Jezdci formule 1 soucítili s fanoušky na japonské Suzuce, kteří během pátečního tréninku viděli velmi málo akce na trati. Mohla za to havárie a špatné podmínky, které vedly ke slabé aktivitě na trati.
Po přerušení prvního tréninku, kdy Logan Sargeant havaroval se svým Williamsem, se před druhým měřeným tréninkem spustil déšť. Vzhledem k tomu, že trať byla jen mírně mokrá, nechtěli jezdci riskovat, že by na abrazivním povrchu zbytečně opotřebovali sadu přechodných pneumatik, kterou by mohli použít v průběhu víkendu v případě, že by se deštivé podmínky objevily v kvalifikaci nebo v samotném závodě.
V důsledku toho 7 z 19 pilotů, kteří se měli tréninku účastnit, během něj nevyjelo ani z boxů a většina z těch, kteří se tréninku zúčastnili, absolvovala pouze instalační kola. Sauber využil příležitosti k nácviku zastávek v boxech, zatímco celé pole ujelo pouhých 71 kol.
„Je to škoda pro fanoušky,“ řekl Fernando Alonso, který byl jedním z pilotů, kteří vůbec nevyjeli. „Vždycky když sem přijedu, tak nás tolik podporují a my nemáme pneumatiky, abychom mohli jet. Takže je mi jich líto.“
Lewis Hamilton obvinil změnu pravidel, schválenou před sezónou, která jezdcům vzala možnost získat dodatečnou sadu přechodných pneumatik pro páteční tréninky ovlivněné deštěm. Toto pravidlo bylo zavedeno s cílem povzbudit piloty, aby jezdili v trénincích na mokrých pneumatikách, které nejsou mezi jezdci velmi oblíbené díky svým vlastnostem, místo toho, aby si dělali zásoby čerstvých přechodných pneumatik na pozdější část víkendu.
Přestože jezdci mají letos k dispozici větší příděl přechodných pneumatik – pět sad namísto čtyř – většina z nich se rozhodla je v této fázi nepoužít pro případ, že by pozdější tréninky ovlivnil déšť.
„Je to škoda, že jsme tento trénink nevyužili,“ řekl pilot Mercedesu. „Změnili pravidlo o pneumatikách, takže je jasné, že nikdo nevyjede a pojede na přechodných pneumatikách. Prostě to opravdu nedává smysl, ale je to bohužel tak.“
Šéf společnosti Pirelli, která dodává pneumatiky pro F1, Simone Berra reagoval na kritiku Lewise Hamiltona a vysvětlil, že toto rozhodnutí neudělala společnost Pirelli.
„O této úpravě se diskutovalo během zimní přestávky, aby byla k dispozici další sada přechodných pneumatik,“ řekl Berra. „Začalo se o tom diskutovat pro sprintové závody, pak se to aplikovalo na normální závody a odhlasovaly to týmy společně s FIA a F1, takže vše bylo jednohlasně schváleno.“
Pilotům byly dříve vydány čtyři sady zeleně označených přechodných pneumatik, ale vzhledem k neochotě použít je v pátek na Suzuce Berra naznačil, že by se s FIA a F1 mělo znovu jednat o řešení.
„Nyní nám týmy nemusí po volném tréninku vracet jednu sadu přechodných pneumatik,“ dodal. „Stejně jako loni a zejména letos, kdy máte vysokou míru degradace a agresivity asfaltu v kombinaci s tím, že by mohlo v neděli pršet, se týmy rozhodli ponechat si všech pět sad. Je to něco, o čem budeme diskutovat s FIA a týmy, abychom se pokusili najít způsob, jak se v tréninku zvýšit aktivitu na trati. Nakonec to ale není naše rozhodnutí.“
„Mohli bychom vrátit pět sad od začátku a říct, že pokud bude trénink prohlášen za mokrý a nevyjedete, musíte jednu sadu vrátit. V takovém případě ji použijí a vrátí, protože by nemělo smysl ji nepoužít a vrátit úplně novou. To by mohl být způsob, jak je povzbudit k jízdě, aby mohli zajet kolo a říct, že ji použili. Nezáleží to na nás, ale je to otevřená diskuse.“