BLOG: Formule 1 se vrací do Rakouska

BLOG: Formule 1 se vrací do Rakouska

Formule 1 se vrací do Rakouska! Tak tato zpráva zaskočila snad všechny fanoušky královny motorsportu po celém světě. Nejen, že v posledních letech Formule 1 expandovala převážně pouze na silné asijské trhy, ale těžká ekonomická situace a postoj samotného Bernieho Ecclestone vylučovali možnost přidání evropského závodu do kalendáře.

Nově dáváme příležitost všem fanouškům Formule 1, kteří by chtěli zveřejnit své poznámky či zajímavosti z aktuálního i dřívějšího dění v královně motorismu. Pokud chcete na našem webu publikovat i svůj článek do nového seriálu blogů, ozvěte se nám na info@svetformule.cz.

Mnozí fanoušci přivítali tuto zprávu s opravdovým nadšením, a to zejména ti, kteří slavnou éru okruhu pamatují. Ať již na původní Österreichring, na kterém se závodilo od roku 1970 až do roku 1987, či pouze na modernější zkrácenou verzi přejmenovanou na A1 Ring, na které se závodilo od roku 1997 do roku 2003. A právě na té kratší se bude závodit i nyní, ačkoliv v této variantě to bude opět jeden z nejkratších okruhů sezóny, ale zároveň půjde jako vždy o jeden z nejkrásnějších okruhů v seriálu mistrovství světa Formule 1. Rychlé zatáčky, neustálé změny výškových rozdílů a hlavně stoupání do první a druhé zatáčky, které inspirovalo i první zatáčky na novém okruhu v USA v Austinu. To vše je hodně citlivé na nastavení vozu a vždy tu šlo o to najít ten správný kompromis. Trať se nachází v nádherné krajině ve Štýrsku bez nějakého velkého města v pozadí, to vše tvořilo okruh tak populární mezi jezdci i fanoušky a i inženýři si přišli na své. Zkrátka je to opravdu nádherné místo a musíme být rádi za to, že Formule 1 bude mít možnost na tomto místě opět závodit. Samozřejmě pro české a slovenské fanoušky jde o nejbližší závod, tudíž lze očekávat velké množství zájemců, pokud tak máte zájem se na místo vypravit, rozhodně si začněte rezervovat jak lístky, tak hotely co nejdříve to bude možné.

Ačkoliv si někteří fanoušci stěžují, že se tu špatně předjíždí, tak podle statistik tu ale jen jeden jezdec vyhrál třikrát, a to Alain Prost, a jen on a Michael Schumacher dokázali vyhrát dva závody za sebou. Historie tak tvrdí, že žádné dominance se bát nemusíme. Nejslavnější Velkou cenou Rakouska je pak patrně ta z roku 2002, kdy Rubens Barrichello po fantastickém výkonu musel na popud šéfa týmu Ferrari Jeana Todta pustit před sebe svého týmového kolegu Michaela Schumachera. Stalo se tak až v posledních několika metrech závěrečného kola. Fanoušci týmovou režii přivítali bučením a pískotem. Michael Schumacher pak Barrichella na pódiu nechal vystoupat na nejvyšší příčku, kde mu také předal vítěznou trofej, ale fanoušci na celém světě byli s tímto krokem Ferrari nespokojeni a FIA následně zakázala týmovou režii. Zajímavé na tom bylo, že se to stalo již v roce 2001, ale tehdy nešlo o vítězství a tak je tato skutečnost poněkud opomíjena.

Na bývalém A1 Ringu se poslední závod Formule 1 konal v roce 2003, poté byl okruh uzavřen a část budov zbourána. Již v tu dobu vlastnil okruh rakouský magnát Dietrich Mateschitz, majitel společnosti Red Bull, ale tehdy se soustředil na vstup své značky do motorsportu a na okruh nechtěl věnovat peníze. Když koncem roku 2004 koupil tým Jaguar od Fordu, šířily se spekulace, že by mohla mít stáj Red Bull Racing vlastní testovací okruh podobně jako má Ferrari, ale to zůstalo jen spekulacemi. V roce 2006 pak rakouský pilot Alexander Wurz vyjádřil svůj záměr okruh odkoupit a rekonstruovat, ale i tady zůstalo jen u pouhých slov. Až ve druhé polovině roku 2008 se Mateschitz rozhodlo věnovat 70 milionů Euro na rekonstrukci okruhu, aby se v roce 2011 na tento slavný okruh, nově pod názvem Red Bull Ring, vrátily závodní vozy a vrcholem roku byl závod slavné německé série cestovních vozů DTM. Již v prosinci 2012 se Mateschitz snažil dostat Formuli 1 na tento okruh na místo zrušené Velké ceny Ameriky v New Jersey, ale opět to nikam nedošlo. Vše vyvrcholilo krátce po úspěšném víkendu Světové série Renault a evropské série Le Mans na Red Bull Ringu, kdy se 23. července objevilo krátké oficiální tiskové prohlášení oznamující návrat královny motorsportu na rakouský okruh: „Dietrich Mateschitz a Bernie Ecclestone se dohodli na návratu Formule 1 do Štýrska v příštím roce.“

Na druhou stranu čeká Dietricha Mateschitze celá řada překážek a na jejich vyřešení má už jen necelý rok. Například je nutné zvýšit kapacitu diváků, v této chvíli závodu může přihlížet na 40 000 lidí, ale předpokládaná návštěvnost činí až 60 000 lidí. Dalším problémem je vyřídit si povolení k závodu Formule 1 kvůli zvýšenému hluku a zde mohou překážku tvořit obyvatelé přilehlých měst a vesnic. Hovoří se také o tom, že centrum pro média není připraveno a také infrastruktura a zázemí trati potřebují zmodernizovat, ale Mateschitz si je jistý, že vše bude na čas připraveno a vyřízeno. Vzhledem k obrovské výši peněz, které do modernizace okruhu již vložil, by neměl být žádný důvod pochybovat, že by to nedokázal zařídit. A také je tu jedna překážka ze strany Formule 1, jelikož maximální počet závodů za sezónu je 20 a v současné chvíli je v kalendáři 22 závodů.

Zajímavým faktem na závěr je to, že Mateschitz bude závod platit ze svého, sám říká, že peníze z prodaných vstupenek pokryjí pouze organizační náklady, ale licenční poplatek, který činí přes 18 milionů Euro a normálně ho platí státy organizující Velkou cenu, bude platit z vlastní kapsy. Ve výsledku se to možná zdá jako špatný prodělečný nápad, jenže pokud dokáže stáj Red Bull vyhrát na Red Bull Ringu, z obchodního hlediska to bude mít neuvěřitelně pozitivní následky. A my, fanoušci, můžeme pro jednou říci, že doba peněz a podivných marketingových praktik má i své dobré stránky, protože už za rok se budou vozy Formule 1 opět prohánět malebnou štýrskou krajinou po okruhu, na kterém se závodilo již v roce 1970 a na kterém Niki Lauda vyhrál svou domácí Velkou cenu.

Sdílejte na:
Zavřít