 | 190.648 | ||
9 | 9 | O. Rowland | DAMS | 11 | 1:53.479 | 1.350 | 190.438 | ||
10 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 10 | 1:53.670 | 1.541 | 190.118 | ||
11 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 8 | 1:53.853 | 1.724 | 189.813 | ||
12 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 10 | 1:53.900 | 1.771 | 189.734 | ||
13 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 10 | 1:54.032 | 1.903 | 189.515 | ||
14 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 10 | 1:54.286 | 2.157 | 189.094 | ||
15 | 15 | J. King | MP Motorsport | 10 | 1:54.295 | 2.166 | 189.079 | ||
16 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 10 | 1:54.339 | 2.210 | 189.006 | ||
17 | 8 | S. Sirotkin | ART Grand Prix | 13 | 1:54.384 | 2.255 | 188.932 | ||
18 | 3 | L. Delétraz | Racing Engineering | 11 | 1:54.688 | 2.559 | 0.304 | 188.431 | 15:42:53 |
19 | 16 | N. Jeffri | Trident | 11 | 1:54.857 | 2.728 | 0.169 | 188.153 | 15:37:39 |
5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 3 | 2:06.148 | 14.019 | 171.313 | 15:07:33 |
Sobotní hlavní závod
19letý Charles Leclerc se musel v Ázerbajdžánu vyrovnat se zcela zvláštní zátěží – ve středu před závodem zemřel jeho otec. V sobotu, v 10:00h středoevropského času zachoval výjimečný talent z Monaka nervy: Po sprintu předlouhou startovní rovinkou byla jeho rudá Prema-Theodore-Dallara se startovním číslem 1 v neuralgické zatáčce 1 první, zatímco Macušita zhasnutí červených světel zaspal. Ani jeden z 19 borců F2 se nenechal při prvním průjezdu úzkými uličkami tratě strhnout k hloupostem a z úvodního kola se pole Formule 2 vrátilo v pořadí Leclerc, Latifi, De Vries, Fuoco, Macušita, Markelov a Rowland.
Přesto musel již ve druhém kole poprvé vyjet Safety Car. Z boxů startující Johnny Cecotto špatně odhadl přilnavost svých pneumatik a po několika zatáčkách skončil v hrazení. Od 4. kola se ovšem zase jelo naplno a Leclerc mohl znovu demonstrovat svou převahu. Za ním se De Vries dostal na druhé místo před Latifiho a Macušita se posunul na 4. místo před Leclercova týmového kolegu Fuoca.
Vedle lídra Leclerca to byl především Markelov, kdo letěl ulicemi Baku nejpřesvědčivěji: Ruský pilot se dokázal brzy prodrat až na čtvrtou pozici. Fuocco ještě stačil kolidovat s Canamasasem, než po sedmi kolech začalo povinné přezouvání pneumatik. Leclerc předvedl i v boxech neuvěřitelný přehled, který se jen tak nevidí: Jeho tým ho nechal vyjet do Fast Lane právě, když se ze zadu blížil Macušita a Charles dokázal bleskurychlým přibržděním zabránit kolizi! Až na Ghiotta a Boschunga měnilo v této fázi celé pole na druhou sadu.
Během dalších kol odstoupili po kontaktech se svodidly i Jeffri a Deletraz a do druhé poloviny z 29 kol závodu proto vedl talenty F2 Safety Car. Leclerc v této fázi držel první místo před De Vriesem, Latifim, Markelovem, Macušitou, Canamasem, Natem, Kingem a poněkud bledým Rowlandem.
Junior Renaultu Oliver Rowland si ovšem připravil silný závěr závodu. Postupně předjel Kinga, Nata, Canamasase a Markelova a když v první zatáčce chyboval Macušita, ocitl se Brit od 21 kola na čtvrtém místě za bezchybně úřadujícím Leclercem, De Vriesem a týmovým kolegou Latifim.
5 kol před cílem si Leclerc právě zapsal nejrychlejší kolo závodu, když bylo předčasně po závodění: V boji o bodík za 10. místo vletěl Gelael do hrazení právě na nejužším místě trati u hradu. Sirotkin a Malja se mu nedokázali vyhnout a jejich tři monoposty dokonale zatarasily dráhu. Závod musel být přerušen červenou vlajkou.
Ještě pojízdné vozy se poté vrátily do boxové uličky a Charlie Whitting po několika minutách přemýšlení rozhodl, že Leclercovi uspoří nervové vypětí sprintu na zbývající 3 kola. Oprava demolovaného hrazení by beztak trvala příliš dlouho. Výborný Leclerc tedy vyhrál svůj třetí závod sezony před De Vriesem, Latifim a Rowlandem. Celkový náskok na Rowlanda tím zvýšil na 22 bodů.
„Táta mne od mých 3 let v motorsportu podporoval a rád bych mu mé vítězství věnoval. Musím ovšem přiznat, že i tento úspěch dokázal mému smutku ulevit jen maličko…,“shrnul na stupni vítězů Leclerc.
Závod byl hodnocen v pořadí posledního průjezdu před Gelaelovou nehodou a zbývající bodované místa proto připadla Marleovovi, Natovi, Kingovi, Boschungovi (Švýcarovi tedy připadla pole-position pro nedělní sprint), Canamasasovi a Sirotkinovi.
Výsledek hlavního závodu Formule 2 v Baku:
1 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 24 | 52:33.196 | 164.368 | 1:54.025 | 24 | ||
2 | 18 | N. de Vries | Rapax | 24 | 52:36.665 | 3.469 | 164.187 | 1:54.736 | 22 | |
3 | 10 | N. Latifi | DAMS | 24 | 52:39.586 | 6.390 | 164.035 | 1:54.884 | 22 | |
7 | 9 | O. Rowland | DAMS | 24 | 52:42.286 | 9.090 | 163.895 | 1:54.662 | 23 | |
4 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 24 | 52:44.890 | 11.694 | 163.760 | 1:55.168 | 22 | |
5 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 24 | 52:50.270 | 17.074 | 163.482 | 1:55.426 | 21 | |
6 | 15 | J. King | MP Motorsport | 24 | 52:51.766 | 18.570 | 163.405 | 1:56.281 | 21 | |
8 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 24 | 52:54.544 | 21.348 | 163.262 | 1:55.990 | 23 | |
9 | 17 | S. Canamasas | Trident | 24 | 52:56.066 | 22.870 | 163.184 | 1:56.085 | 23 | |
10 | 8 | S. Sirotkin | ART Grand Prix | 24 | 52:57.238 | 24.042 | 163.124 | 1:56.129 | 24 | |
11 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 24 | 52:58.024 | 24.828 | 163.083 | 1:55.802 | 23 | |
12 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 24 | 52:58.892 | 25.696 | 163.039 | 1:55.422 | 23 | |
13 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 24 | 53:02.871 | 29.675 | 162.835 | 1:55.438 | 23 | |
14 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 24 | 53:06.297 | 33.101 | 162.660 | 1:56.335 | 23 | |
15 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 24 | 53:06.516 | 33.320 | 162.649 | 1:56.067 | 24 | |
16 | 5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 24 | 53:22.403 | 49.207 | 161.842 | 1:54.886 | 21 | |
3 | L. Delétraz | Racing Engineering | 11 | 25:04.273 | nedojel | 157.780 | 1:57.441 | 9 | ||
16 | N. Jeffri | Trident | 9 | 20:03.787 | nedojel | 161.260 | 1:57.977 | 9 | ||
2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 6 | 14:00.436 | nedojel | 153.837 | 1:58.774 | 5 | ||
19 | J. Cecotto | Rapax | 0 | nedojel |
Nedělní sprint
Švýcarský pilot týmu Adrana Campose, Ralf Boschung dokázal darované pole-position nedělního sprintu využít jen nakrátko: Již ve druhé zatáčce se před něj dostal Oliver Rowland. Ve druhém kole tomuto příkladu následovali Nato a Latifi, později i De Vries.
Dobrý závod lídra Rowlanda skončil po sedmi kolech kvůli defektu převodovky. Britský junior Renaultu tedy zažil opravdu trpký víkend: Sobotní čtvrté místo mu bylo odňato pro přestupku za neutralizace a v neděli odstavil svou DAMS-Dallaru s vidinou vítězství…
První místo tak převzal jezdec Hornerovy stáje Arden, Norman Nato.
Byl to ovšem opět vítěz sobotního závodu Charles Leclerc, kdo se ulicemi Baku pohyboval ze všech nejrychleji. Když se vypořádal s Markelovem, vrhl se s úspěchem na Boschunga a rychle dotahoval Kinga, kterého také brzy nechal za sebou. Na lídra Nata měl Leclerc právě ztrátu 10 sekund, když si podal i Latifiho. Kanaďan držel druhé místo, protože se Nyck de Vries po chybičce ocitl v záchytné zóně třetí zatáčky. Právě v kole De Vriesova faux-pasu se Leclerc dostal i před Latifiho a zároveň zajel i nové rekordní kolo. Osudným se mu při tom stalo, že v místě De Vriesovy nehody byly vyvěšeny žluté vlajky…
Leclercova radost z podařeného útoku na vedoucího Nata v 18. kole proto trvala jen krátce: Zároveň se totiž dozvěděl, že ho komisaři kvůli nerespektování uvedených žlutých vlajek potrestalo časovou penalizací 10 sekund.
Cílem projel dominátor ročníku 2017, Charles Leclerc jako první – stejně tak, jako v sobotu – na výsledkových listinách se jeho jméno ale ocitlo jen na druhé pozici, 8,7s za „vítězem“ Normanem Natem.
Dobrý závod předvedl i Jordan King. Jezdec nizozemské stáje MP dojel za Latifim čtvrtý před Sergejem Sirotkinem, který se po startu z 10. pozice dokázal jaksi rehabilitovat za bledé představení soboty. King byl ovšem později diskvalifikován pro příliš nízký tlak v jeho pneumatikách…
Zbývající bodovaná místa si proto rozdělili Artem Markelov, Nobuharu Macušita, Luca Ghiotto a Ralf Boschung.
Do rakouského Spielbergu, kde Formule 2 za dva týdny nastoupí ke svému pátému podniku, cestuje Leclerc s tučným náskokem 42 bodů na Rowlanda, který napřes své smůle v Baku udržel druhou pozici celkového hodnocení.
Výsledek nedělního sprintu Formule 2 v Baku:
1 | 20 | N. Nato | Pertamina Arden | 21 | 40:37.601 | 186.024 | 1:54.413 | |||
2 | 1 | C. Leclerc | PREMA Racing | 21 | 40:46.318 | 8.717 | 185.361 | 1:53.635 | ||
3 | 10 | N. Latifi | DAMS | 21 | 40:49.175 | 11.574 | 185.144 | 1:55.088 | ||
15 | J. King | MP Motorsport | 21 | 40:50.106 | diskvalif. | 185.074 | 1:55.114 | |||
4 | 8 | S. Sirotkin | ART Grand Prix | 21 | 40:50.393 | 12.792 | 185.052 | 1:55.032 | ||
5 | 6 | A. Markelov | RUSSIAN TIME | 21 | 40:50.491 | 12.890 | 185.045 | 1:54.733 | ||
6 | 7 | N. Macušita | ART Grand Prix | 21 | 40:52.073 | 14.472 | 184.926 | 1:54.969 | ||
7 | 5 | L. Ghiotto | RUSSIAN TIME | 21 | 40:54.489 | 16.888 | 184.744 | 1:54.980 | ||
8 | 11 | R. Boschung | Campos Racing | 21 | 40:58.988 | 21.387 | 184.406 | 1:54.971 | ||
9 | 14 | S. Sette Câmara | MP Motorsport | 21 | 41:04.944 | 27.343 | 183.960 | 1:55.345 | ||
10 | 21 | S. Gelael | Pertamina Arden | 21 | 41:05.428 | 27.827 | 183.924 | 1:55.020 | ||
11 | 12 | R. Visoiu | Campos Racing | 21 | 41:09.213 | 31.612 | 183.642 | 1:55.802 | ||
12 | 2 | A. Fuoco | PREMA Racing | 21 | 41:10.265 | 32.664 | 183.564 | 1:54.969 | ||
13 | 4 | G. Malja | Racing Engineering | 21 | 41:12.246 | 34.645 | 183.417 | 1:55.690 | ||
14 | 19 | J. Cecotto | Rapax | 21 | 41:13.390 | 35.789 | 183.332 | 1:54.649 | ||
15 | 17 | S. Canamasas | Trident | 21 | 41:26.844 | 49.243 | 182.340 | 1:55.353 | ||
16 | 3 | L. Delétraz | Racing Engineering | 21 | 41:34.753 | 57.152 | 7.909 | 181.762 | 1:57.045 | 18 |
17 | 16 | N. Jeffri | Trident | 21 | 42:16.532 | 98.931 | 41.779 | 178.768 | 1:56.949 | 19 |
18 | N. de Vries | Rapax | 8 | 15:41.663 | nedojel | 183.199 | 1:55.601 | 5 | ||
9 | O. Rowland | DAMS | 7 | 13:41.689 | nedojel | 183.647 | 1:55.812 | 7 |
Celkové hodnocení Formule 2 po čtyřech podnicích sezony:
1. Charles Leclerc 122 b.
2. Oliver Rowland 80 b.
3. Artem Markelov 78 b.
4. Luca Ghiotto 58 b.
5. Nicolas Latifi 53 b.
6. Nobuharu Macušita 52 b.
7. Nyck de Vries 45 b.
8. Norman Nato 43 b.
9. Jordan King 37 b.
10. Alexander Albon 37 b.