Sebastian Vettel strávil ve formuli 1 15 let, během nichž překonal hned několik rekordů. Avšak u Ferrari, zejména v roce 2018, přišel „zlom“ v jeho kariéře, který ho zlomil. V první části se podíváme na jeho začátky.
Poprvé se Sebastian posadil do motokáry otce Norberta jako tříapůlletý a k Vánocům dostal svoji vlastní Bambini-Kart. Aby mohl Norbert zafinancovat synův vstup do motorsportu, prodal závodní auto, se kterým se několik let účastnil závodů do vrchu. O pět let později, tedy v roce 1995, debutoval v profesionálních motokárových závodech, kde v následujících letech získal nespočet titulů.
Přestože nepocházel z bohaté rodiny, tak mu veškeré aktivity financovali. Za nedlouho však navázal spolupráci s prvními sponzory – výrobcem disků a vodky. V roce 1998 byl přijat do juniorky Red Bullu. Avšak posun do monopostů přišel až o pět let v později, když jej Derrick Walker pozval na dvoudenní test na okruhu Homestead ve voze Reynard Motorsport, jenž závodil v zámořské sérii Champ Car. Téhož roku se poprvé objevil v německém seriálu formula BMW ADAC, který v následující sezoně ovládl díky 18 vítězstvím z 20 závodů. V roce 2005 přešel do evropské odnože formule 3 k týmu ASL Mücke Motorsport, se kterým se stal nováčkem roku. Rovněž si připsal druhé místo v prestižním závodě v ulicích Macaa.
Už tehdy poprvé okusil řízení vozu královny motorsportu, když dostal šanci otestovat vůz FW27 jako odměnu za úspěch ve formuli BMW. Posléze se stal testovacím pilotem týmu BMW Sauber.
První body a památné premiérové vítězství na Monze
V roce 2006 závodil v evropském šampionátu formule 3 a ve formuli Renault 3.5, kde zaznamenal skvělý debut, když první podnik v Misanu vyhrál a ve druhém závodě skončil druhý. O rok později triumfoval na Nürburgringu. Byť byl v čele tabulky, tak sezonu ve formuli Renault 3.5 nedokončil, protože byl povolán coby náhrada za Roberta Kubicu, který ošklivě havaroval ve Velké ceně Kanady. Vettel si tak odbyl svůj debut v Indianapolis. A okamžitě zazářil, když v kvalifikaci získal senzační sedmé místo. Přestože v závodě ztratil kvůli problému s brzdami několik pozic, tak v cíli si nakonec pohoršil jenom o jednu příčku.
Poté měl tři závody pauzu, než jej do služby povolalo Toro Rosso (dnešní AlphaTauri), ve kterém nahradil pro zbytek sezony Scotta Speeda. V Maďarsku poprvé naskočil do STR2 bez jakékoliv přípravy. Na konci sezony dokonce skončil v konečném hodnocení před týmovým kolegou Vitantoniem Liuzzim.
Že je to nesmírný talent ukázal v deštěm promočeném chaotickém závodě pod horou Fuji, když se s podprůměrným autem dokázal probojovat na skvělé třetí místo a posléze dokonce vedl. Nicméně pro něj závod skončil předčasně poté, co za safety carem kolidoval s Markem Webberem. V následujícím závodě se situace opakovala. Také v Číně totiž pršelo. Byť startoval ze 17. místa, tak díky perfektně provedené strategii dojel na skvělém čtvrtém místě, což bylo jak pro něj tak i pro tým zatím nejlepší výsledek vůbec.
Pro sezonu 2008 dostal nového týmového kolegu Sébastiena Bourdaise. Už v prvním závodě, který Vettel nedokončil, Bourdais ukázal, jak velký potenciál STR2B má. Do té doby, než jej vyřadil technický problém, se pohyboval těsně za pódiovým umístěním. Mladý Němec si napravil reputaci pátým místem v Monaku a následnými konzistentními výsledky, přičemž pravidelně sbíral body.
🗓 | #OnThisDay in 2008
Sebastian scores his maiden F1 victory ☝️, at Monza, with Toro Rosso, becoming the youngest driver to win a F1 race at that time ❤ #F1 #Vettel pic.twitter.com/77fjrFklpP
— #DankeSeb ♡ (@sebvettelnews) September 14, 2021
V září došlo k památnému závodu na italské Monze. Opět pršelo. Vettel získal svoji první pole position, čímž se stal 21 letech a 73 dnech nejmladším jezdcem v historii F1, který to dokázal. V závodě udržel chladnou hlavu a stylem start-cíl si dojel pro premiérové vítězství a znovu přepisoval dějiny – stal se nejmladším vítězem, než jej překonal v roce 2016 Max Verstappen. Sezonu ukončil ve velkém stylu, když cílem projel jako čtvrtý. V konečném hodnocení jezdců mu tak patřilo solidní osmé místo s 35 bodovým náskem na Bourdaise. A nejen to, dokázal porazit i piloty mateřské stáje Red Bull – Marka Webbera a Davida Coutlharda.
Výkony byly natolik působivé, že se jej po pouhém roce v Toro Rosso vedení Red Bullu rozhodlo povýšit do „áčka“ vedle Marka Webbera. A tah to byl vskutku mistrovský. Seb se s autem, ale i s týmem sžil neskutečnou rychlostí. Úvodní dva závody v Austrálii a Malajsii byly naprosto katarstrofální, ale Velká cena Číny už naznačila zářné zítřky, když získal svoji druhou pole position v kariéře a přetavil ji v první vítězství pro rakouskou stáj. Další tři triumfy přidal ve Velké Británii, Japonsku a Abú Zabí. Už ve své debutové sezoně v top týmu útočil na mistrovský titul, avšak ten mu nakonec unikl o 11 bodů. Svůj jediný titul tehdy získal Jenson Button.