Sebastian Vettel: Příběh velikána – Na pódiu i s Aston Martinem, ale restart nepřišel

Sebastian Vettel: Příběh velikána – Na pódiu i s Aston Martinem, ale restart nepřišel

V září 2020 přišla překvapivá zpráva, a to, že Sebastian podepsal s týmem Aston Martin. Vedení týmu věřilo, že se podaří týmu stát se lídrem středu pole, ovšem nestalo se tak.

Vettel přišel do týmu, jemuž se v téměže roce měnil název – z Force Indie se stal Aston Martin. V letech předchozích měla Force India solidní výsledky, jenže po příchodu Lawrence Stolla došlo k restrukturalizaci a tým se výkonostně propadl. Od příchodu čtyrnásobného mistra světa si slibovali vzestupnou formu. Opak byl ale pravdou.

Navíc sezona 2020 pro německého závodníka nezačala vůbec dobře, jelikož v prvních dvou závodech značně zaostával za svým novým týmovým kolegou Lance Strollem. Ovšem nutno podotknout, že syn Lawrence byl v tu dobu v týmu již třetím rokem. Nic to ale nemění na tom, že Kanaďan v obou případech bodoval.

Historicky první pódium Aston Martinu a první pódium pro Vettela od Velké Brazílie 2019

V Ázerbájdžánu se Vettelovi podařil zázrak. Už kvalifikace ukázala, že by vůz s číslem 5 mohl pomýšlet na body. Jen těsně mu unikl postup do poslední části kvalifikace. Po 11 kolech se propracoval na pátou pozici a naráz bylo pódium na dosah a po zahájení pit stopů se pohyboval dokonce ve vedení, což bylo poprvé od Velké ceny Brazílie 2019. Po zastávce v boxech se propadl na sedmé místo, ale jeho AMR21 překvapivě měl rychlost, takže pro něj nebylo problém postupovat dopředu. Ve 32. kole Stroll havaroval a na trať vyjel safety car, v tu chvíli byl Vettel šestý. Po restartu překonal jak Charlese Leclerca, tak Júkiho Cunodu. Posléze čtvrtou příčku na pár kol ztratil na úkor Pierra Gaslyho, ale ve 38. kole byl opět za Hamiltonem. O devět kol později havaroval vedoucí Max Verstappen, což mu pomohlo k poslednímu stupínku na pódiu. Závod byl zastaven, všichni dostali čerstvé sady pneumatik a Sebastian jako jediný nejměkčí specifikaci. Od Aston Martinu to byl famózní strategický tah, jak se později ukázalo. Klíčový však byl jiný moment, a sice – Hamilton pokazil restart a nedobrzdil do druhé zatáčky, čímž se Vettel posunul na druhé místo, které uhájil až do cíle.

Diskvalifikace připravila Vettela o další pódium

V Maďarsku se mohla přepisovat historie. Vettel měl nakročeno k prvnímu triumfu Aston Martinu ve formuli 1. Hungaroring nabídl parádní detektivku, neboť v první zatáčce došlo k hromadné nehodě a o kolo později byly vyvěšeny červené vlajky. Mercedes zaváhal a na startu při restartu stál pouze Hamilton, zatímco ostatní startovali z boxů. To jej odsoudilo později k rapidnímu propadu pořadím a na vedoucí pozice se dostali piloti středopolových týmů – Aston Martinu a Alpine, resp. Esteban Ocon a Sebastain Vettel. Tito dva si to v závěrečné fázi rozdávali v boji o vítězství. Nakonec se radoval Francouz a pro Sebastiana přišla po závodě studená sprcha. O další fantastický výsledek přišel kvůli diskvalifikaci. Do cíle totiž nedojel s dostatečným množstvím paliva.

Od té doby měl Vettel ještě několikrát potenciální šanci na velmi solidní výsledky, ale zpravidla přišlo nějaké zaváhání. Letošní sezona byla jedno velké trápení, avšak poté, co oznámil svůj odchod se mu dařilo z auta dostávat i to, co v něm očividně nebylo, a podával fantastické výkony, které byly ale zastíněny špatnými strategiemi. A to přesně potvrdil závěrečný závod v Abú Zabí. Vettel si pod umělým osvětlením na okuhu Yas Marina vybojoval skvělou devátou příčku na startu. Jenže tým se zastávkou v boxech vyčkával, což Vettela stálo cenné pozice. Poté, co se na trať vrátil na 19. místě, začal stíhací jízdu. Nakonec závod dokončil na desátém místě a získal svůj poslední bod v kariéře pilota F1. Přestože jej Stroll porazil, tak na body v konečném hodnocení vyhrál opět Vettel 37:18.

Formule 1 se se čtyřnásobným šampionem patřičně rozloučila. Sobotu večer uspořádali „běh pro Seba“, upravili intro, udělali spoustu rozlučkových videí a na konci závodu mohl s nejlepší trojkou zůstat na trati. Mimo to proběhl také speciální pozávodní rozhovor.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Barbora Goldmannová)
Sdílejte na:
Zavřít