
Monopost Red Bullu v posledních závodech v porovnání s konkurencí znatelně zpomalil a v kokpitu monopostu RB21 už se příliš nedaří ani Maxi Verstappenovi. Tým v barvách nápojového giganta v čele s novým šéfem Laurentem Mekiesem se musí pokusit najít na nastalý problém řešení.
To, že se s monopostem Red Bullu dlouhodobě trápí týmoví kolegové vedle Maxe Verstappena, je ve formuli 1 v posledních letech známá věc. Výjimkou není ani Júki Cunoda, který v posledních 7 závodech ani jednou nebodoval a pravidelně se ve výsledkových listinách nachází za piloty Racing Bulls.
Nově navíc začíná mít výrazné problémy s monopostem RB21 i Verstappen. Nizozemec stál na stupních vítězů naposledy v polovině června v Kanadě a v posledním závodě na Hungaroringu dojel čtyřnásobný šampión do cíle až jako devátý.
Naopak juniorský tým Racing Bulls zažívá povedené období. Ze začátku sezóny to byl nováček Hadjar, kdo doručoval výsledky a byl jednoznačně nejlepším nováčkem tohoto roku. Nyní naopak pozici lídra týmu zastává Lawson, který se na začátku sezóny musel oklepat z vyhazovu z Red Bullu, který přišel už po 2 závodech. Chvíli to trvalo, ale Novozélanďanovi se opět začalo dařit, důkazem toho jsou tři jeho výsledky v bodované desítce v posledních čtyřech závodních víkendech.
Čím dal více tak sílí otázka, zda by nebylo možné některé funkční prvky z monopostu Racing Bulls přenést na vůz RB21. S tímto návrhem byl konfrontován po sobotní kvalifikaci v Maďarsku Laurent Mekies, nový šéf Red Bullu, který byl do funkce povýšen právě z Racing Bulls. Ten však tuto možnost vyloučil.
„Ne, myslím, že tato otázka je oprávněná, ale každý vůz má svůj určitý původ. Ty vozy jsou natolik rozdílné, že není možné cokoli přenést z jednoho vozu na druhý. Taková je dnes formule 1,“ vysvětlil Mekies, jenž nahradil ve funkci dlouholetého šéfa Red Bullu Christiana Hornera.
„Víte, je tu 10 nezávislých týmů, z nichž každý přichází se svými vlastními představami o tom, jak vůz vyvíjet, s jakými obtížemi se při tom setkal a jaké vývojové cesty kvůli tomu nakonec zvolil. A není nic, co by se dalo přenést z jednoho vozu na druhý. Záleží opravdu na tom, jak byl vůz vyvíjen od samotného počátku,“ popisuje Francouz.
Mekies také zdůraznil, že při vývoji vozu byly pro tým ‚nezbytné‘ Verstappenovy bohaté zkušenosti. Nizozemec už pro stáj nápojového giganta závodí 9 let a toto spojení je tak třetím nejdelším v historii tohoto sportu (déle působil v rámci jednoho týmu pouze Lewis Hamilton v Mercedesu a Michael Schumacher ve Ferrari).
„Je to obrovská výhoda, protože ví, kdy auto funguje. Také ví, kdy auto nefunguje. A zejména v situaci, jako je tato, kdy nejde ani tak o problém s vyvážením, ale spíše o to, že se snažíme najít úroveň přilnavosti, kterou bychom zde (na Hungaroringu – pozn.red.) měli mít. A on nám v těchto situacích rozhodně velmi velmi pomáhá,“ řekl Mekies ke spolupráci s Verstappenem.
Mekies také přiznal, že tým během víkendu v Maďarsku neúspěšně zaexperimentoval ve snaze vyřešit problém s nedostatkem přilnavosti u monopostu RB21.
„Mohu vám říct, že to bylo patrné už od prvního kola v prvním volném tréninku. Podívali jsme se na sebe a řekli si: ‚Co se to děje?‘ Viděli jsme, že ve všech pomalých i středně rychlých zatáčkách jsme byli velmi pomalí. Bylo to něco, o čem nemůžeme říct, že by to souviselo s vyvážením vozu“ řekl Mekies médiím po závodě v Maďarsku.
„Měli jsme pocit, že se nám nedaří dostat auto do správného okna, nedařilo se nám přinutit fungovat pneumatiky. Někdy se to v prvním tréninku stává, ale ne v takovém rozsahu. Od začátku to bylo velice špatné, a to jsme zkoušeli spoustu věcí (ve snaze problém vyřešit – pozn.red.). Dobré je, že kluci vyrazili na trať a vyzkoušeli s oběma vozy různé věci. Ale nic to nezměnilo, stále se nám nedařilo zahřát pneumatiky. Jízdy na dlouhou vzdálenost, na krátkou vzdálenost, někdy se vám podaří – ať už díky štěstí nebo vaší zásluhou – dostat se do správného okna, ale to se nikdy úplně nestalo. A stejně tak to bylo i v kvalifikaci,“ pokračoval v analýze víkendu na Hungaroringu 48letý šéf Red Bullu.
„Samozřejmě, vždy se můžete podívat na váš nejlepší vzorek a myslet si, že to vlastně bylo v pořádku. Ale pravdou je, že většinu víkendu se to nikdy úplně nevrátilo (do ideálního stavu – pozn.red.). Myslím, že to je obecně letošním tématem, že je pracovní okno malé – a někdy velmi malé. Myslím, že dnes to platilo ještě mnohem více. Dnes jsme opravdu nebyli schopni přinutit auto správně fungovat,“ zakončil Mekies hodnocení závodního víkendu v Budapešti.