Vůz McLarenu pilotům neposkytuje pocit jistoty

Vůz McLarenu pilotům neposkytuje pocit jistoty

Ačkoli panuje shoda, že McLaren má momentálně nejlepší vůz na startovním roštu, třetí pole position Maxe Verstappena v letošní sezóně v Miami odhalila, že papájový tým má přece jen problémy.

Způsob, jakým Lando Norris a Oscar Piastri prohráli v boji o první místo v kvalifikaci na Velkou cenu Miami, ukazuje, že MCL39 má některé klíčové slabiny, které se projeví, když je vůz v kritických pokusech na jedno kolo vytížen na maximum.

Analýza kol Oscara Piastriho i Landa Norrise v porovnání s koly Maxe Verstappena odhaluje další důkazy o základní charakteristice vozu McLarenu, která značí, že je obtížné zvládnout brzdění v prudkých brzdných zónách.

Andrea Stella přiznal, že se v Miami potvrdil trend, kterého si všimli už při předsezónních testech. „Je to vůz, který je nejlepší v průběžných kolech, ale není dobrý v pokusu na jedno kolo, ve kterém tlačíte na 100 %.“

V čem McLaren zaostává, je to, že nedává pilotům jistotu v brzdných zónách kvůli nedostatečné předvídatelnosti jeho chování, což je umocněno tím, že jim neposkytuje zpětnou vazbu potřebnou k tomu, aby se dostali na hranu.

Absence tohoto pocitu vede ke kompromisům na dvou frontách – buď se zvyšuje riziko zablokování pneumatik, které stojí výkon, nebo pilot ztrácí čas při brzdění, protože je příliš opatrný. Jak vysvětlil Andrea Stella: „S naším vozem vidíme, že občas dokážeme předvést opravdu dobré zvládnutí zatáčky, ale pro naše piloty je obtížné je zopakovat.“

„Oscar to komentoval po kole Q2 v Miami tak, že si myslel, že zatáčka 1 je dobrá, ale nebyl si jistý, jestli ji bude schopen zopakovat, protože nechápal, co mu chce vůz naznačit. Je to vůz, který vám nedává moc nápovědu. A to znamená, že pro naše piloty není snadné zopakovat některé špičkové výkony, které můžeme vidět ve vizuálních kolech.“

Oscar Piastri sám potvrdil, že vůz má své chyby. „Určitě jsou s naším vozem ještě některé věci, které se chceme pokusit vyřešit, a jízda na limitu je jednou z nich.“

Lando Norris se s vozem McLarenu trápí více než jeho týmový kolega a snaží se jej pochopit. Chyby v kvalifikacích jsou ale časté a on si vše uvědomuje.

Vylepšení budou

Přestože silné stránky McLarenu v oblasti závodního tempa a správě pneumatik stále umožňují častěji překonat to, co ztrácí v kvalifikaci, neznamená to, že tým je spokojen s tím, jak se věci mají.

Šéf týmu uvedl, že se v několika příštích závodech plánují vylepšení, která by mohla pomoci odstranit některé z těchto zásadních nedostatků, které existují, pokud jde o poskytování potřebné zpětné vazby pilotům.

„Z technického hlediska se rozhodně snažíme na solidním inženýrském základě vyhodnotit naše poznatky, abychom mohli provést nějaké úpravy, které by si naši piloti mohli vyzkoušet, a zjistit, zda jim můžeme poskytnout vůz, který bude jen o něco málo předvídatelnější a bohatší na informace, pokud jde o možnosti jízdy na limitu vozu.“

 „Myslím, že nyní tomu dobře rozumíme a určitě pracujeme na nějakých řešeních, protože přínos není jen pro letošní rok. Je to přínos i z hlediska konstrukce vozu do budoucna.“

Andrea Stella sice nechtěl upřesnit podrobnosti plánovaných vylepšení, ale řekl, že hlavní důraz je kladen na zlepšení zpětné vazby, kterou Lando Norris a Oscar Piastri dostávají.

„Jde hlavně o přední nápravu vozu. Znamená to, že piloti musí použít určitý druh úsudku, který nemusí být nutně založen na tom, že něco cítí a přizpůsobí se tomu. Je to spíše založeno na tom, co se stalo v předchozím kole. Což pro pilota formule 1 není zrovna příjemná pozice. Člověk má opravdu rád, když z vozu přicházejí velmi jasné informace.“

„Pokud jde o to, zda to pochází z mechanických, aerodynamických nebo nějakých jiných aspektů, nebo například z pneumatik, myslím, že už jsem uvedl dost podrobností a možná je můžeme rozšířit na některém z příštích tréninků, až otestujeme některé z našich možností a snad budu moci oznámit, že jsme dokonce dosáhli nějakých zlepšení.“

U týmu, který je stále silný v závodním tempu, rozhodně nepanuje žádné velké znepokojení nad tím, co zjišťuje s vozem MCL39. Andrea Stella však souhlasí s tím, že by svým jezdcům určitě mohl zlepšit život, pokud nezačnou neděli na zadních pozicích.

„Řekl bych, že máme velmi rychlý a konkurenceschopný vůz, ale jestli něco, tak je to oblast, ve které se musíme nejvíce zlepšit.“

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher, který v rodině zůstává oblíbencem. Svoji cestu k formuli 1 si ale musela najít sama. Nejvíce jí baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *