
Baku bylo velkým okamžikem pro tým McLaren, který měl o víkendu šanci vytvořit nový rekord v nejrychlejším zisku titulu v Poháru konstruktérů. Ale Velká cena Ázerbájdžánu má ve zvyku přinášet překvapení a letošní ročník nebyl výjimkou.
Všechny rozhovory se před víkendem v Baku točily kolem šance týmu McLaren získat titul Poháru konstruktérů se sedmi závody k dobru, čímž by se stal týmem, který by to zvládnul nejrychleji v historii. Tým podporovaný společností Allwyn potřeboval získat pouze o devět bodů více než italské Ferrari. A vzhledem k tomu, že vůz MCL39 v této sezóně výrazně předčil své soupeře, vše naznačovalo tomu, že by výhra titulu neměla být problémem. „Letos je vůz jasně o krok lepší, tým podává velmi dobré výkony, takže letos je to mnohem více nevyhnutelné, což je úžasná pozice,“ řekl Oscar Piastri na začátku víkendu. Australan ale o víkendu nebyl dítětem štěstěny.
Těsné město
V sobotu byla kvalifikace přerušena rekordními šesti červenými vlajkami a Oscar Piastri byl jedním z pilotů, kteří jednu z nich způsobili, když v závěru kvalifikace havaroval. To ho posunulo na 9. místo na startovním roštu a v neděli ho čekal boj o pozice.
Bohužel na boj nezbyl prostor. Lídr šampionátu nejprve předčasně odstartoval a po zastavení ho předjeli piloti startující vzadu. V zoufalé snaze dohnat ztrátu se pak vrhl do útoku, ale zablokoval kola a během pěti zatáček narazil do bariéry. Pro pilota, který má pověst chladnokrevného závodníka, bylo toto odstoupení netypické. Přerušil tak svoji sérii, naposledy totiž nedojel do cíle ve Velké ceně USA 2023. „Rozhodně to nebyl můj nejlepší moment. Prostě jsem start příliš předvídal a byla to hloupá, jednoduchá chyba. Pak přišla havárie, prostě jsem nepředvídal tak, jak jsem měl. Zjevně jsem vjel do zatáčky příliš rychle a bylo to.“


Lando neproměnil šance
Kromě mizivých šancí na zisk týmového titulu měl Piastriho odchod dát jeho týmovému kolegovi Landovi Norrisovi šanci snížit náskok Australana v čele Poháru jezdců. Norris však také v kvalifikaci zaváhal a zajistil si pouze 7. místo na startovním roštu. A v neděli zůstal přesně tam, kde byl. Přestože se mu podařilo snížit Oscarův náskok pouze o šest bodů na 25, Brit odmítl označit svůj pokus za promarněnou příležitost. „Udělal jsem všechno, co jsem mohl. Není to promarněná příležitost. Prostě jsme nebyli dost dobří a v kvalifikaci jsme udělali příliš mnoho chyb.“
Max zpět v boji?
Pokud se naskytly nějaké příležitosti, byl to Max Verstappen, kdo je nejlépe využil. Obhájce titulu si v sobotu vyjel pole position a v neděli dominoval. Výhra byla jeho čtvrtou v sezóně a pro všechny, kteří nejsou v garáži Red Bullu, znepokojivé druhé vítězství Nizozemce v řadě. Verstappen má po zisku 25 bodů ztrátu 69 bodů na Piastriho, což se může zdát hodně, ale zbývá ještě sedm velkých cen a tři sprinty, což znamená, že je stále k dispozici maximálně 199 bodů. Může čtyřnásobný šampion doufat v pozdní boj o titul? On sám se k této možnosti vyjádřil zdrženlivě. „Nespoléhám se na naději, ale zbývá ještě sedm kol. 69 bodů je hodně. Osobně o tom tedy nepřemýšlím. Jedu závod za závodem a snažím se získat co nejvíce bodů, a pak, po Abú Zabí, uvidíme.“
Carlos těží z chaotické kvalifikace
Chaotická kvalifikace vedla k nepředvídatelnému startovnímu roštu, kde favorité byli mimo své pozice a piloti ze středu pole na špici. Jedním z nich byl Carlos Sainz a v neděli bývalý pilot Ferrari překonal očekávání, když dojel na třetím místě a zajistil týmu Williams první pódium za čtyři roky. A přestože v F1 již čtyřikrát zvítězil a má na svém kontě 28 pódiových umístění, španělská hvězda řekla, že třetí místo v Baku bylo nejlepším momentem jeho kariéry. „Nedokážu popsat, jak jsem šťastný, jak skvělý je to pocit. Je to ještě lepší než moje vůbec první pódiové umístění. Celý rok jsme tvrdě bojovali a konečně jsme dokázali, že když máme rychlost a všechno do sebe zapadá, můžeme dokázat úžasné věci.“
McLaren se již připravuje na Velkou cenu Singapuru, která odstartuje 5. října nočním závodem.


Zdroje článku:
Tisková zpráva AllwynFormule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.