Red Bull Ring získal metry navíc bez jakýchkoli úprav

Red Bull Ring získal metry navíc bez jakýchkoli úprav

Před letošní Velkou cenu Rakouska zjistila FIA, že Red Bull Ring má o osm metrů více než při posledním měření. Layout okruhu však pozoruhodně neprošel žádnou úpravou. Na povrch vyvstaly různé teorie objasňující tento fenomén, přičemž se mohlo v prvé řadě jednat čistě o předchozí chybný výpočet.

Formule 1 přijela tento víkend na rakouský okruh Red Bull Ring, jehož podoba se mezi loňskou a letošní návštěvou nijak na první pohled nezměnila. Stejný počet zatáček, žádné přidané či odebrané sekce. Zkrátka naprosto tatáž trať jako v předchozích letech opět letos vyzkouší dovednosti všech dvacet pilotů na startovním roštu.

Dosud panovalo přesvědčení, že oficiální délka okruhu činí 4 318 metrů. Měření Mezinárodní automobilové federace (FIA) před startem víkendu ovšem došlo k závěru, že Red Bull Ring nově zaujímá 4 326 metrů. Trať se tedy meziročně prodloužila o celých osm metrů, aniž by na ní pro tento rok proběhla sebemenší transformace.

Změnu délky layoutu Red Bull Ring potvrdila oficiální dokumentace ředitele závodu Ruiho Marquese těsně před zahájením programu VC Rakouska. Opětovná kontrolní měření okruhů probíhají pravidelně co několik let, přičemž jen výjimečně odhalí skutečné rozdíly v jejich délce mezi jednotlivými závody.

Tím spíš, že FIA aplikuje pokaždé tytéž procesy měření, jež spočívají ve vyhodnocení délky okruhu prostřednictvím jeho centrální osy. Ani zvýšená přesnost těchto procesů oproti minulým měřením neprokázala změny takovýchto úrovní na jiných tratí letošních kalendáře.

Podle serveru The Race existuje jedna teorie, která by vysvětlovala příčiny tohoto úkazu. Jedna z nich hovoří o potenciálním přirozeném pohybu půdy, na níž je Red Bull Ring vystavěn. Pakliže se na daných místech okruhu vyrojily nové svahy či vyrojila nová údolí, tato místa se mohou letos nacházet dál od sebe, než tomu tak mohlo být během předchozího měření.

The Race nicméně přichází s další teorií, jež souvisí s úpravami obrubníků na místech, kde se jezdci často prali s traťovými limity. Zejména tak platí pro zatáčku číslo deset, na jejímž výjezdu organizátoři v minulých sezónách odsunuli obrubník a rozšířili vnější bílou čáru. Díky tomu se šířka okruhu na tomto místě prodloužila, což posouvá centrovou osu tratě více od vnitřní strany zatáčky. Ve výsledku se tak prodlouží jeho oblouk, a tudíž se prodlouží i celková délka okruhu.

Námitkou k těmto úvahám může být však skutečnost, že nová délka Red Bull Ringu přesně souhlasí s tou, která platila od roku 2000 ještě za dob A1-Ringu až do roku 2016. Mezi těmito roky měřil okruh také 4 326 metrů. Následně pro sezónu 2017 proběhlo pravděpodobně poslední měření před tím letošním, které za naprosto stejných okolností jako nyní zjistilo, že se délka tratě změnila bez předchozích úprav na layoutu. Ať už se před osmi lety měřicí systémy FIA náhodou mýlily, či zde hrály jiné faktory, nová oficiální délka Red Bull Ringu se každopádně vrátila zpět na hodnoty před rokem 2017.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Studuji mediální studia se specializací na komunikační studia. Zajímám se o motorsport, konkrétně F1 a MotoGP. Obě disciplíny, mezi nimiž nemám favorita, zarytě sleduji přes deset let, přičemž o nich píšu již více než tři roky. U motorsportu mě nejvíce zajímá nejen jeho historie a její vztah s přítomností, ale…

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *