Všechno se prostě rozpadlo, zhodnotil Verstappen

Všechno se prostě rozpadlo, zhodnotil Verstappen

Red Bull stále hledá řešení, jak optimalizovat svůj monopost. Helmut Marko zhodnotil domácí Velkou cenu Rakouska. A naznačuje, že je letošní mistrovský titul velmi nepravděpodobný. Jak vážné jsou doopravdy problémy týmu?

„Pro příští dva závody máme ještě nějaká vylepšení, ale takovýto výkon nás nutí odepsat šampionát,“ řekl Helmut Marko po Velké ceně Rakouska.

Slova ohledně výkonu se týkala především dominance McLarenu, ale Markova slova by se dala snadno vztáhnout i na samotný Red Bull. Výkon týmu na domácí trati ve Spielbergu nebyl takový, v jaký doufal. Poprvé od Bahrajnu 2022 Red Bull odjel ze závodního víkendu bez bodu. Christian Horner na tiskové konferenci sdělil, že na tento závodu bude nejlepší zapomenout.

Sice k tomuto výsledku přispěly i dva smolné momenty. Nejprve žlutá vlajka způsobená Pierrem Gaslym během kvalifikace a následně náraz Kimiho Antonelliho. Max Verstappen byl k Antonellimu poměrně shovívavý: „Každý jezdec někdy udělá takovou chybu. Kimi je velký talent, poučí se z toho.“

Stejně jako v sobotu se Verstappen nevymlouval a soustředil se na výkon Red Bullu: „V kvalifikaci jsem měl trochu smůlu, stejně jako v závodě, ale když se podíváte na celý víkend, prostě nejsme tam, kde bychom chtěli být.“

Toto tvrzení platí v několika ohledech. Red Bull stále postrádá rychlost. Helmut Marko odhadl rozdíl tří desetin na kvalifikačním pokusu a asi půl sekundy na kolo během závodu.

To je jeden problém, ale zdaleka ne jediný. Provozní okno RB21 je stále extrémně úzké, jak opět ukázal víkend v Rakousku. Vůz Red Bullu se po změnách nastavení zdál být konkurenceschopný v chladnějších podmínkách třetího volného tréninku, ale v teplejší kvalifikaci měl značné potíže. Jak řekl Max Verstappen: „Všechno se prostě rozpadlo.“

To situaci Red Bullu ještě více komplikuje. Rychlost a úzké provozní okno spolu souvisejí. Jak vysvětlil technický ředitel Pierre Wache loni v zimě, rozšíření okna nastavení vozu by mohlo ohrozit jeho celkový potenciál: „V ideálním světě byste samozřejmě chtěli obojí. Ale víte, že celkový potenciál vozu se může snížit, pokud rozšíříte okno.“ Wache dodal, že nejlepší by bylo najít ideální okno nastavení pro každý okruh, ale horko v Rakousku dokázalo, že to je snazší říct než udělat.

Výsledkem je, že McLaren má nejen rychlejší vůz z hlediska maximálního potenciálu, ale také mnohem širší okno pro využití tohoto potenciálu. Vyřešit oba problémy během několika závodů je téměř nemožné. I když do Silverstone dorazila další část nového podvozku Red Bullu a další novinky jsou naplánovány na Spa.

A pak je tu třetí faktor, pneumatiky. McLaren má i zde jasnou výhodu, možná tu největší ze všech. To poznamenali jak Marko, tak Horner jako nejvýraznější aspekt rakouské velké ceny.

„Co je opravdu působivé a podle mě to nedokáže žádný jiný tým, je to, jak blízko za Landem dokáže Oscar jet s autem plným paliva na začátku závodu. V podstatě je kolo za kolem nalepený na jeho výfuku a pneumatiky se neopotřebovávají. To je podle mě jejich výhoda,“ popsal Horner. „Opravdu tomu nerozumím.“

Red Bull stále plně nechápe, jak McLaren efektivně spravuje zadní pneumatiky, a to ani po prostudování snímků brzdových kanálů. Marko vyjádřil podobný názor: „To, co dělají při vysokých teplotách, je něco, nad čím už nějakou dobu přemýšlíme.“

Momentálně má Oscar Piastri 61 bodů náskok v průběžném pořadí šampionátu na třetího Maxe Verstappena. Helmut Marko přiznal, že získat další titul bude obtížné: „Ve Formuli 1 neexistuje žádný zázračný lék. Pokrok vyžaduje čas.“

To činí naději na obrat v roce 2025 prakticky nemožnou, zejména s ohledem na blížící se předpisy pro rok 2026.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studentka ekonomky, kterou však velmi táhne psaní sportovních článků. V motorsportu ji nejvíce baví pokrývat cestu mladých talentů až na samotný vrchol. Kromě motorsportu píše články z hokeje, zimních sportů či tenisu.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *