Stella vysvětluje, proč se McLaren v Baku trápil

Stella vysvětluje, proč se McLaren v Baku trápil

McLaren má za sebou jednoznačně nejhorší závodní víkend. V Baku, ve kterém už za jistých okolností mohli papájoví slavit zisk titulu mezi týmy, jeden z pilotů nebodoval a druhý získal jen 6 bodů. To dává šanci Maxi Verstappenovi vrátit se do boje o titul.

McLaren už podobně mizerný víkend jako nyní v Ázerbájdžánu jednou zažil. V Kanadě Lando Norris narazil zezadu do monopostu Oscara Piastriho. Britský pilot závod nedokončil a Australan bral tehdy pouze 4. místo. Nyní v Baku, lídr šampionátu Piastri v závěru kvalifikace i v úvodu závodu boural v nájezdu do páté zatáčky a poprvé si tak z letošního závodu neodvezl žádné body. Jeho týmový kolega po nepovedené zastávce v boxech dokončil závod na sedmé příčce.

V průběhu téměř celé letošní sezóny byli piloti McLarenu zvyklí, že se boj o šampionát odehrává čistě mezi nimi. To by se však mohlo rychle změnit, pokud by se měla situace z posledního závodu opakovat. Max Verstappen vyhrál poslední 2 závody a na čelo průběžného hodnocení rázem ztrácí pouhých 69 bodů.

Po kvalifikaci v Baku dostal šéf McLarenu Andrea Stella otázku, zda stále považuje Maxe Verstappena za uchazeče o titul.

Rozhodně ano. Můžete to napsat velkými písmeny? Tak zaprvé je to Max Verstappen – mistr světa posledních 4 let. V rychlém autě. Budou závody, ve kterých McLaren nemusí mít z hlediska konkurenceschopnosti žádnou výhodu. A Lando a Oscar si mohou navzájem brát nějaké body,“ řekl Ital v čele McLarenu.

Ztráta pilota Red Bullu na lídra šampionátu je i tak obrovská. Stále však máme před sebou 7 závodních víkendů včetně 3 sprintů a ve hře je stále ještě 199 bodů.

Na druhou stranu McLaren má stále nad ostatními značnou výkonnostní výhodu. V Monze a Baku se jinak dominantní tým letošního ročníku setkal se dvěma okruhy, které nevyhovovaly silným stránkám monopostu MCL39. Andrea Stella řekl, který ze zbývajících závodů může být podle něj pro papájový tým dalším tvrdým oříškem.

Kdybyste se mě zeptali, který víkend bude nejtěžší, řekl bych, že to může být Baku nebo Vegas. Velmi dobře víme, že náš vůz je velmi konkurenceschopný v dlouhých středně rychlých zatáčkách, které tu v Baku žádné nejsou, stejně jako ve Vegas. Vůz není nijak zvlášť efektivní při brzdění na rovinkách, kterých je zde hodně,“ popsal Stella, co zřejmě jejich vozu dělalo největší problémy v Ázerbájdžánu.

K jedné z velkých výhod letošního vozu McLarenu patří také to, že monopost MCL39 bývá nejšetrnější k zadním pneumatikám, což se nejvíce projevuje za horkých podmínek. To by mohlo Piastrimu s Norrisem usnadnit závody, jako bude ten v Singapuru nebo Kataru.

Pokud dojde k vysoké degradaci, můžeme být konkurenceschopnější. Při nízké degradaci, jakou jsme viděli v Monze, nemusíme mít v závodním tempu nutně nejlepší auto,“ upozornil Stella, který taktéž dodal, že dle jeho názoru za zlepšenou formou Red Bullu nestojí jen specifikace posledních dvou okruhů, na kterých Verstappen dominoval.

„Už v Monze jsme viděli, že se zlepšili, protože způsob, jakým zvítězili v Monze, byl podle našeho vyhodnocení něčím větším než jen vozem, který se dobře přizpůsobuje nízkému odporu vzduchu. Byli rychlí v zatáčkách, středně rychlých i pomalých, rychlí na rovinkách, a víme, že když má Max konkurenceschopný vůz, tak dokáže předvést skvělý výkon. Uvidíme nyní v Singapuru, kde bychom měli podat dobrý výkon. Doufejme, že se dokážeme vrátit do bojů o vítězství, a pak uvidíme, jak se vyvine zbytek šampionátu. Ale Max je rozhodně ve hře. Věděli jsme to a potvrdilo se nám to,“ říká šéf stáje k situaci u konkurence.

Oscar Piastri v této sezóně předvádí konzistentní výkony a víkend v Baku byl v jeho podání spíše výpadkem formy. McLaren má letošní sezónu stále pevně pod kontrolou a v Singapuru jim stačí 13 bodů na to, aby si zajistili prvenství v Poháru konstruktérů. Zároveň však platí, že ve Wokingu nikdo včetně šéfa týmu nesmí nic podcenit a Piastri s Norrisem si žádný podobný víkend jako v Kanadě nebo nyní nemůžou dovolit, pokud chce jeden z nich na konci roku slavit mistrovský titul.

O důležitý milník se jedná nejen pro piloty, pro které to může být první a zároveň poslední šance získat titul šampióna, ale i pro samotnou stáj. Mezi jezdci kraloval naposledy kdokoliv z řad McLarenu Lewis Hamilton v roce 2008. Mezi týmy zvítězil papájový tým už v loňském roce, do té doby však čekali na tento úspěch od roku 1998. Tehdy ještě za tým závodil jistý Mika Häkkinen s Davidem Coulthardem.

Když závodíte na vrcholu formule 1, konkurence je tak těsná, že si prostě nemůžete dovolit chyby, protože vaši soupeři jsou připraveni toho využít. Vzhledem k šampionátu jezdců se prostor pro chyby nadále zmenšuje, ale to je samotnou podstatou závodění ve formuli 1. Doufejme, že jsme si některé nepřesnosti a problémy vybrali právě během tohoto víkendu, protože nejenom, že jsme neměli dostatečně rychlé auto, ale měli jsme také nějaké problémy se spolehlivostí, které stály Oscara nějaký čas během tréninku. Proto je toho hodně, co si z toho mohou odnést jezdci, ale také my jako tým,“ doplnil na závěr šéf týmu.

Vše napravit a utnout spekulace o návratu Verstappena do boje o titul může McLaren v Singapuru, kde by mu teplé podmínky měly sedět podobně jako v minulém roce, kdy zde Lando Norris dominantně zvítězil.

Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.

👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *