
93. ročník klasického vytrvalostního závodu v Le Mans ze sportovního hlediska zdaleka nesplnil to, co zajímavé startovní pole slibovalo. Již po několika hodinách bylo jasné, že bude dominovat značka Ferrari. S přehledem zvítězil Ferrari 499P, který řídili 40letý Polák Robert Kubica, Číňan Yifei Ye a Angličan Phil Hanson.
Úvodní fáze sobota odpoledne
Poté, co tenisová legenda Roger Federer pustil vozy do závodu, trvala počáteční show obou v kvalifikaci tak silných Cadillaců jen velmi krátce. Už v první šikaně se mezi nimi usadil Penske-Porsche Juliena Andlauera a po půl kole byl domácí jezdec v zuffenhausenských službách v čele. Zatímco se oba Jota-Cadillacy propadaly polem, udávala tempo značka Porsche, než se po 2,5 hodinách na prvním místě poprvé objevil vůz vítěze posledních dvou ročníků, Ferrari s Antoniem Fuocem v kokpitu. Také oba zbývající hypercary z Maranella se posunuly mezi prvních pět.
Noc
Se západem slunce se nesetmělo pouze nad regionem La Sarthe, ale také nad nadějemi konkurence „Il Cavallino Rampante“. Vozy Ferrari začaly nekompromisně dominovat. Do půlnoci dokázal jejich tempo držet jen jeden z Penske-Porsche, na tom nic nezměnily ani menší nesnáze Italů, když jeden z vozů hlásil unikající vzduch ze zadní pneumatiky, další byl postižen za příliš rychlý průjezd boxy a Giovinazzi obdržel 5 sekundovou penalizaci za lehkou nehodu s pomalejším protivníkem.
Napětí mohla vyvolat první safety car fáze, kterou po třetí hodině ranní vyvolala nehoda Turka Bölükbasiho (před několika lety startoval bez úspěchu za tým Antonína Charouze v F3). Ferrari ale brzy po restartu zase ostatním ujely a když se začalo rozednívat, byla italské trojice znovu jasně v čele.
Nedělní dopoledne
Jediný vážný soupeř Ferrari, Penske-Porsche číslo 6 přibrzdila nehoda Estreho s Magnussenem (BMW), za kterou obdrželi časovou penalizaci. A tak se mohli pozorovatelé již dlouho před padnutím cílového praporku ptát, která posádka AF Corse bude smět vyhrát? Zvláště Polák Kubica na „soukromém“ žlutém voze cítil, že by 15. červen 2025 mohl být „jeho dnem“. Obával se ovšem týmové režie ve prospěch červených „továrních“ prototypů. Bývalý pilot F1 neúnavně upozorňoval na to, že je rychlejší a kroužil nedočkavě po trati v závětří kolegy Giovinazziho, který se neměl k tomu, aby ho pustil před sebe..
Odpolední finiš
K polednímu vedl žlutý Ferrari před červeným kolegou číslo 50, zatímco druhý z červeného dua ztratil mnoho času při uklouznutí do té doby vedoucího Pier Guidiho před vjezdem do boxů!
A najednou tu přeci byl i jeden z konkurentů, který měl dost energie, postavit se trojici Ferrari: Campbellův Penske-Porsche se krajně odhodlaným stylem prodral na druhé místo, než ho převzal Kevin Estre. Do závěrečné hodiny podniku vjel Robert Kubica s náskokem 20 sekund na Estreho, kterého dotahovali Fouco a Giovinazzi. Po posledních zastávkách v boxech se pořadí ovšem ustálilo. Nikdo už neměl na to, aby atakoval. Ferrari vyhrálo v La Sarthe potřetí za sebou, přičemž Kubica slavil první vítězství pro Polsko a Ye pro Čínu.
Sportovní ředitelé konkurence budou mít představenstvu jednotlivých poražených výrobců co vysvětlovat. Zatímco se mohou páni od Porsche, Toyoty a Cadillacu možná vymluvit, že za daných předpisů organizátora ACO vytěžili maximum a dojeli alespoň ve stejném kole s vítězem, vyžaduje argumentace zodpovědných u Alpine (Renault) a Peugeotu hodně fantazie. Obě domácí značky byly znovu krutě poraženy. Odůvodnit nehorázně nákladná, v jejich dopadu ale představení v podniku, na který „se dívá celá Francie“ nebude lehké…
Ve třídě LMP2 se prosadila polská stáj Inter Europol s rychlou posádkou Nick Yelloly, Tom Dillman, Jakub Smiechowski. Naděje pořadatele, že třídu GT vyhraje hvězdný „Dottore“ Rossi se rozplynuly v noci defektem a výletem jeho BMW do štěrku. Vyhrál zde Manthey-Porsche Lietze, Harwicka a Pery.
Výsledek 24h Le Mans 2025
- AF Corse Ferrari (Kubica/Ye/Hanson)
- Penske-Porsche (Estre/Vanthoor/Campbell)
- Ferrari (Giovinazzi/Pier Guidi/Calado)
- Ferrari (Fuoco/Molina/Nielsen)
- Jota-Cadillac (Lynn/Nato/Stevens)
- Toyota (Conway/Kobajaši/de Vries)
- Penske-Porsche (Andlauer/Christensen/Jaminet)
- Jota-Cadillac (Bamber/Bourdais/Button)
- Penske-Porsche (Wehrlein/Tandy/Nasr)
- Alpine (Milesi/Chatin/Habsburg)