Charlie Whiting byl několik dekád nepostradatelnou součástí formule 1. Byl všemi v paddocku velice respektovaný a byl na blízku nejen týmům ale i samotným pilotům. Osobnost, která startovala a ukončovala závody a starala se nejen o zlepšení bezpečnosti v samotné formuli 1, ale napříč všemi kategoriemi.
Charlie Whiting se narodil 12. srpna 1952 v Sevenoaks v Anglii. Lásku k motorsportu našel prostřednictvím svého bratra Nicka, který soutěžil v autocrossu. Už od dvanácti let věděl, co chce v budoucnu dělat, a to pracovat na autech. Svému bratrovi také pomáhal s provozem monopostu John Watson Surtees TS16, se kterým v britské sérii G8 závodila Divina Galica. Britská závodnice se po slibných výkonech v domácím seriálu přihlásila do VC Velké Británie, v kvalifikaci na závod ovšem selhala.
Svou první práci ve formuli 1 získal v roce 1977 jako mechanik pro stáj Hesketh. O rok později – v roce 1978 – se po zániku týmu přesunul do stáje Bernieho Ecclestona, která nesla název Brabham. S Brabhamem strávil ještě dalších 10 let a jako hlavní mechanik Nelsona Piqueta byl i při jeho zisku dvou mistrovských titulů v roce 1981 a 1983.
V roce 1988 přijal novou pracovní pozici, ovšem tentokrát ne jako člen některého z týmů, ale jako pracovník Mezinárodní automobilové federace (FIA). Z pozice technického delegáta o devět let poté, tedy v roce 1997, povýšil a stal se ředitelem a bezpečnostním manažerem závodů.
Pod jeho dohledem nebyla jen bezpečnost trati a monopostů samotných, ale snažil vytvořit co nejbezpečnější prostředí pro piloty a prosazoval lepší bezpečnostní standardy.
Charliemu Whitingovi vděčíme za systém halo, neboli svatozář, která zachránila nespočet životů. Hned v prvním roce jeho zavedení pomohla Charlesovi Leclercovi při Velké ceně Belgie v roce 2018. Tomuto sytému vděčí mnoho i Romain Grosjean – který tak vyvázl z hrůzostrašné nehody v Bahrajnu v roce 2020, Lewis Hamilton – při kolizi s Maxem Verstappen na Monze roku 2021, či Kuan-jü Čou – při nehodě na Silverstonu.
Brit byl také u představení systému HANS, což je zařízení, které snižuje pravděpodobnost poranění krku a hlavy.
„Nebyl jsi naším andělem strážným, protože andělé se objevují jen občas, byl jsi naším strážcem, který pracoval každý den. Stál jsi na stráži pokaždé, když jsme byli na trati.“
Sebastian Vettel
Mimo jiné měl na starost start Velkých cen a kontroloval dodržování pravidel či dokonce spolurozhodoval o penalizacích. Když jste ředitelem závodů, nemůžete se zavděčit každému, ovšem Whiting v tomto vynikal a vždy našel nějaké východisko. Byl velmi respektovaným mužem nejen v paddocku. Tvořil spojku mezi piloty a pravidly a všichni k němu měli dveře vždy otevřené.
Jeho smrt byla ovšem překvapením pro všechny. Charlie Whiting zemřel na plicní embolii 14. března 2019, krátce před začátkem sezóny, která startovala v Melbourne. Ve věku 66 let jsme tak neztratili pouze osobnost, která nejen zlepšila bezpečnost pro piloty, ale také část formule 1.
„Tvoje úsilí, tvoje nápady, tvoje láska k závodění, láska ke sportu pomohly a budou pomáhat zachraňovat životy.“
Sebastian Vettel
Jeho pozici po něm převzal Michael Masi, který byl součástí kontroverzní sezóny 2021 a v současnosti tuto roli už nestává. Ne nadarmo se po jeho smrti říkalo, že ho nahradí jen málokdo.
Cena Charlieho Whitinga
Mezinárodní automobilová federace také vyhlašuje cenu Charlieho Whitinga. Toto ocenění nejen uctívá památku zesnulého ředitele závodů, ale především oceňuje úspěchy začínajících ředitelů závodů, kteří pokračují ve Whitingových šlépějích.
Kontroverzní momenty
VC USA 2005
Velká cena, která se jela na závodním okruhu Indianapolis Motor Speedway, je proslavená tím, že se závodu účastnilo pouhých 6 monopostů. Jednou z příčin, proč na startovní rošt nastoupilo jen šest monopostů, je i Charlie Whiting. V sezóně 2005 si týmy mohly vybrat mezi dvěma dodavateli pneumatik – Michelin nebo Bridgestone. Michelin pro tento závod nezvolilo dobrou specifikaci a pneumatiky byly pro závod nebezpečné. Michelin odhalil, že třináctá zatáčka způsobuje pneumatikám enormní problém a zástupci výrobce se rozhodli zajít za Whitingem. Michelin navrl šikanu ve 13. zatáčce, která by se tak zpomalila a zmírnila problém s pneumatikami. To ovšem Whiting odmítl a zdůvodnil, že by to nebylo spravedlivé pro týmy s pneumatikami Bridgestone, jelikož ti přivezli na okruh správnou specifikaci pneumatik. Michelin odmítl návrhy Whitinga v podobě častější výměny pneumatik, průjezdů boxovou uličkou a dalších. Čtrnáct monopostů absolvovalo jen formační kolo a Velké ceny se ani nezúčastnilo. Do závodu tak odstartovalo pouze šest vozů s pneumatikami Bridgestone.
VC Mexika 2016
Po konci Velké ceny Mexika přišla Charliemu Whitingovi prostřednictvím radiové komunikace nehezká zpráva od Sebastiana Vettela. Sebastian Vettel v posledních kolech bojoval o třetí příčku s Maxem Verstappenem. Verstappen do první zatáčky probrzdil a vyjel mimo závodní trať a vrátil se zpět před tehdejšího pilota Ferrari. Přesto, že Verstappenovi bylo řečeno, aby pozici přepustil Vettelovi, pokyn ignoroval. To Vettela nepotěšilo a utrousil několik nadávek směrem k Nizozemci. Na Vettela se začal dotahovat i pátý Daniel Ricciardo a nechybělo málo a i oni dva se srazili v boji o pozici. Po protnutí cílové pásky dal Vettel kárání Verstappenovi a do vysílačky si zanadával i na ředitele závodů. Verstappen dostal po závodě penalizaci a Vettel se tak posunul na třetí příčku, ovšem ne na dlouho. I on dostal penalizaci za pohyb v brzdné zóně, když bojoval s Danielem Ricciardem.
Vettel 🆚 Red Bull
A big battle for the final podium spot in 2016! 🍿#MexicoGP #F1
— Formula 1 (@F1) October 25, 2023