Zdálo se, že sezóna 1956 bude mít hladký průběh a jasné favority. Opak byl ale pravdou. O titulu mistra světa se rozhodlo až v posledním závodě a díky šlechetnosti Petera Collinse vyhrál svůj čtvrtý titul Juan Manuel Fangio.
Po odchodu Mercedesu, na konci minulé sezóny, se kamarádi Fangio a Moss rozdělili. Fangio podepsal smlouvu u Ferrari a Moss přestoupil k Maserati. Fangio měl jasno, ve vozech Lancia D50 týmu Ferrari, viděl silné auto pro svůj úspěch v dalším boji o titul mistra světa. Jenže právě toto rozhodnutí pro Fangia znamenalo, že rok 1956 byl v jeho závodní kariéře jeden z nejnešťastnějších. Neustále podezříval lidi od Ferrari, že do přípravy jeho vozu nedali vše, byl zklamaný a na konci sezóny od týmu odešel. To Stirling Moss řešil jiné problémy. Hledal co nejvíce konkurenceschopné auto, ale zároveň si pohrával s vlasteneckou myšlenkou. Rád by závodil s vozem britského týmu, ale britští konstruktéři Connaught, BRM, ani Vanwall neměli silná auta. Proto se nechal nakonec zlákat do Maserati, v kterém viděl šanci na sesazení z trůnu Fangia.
V roce 1956 se jelo 7 Velkých cen a 500 mil Indianapolis. Bodováno bylo 5 nejrychlejších jezdců v závodě systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem během závodu. Do šampionátu se započítalo pouze 5 nejlepších výsledků ze všech 8 závodů.
Kalendář sezóny 1956
Datum | Název | Okruh | |
---|---|---|---|
22.1.1956 | Velká cena Argentiny 1956 | Buenos Aires | |
13.5.1956 | Velká cena Monaka 1956 | Monte Carlo | |
30.5.1956 | Velká cena Indianapolis 500 1956 | Indianapolis | |
3.6.1956 | Velká cena Belgie 1956 | Spa-Francorchamps | |
1.7.1956 | Velká cena Francie 1956 | Reims | |
14.7.1956 | Velká cena Velké Británie 1956 | Silverstone | |
5.8.1956 | Velká cena Německa 1956 | Nürburgring | |
2.9.1956 | Velká cena Itálie 1956 | Monza |
První Velká cena se jela v Argentině, konala se již tradičně v lednu. Startovní rošt byl složen pouze z italských vozů Ferrari a Maserati. Ze začátku závodu vedl Moss s Maserati, zatímco Fangio měl ve 22. kole problémy s palivovým čerpadlem u svého Ferrari. Ve 29. kole přenechal Musso své Ferrari Fangiovi a ten se tak dostal zpátky do závodu na pátém místě. Ve 40. – 43. kole postihly technické problémy vedoucí závodníky, nejdříve odešla převodovka Castellottimu na Ferrari, poté Menditeguy zlomil poloosu u svého Maserati a nakonec se začalo kouřit z Mossova motoru. Fangio předjel Behru na Maserati a v 66. kole předjel Mosse jedoucího pomaleji na pochroumaném Maserati. Fangio tak dokázal zvítězit a připsal si dělené body s kolegou Mussem. Druhý skončil Behra a třetí Hawthorn, oba s vozy Maserati.
V květnu se celý kolotoč Formule 1 přestěhoval na druhou Velkou cenu do Monaka. Tady už se sešli kromě Ferrari a Maserati i další vozy. V uličkách Monte Carla byly k vidění ještě vozy Gordini, Vanwall a BRM. Posledně jmenované vozy BRM ale do závodu nenastoupily, protože měly v tréninku problémy s motory. Pro poruchu motoru nenastoupil do kvalifikace ani domácí matador Louis Chiron s vozem Maserati. Fangio ve druhém kole závodu vrazil do balíků slámy, které lemovaly silnici, a těm se nestačili vyhnout Musso a Schell. Nakonec ve 32. kole Fangio narazil do zdi přístavu a ohnul zavěšení zadního kola. Zajel do boxů a po opravě jeho vůz převzal Castellotti, který s ním dojel na čtvrtém místě. Fangio v 54. kole převzal Mossovo Ferrari a mocně se dotahoval na přední příčky. V cíli ale nestačil na Stirlinga Mosse, který se svým Maserati vyhrál Velkou cenu Monaka o 6 vteřin před druhým Fangiem, který střídal Collinse. Třetí byl Jean Behra s Maserati.
O 14 dní později se jel závod 500 mil Indianapolis. Do závodu se opět postavili pouze američtí jezdci. Povrch trati v Indianapolis dostal nový asfaltový koberec, ale na cílové rovince zůstal pás z cihel jako vzpomínka na původní povrch. Závod vyhrál Pat Flaherty s vozem Watson – Offenhauser.
Již za 4 dny se jela Velká cena Belgie na okruhu Spa-Francorchamps. Do deštivého závodu špatně odstartoval Fangio a usadil se na pátém místě, Moss závod vedl. Jenže již v pátém kole se Fangio dostal do vedení, za ním jedoucí Moss ztratil zadní kolo v zatáčce Eau Rouge. Zastavil své polámané Maserati a sprintoval do boxů, aby převzal vůz od Cesare Pedrisa. Když ve 24. kole zastavil pro technické problémy Fangio, dostal se do vedení Collins a udržel si ho až do cíle. Druhý skončil domácí miláček Paul Frére s Ferrari a třetí nakonec dojel Moss, který střídal Perdisu.
Další Velká cena se jela ve francouzském Reims. Do zdejšího závodu chtěl nastoupit Colin Chapman, slavný zakladatel a konstruktér týmu Lotus, ale pro havárii neodstartoval. Zvítězit dokázal Peter Colins s Ferrari, když za sebou nechal Castellottiho s Ferrari, Behru s Maserati a Fangia s Ferrari.
Velká cena Velké Británie se jela na okruhu Aintree. Collins přijel na domácí závod jako vedoucí závodník šampionátu. Závod vedli střídavě Hawthorn a Brooks s vozy BRM, ale oba museli pro technické potíže odstoupit. Potom se ve vedení střídali Moss a Salvadori, ale i ti museli ze závodu odstoupit. Nakonec zvítězil Juan Manuel Fangio s Ferrari celé jedno kolo před Peterem Collinsem, který vystřídal Alfonsa de Portaga na Ferrari. Třetí skončil Jean Behra s Maserati.
Jako předposlední závod se jela Velká cena Německa na okruhu Nürburgring, kde opět hladce zvítězil Fangio s Ferrari, druhý skončil Stirling Moss s Maserati a třetí Jean Behra, také s Maserati. Fangio se po tomto závodě poprvé dostal do čela šampionátu s osmibodovým náskokem, ale mistr světa zatím nebyl znám, dosáhnout na titul mohli tři jezdci. Rozhodnout se muselo v posledním závodě, který se jel skoro o měsíc později.
Velké finále sezóny 1956 se konalo na okruhu v Monze jako Velká cena Itálie. Shell s Vanwallem se ujal vedení a překvapil tak všechny favority. Ve 32. kole ale musel odstoupit a o titul tak mohli bojovat Fangio, Moss i Collins. Jenže Fangio začal mít problémy se zlomeným ramenem volantu a naděje na titul se mu tak začaly rozplývat, zajel do boxů a smutně koukal na projíždějící jezdce. Peter Collins pak ale udělal něco nepochopitelného, přesto že měl sám naději na získání titulu, zastavil v boxech, aby předal svůj vůz Fangiovi. Šokovaný Stirling Moss vyhrál závod, ale Fangio dojel s Collinsovým Ferrari na druhém místě a zajistil si tak titul mistra světa. Překvapivě třetí dojel Brit Ron Flockhart s vozem Connaught – Alta.
Fangio Peteru Collinsovi nikdy nemohl zapomenout šlechetné gesto, které Collins udělal v Monze, aby mohl Fangio získat svůj čtvrtý titul mistra světa a třetí titul v řadě za sebou. Collins řekl, že to pro Fangiu udělal rád a že on sám bude mít ještě mnoho příležitostí jak získat titul mistra světa. To ale netušil jaký bude jeho osud a že se mu tahle slova nikdy nevyplní.
Celkové pořadí šampionátu 1956
P | # | Jezdec | Tým | Body | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30 | Juan Manuel Fangio | Ferrari | 29 | ||
2 | 2 | Stirling Moss | Maserati | 28 | ||
3 | 36 | Peter Collins | Ferrari | 25 | ||
4 | 4 | Jean Behra | Maserati | 22 | ||
5 | 8 | Pat Flaherty | Watson | 8 | ||
6 | 32 | Eugenio Castellotti | Ferrari | 7.5 | ||
7 | 6 | Paul Frere | Ferrari | 6 | ||
8 | 4 | Sam Hanks | Kurtis Kraft | 6 | ||
9 | 36 | Paco Godia | Maserati | 6 | ||
10 | 21 | Jack Fairman | Connaught | 5 | ||
11 | 25 | Ron Flockhart | BRM | 4 | ||
12 | 16 | Don Freeland | Phillips | 4 | ||
13 | 14 | Mike Hawthorn | Maserati | 4 | ||
14 | 34 | Luigi Musso | Ferrari | 4 | ||
15 | 16 | Alfonso de Portago | Ferrari | 3 | ||
16 | 32 | Cesare Perdisa | Maserati | 3 | ||
17 | 98 | Johnnie Parsons | Kurtis Kraft | 3 | ||
18 | 16 | Harry Schell | Vanwall | 3 | ||
19 | 73 | Dick Rathmann | Kurtis Kraft | 2 | ||
20 | 38 | Olivier Gendebien | Ferrari | 2 | ||
21 | 8 | Louis Rosier | Maserati | 2 | ||
22 | 22 | Luigi Villoresi | Maserati | 2 | ||
23 | 6 | Hermano da Silva Ramos | Gordini | 2 | ||
24 | 18 | Horace Gould | Maserati | 2 | ||
25 | 10 | Chico Landi | Maserati | 1.5 | ||
26 | 10 | Gerino Gerini | Maserati | 1.5 | ||
27 | 29 | Paul Russo | Kurtis Kraft | 1 | ||
28 | 19 | Rodger Ward | Kurtis Kraft | 0 | ||
29 | 26 | Bob Gerard | Cooper | 0 | ||
30 | 82 | Gene Hartley | Kuzma | 0 | ||
31 | 24 | Tony Brooks | BRM | 0 | ||
32 | 55 | Al Keller | Kurtis Kraft | 0 | ||
33 | 19 | Archie Scott-Brown | Connaught | 0 | ||
34 | 64 | Duke Dinsmore | Kurtis Kraft | 0 | ||
35 | 24 | Jim Rathmann | Kurtis Kraft | 0 | ||
36 | 14 | Toulo de Graffenried | Maserati | 0 | ||
37 | 99 | Tony Bettenhausen | Kurtis Kraft | 0 | ||
38 | 89 | Keith Andrews | Kurtis Kraft | 0 | ||
39 | 49 | Ray Crawford | Kurtis Kraft | 0 | ||
40 | 88 | Johnny Thomson | Kuzma | 0 | ||
41 | 36 | Giorgio Scarlatti | Ferrari | 0 | ||
42 | 42 | André Simon | Maserati | 0 | ||
43 | 1 | Bob Sweikert | Kuzma | 0 | ||
44 | 26 | Colin Chapman | Vanwall | 0 | ||
45 | 26 | Jimmy Reece | Lesovsky | 0 | ||
46 | 20 | Desmond Titterington | Connaught | 0 | ||
47 | 42 | Fred Agabashian | Kurtis Kraft | 0 | ||
48 | 16 | Oscar Gonzalez | Maserati | 0 | ||
49 | 29 | Bruce Halford | Maserati | 0 | ||
50 | 81 | Eddie Johnson | Kuzma | 0 | ||
51 | 8 | Luigi Piotti | Maserati | 0 | ||
52 | 32 | Paul Emery | Emeryson | 0 | ||
53 | 7 | Pat O’Connor | Kurtis Kraft | 0 | ||
54 | 12 | Jose Froilan González | Maserati | 0 | ||
55 | 22 | Ottorino Volonterio | Maserati | 0 | ||
56 | 34 | Johnnie Tolan | Kurtis Kraft | 0 | ||
57 | 2 | Les Leston | Connaught | 0 | ||
58 | 48 | Jimmy Daywalt | Kurtis Kraft | 0 | ||
59 | 5 | Andy Linden | Kurtis Kraft | 0 | ||
60 | 14 | Maurice Trintignant | Vanwall | 0 | ||
61 | 15 | Johnny Boyd | Kurtis Kraft | 0 | ||
62 | 28 | Piero Scotti | Connaught | 0 | ||
63 | 8 | Piero Taruffi | Maserati | 0 | ||
64 | 14 | Bob Veith | Kurtis Kraft | 0 | ||
65 | 27 | Cliff Griffith | Stevens | 0 | ||
66 | 28 | Roy Salvadori | Maserati | 0 | ||
67 | 57 | Bob Christie | Kurtis Kraft | 0 | ||
68 | 12 | Umberto Maglioli | Maserati | 0 | ||
69 | 41 | Billy Garrett | Kuzma | 0 | ||
70 | 6 | Carlos Menditeguy | Maserati | 0 | ||
71 | 30 | Jack Brabham | Maserati | 0 | ||
72 | 2 | Jimmy Bryan | Kuzma | 0 | ||
73 | 11 | Andre Milhoux | Gordini | 0 | ||
74 | 10 | Ed Elisian | Kurtis Kraft | 0 | ||
75 | 4 | André Pilette | Gordini | 0 | ||
76 | 54 | Jack Turner | Kurtis Kraft | 0 | ||
77 | 2 | Robert Manzon | Gordini | 0 | ||
78 | 12 | Al Herman | Kurtis Kraft | 0 | ||
79 | 53 | Troy Ruttman | Kurtis Kraft | 0 |
Shrnutí sezóny 1956 – 1. díl
Shrnutí sezóny 1956 – 2. díl
Předchozí díly tohoto serálu naleznete ZDE.