Kvalifikace na Velkou cenu Las Vegas se změnila v boj s počasím. Už od prvních minut hustě pršelo a většina jezdců měla velké problémy udržet se na trati nebo vůbec zajet reprezentativnější čas. Co však způsobilo, že někteří piloti označili podmínky v kvalifikaci za jedny z nejhorších, které kdy zažili?
Shrnutí článku
Letošní Velká cena Las Vegas se už včera zapsala do historie. Úplně poprvé od doby, co se tu jezdí formule 1, tu totiž pršelo. Mimochodem, F1 se do Las Vegas vrátila v roce 2023. Déšť dnes pokračoval a mnohým pilotům zkomplikoval hladký průběh kvalifikačních jízd.
Déšť v kvalifikaci proměnil předpokládané klidné jízdy v balancování na hraně pod září reflektorů v Nevadě. Pierre Gasly po komplikované sobotě řekl: „Stále mám v sobě tolik adrenalinu, že ani nevím, jestli dokážu usnout. Šílené podmínky a tak nízká přilnavost.“ Francouze doplnil i Max Verstappen, který je většinou specialista na mokré podmínky, ale i on sám prohlásil, že si kvalifikaci neužil.
To samo o sobě jen zvýrazňuje složité okamžiky, kterým dnes piloti čelili. „Bylo to velmi, velmi kluzké. Už na suchu je povrch kluzký, ale na vodě to už nebyla zábava. Já miluju jízdu na vodě, ale už to bylo pro mě příliš,“ doplnil Verstappen. Nico Hülkenberg na tiskové konferenci prozradil novinářům, co si pomyslel, když viděl Carlose Sainze vyjet na trať na pneumatikách do přechodných podmínek.
„Carlos přede mnou vyjel na trať na přechodných pneumatikách, ale já jsem si řekl, že na trati budu jedině na gumách do hustého deště. Když jsem to viděl, řekl jsem si: proboha! Překvapilo mě, že nehavaroval,“ popsal Němec. Oliver Bearman z Haasu podmínky popsal jako ty nejhorší, které zažil v motokárách, juniorských sériích, prostě ve všem, kde dosud závodil.
George Russell však například označil za nejhorší závod Velkou cenu Turecka 2020, kde se dráha proměnila téměř v ledovou plochu. Dnešní kvalifikace ale nebyla první na městské trati, v níž pršelo. V čem tedy byl okruh v Las Vegas tak odlišný?
Jedním z nejdůležitějších faktorů je konfigurace tratě. Tu tvoří kombinace pomalých pravoúhlých zatáček, dlouhé rovinky a více než 1,5 kilometru dlouhý Strip. Kvůli konfiguraci tratě je téměř nemožné udržet pneumatiky v optimálním pracovním okně a Velká cena se koná už v době klesajících teplot, což znemožňuje dostatečné zahřátí pneumatik a následné udržení teploty.
Existují i názory, že za to může povrch tratě, který je vytvořen pro klasickou silniční dopravu, a ne pro monoposty F1. Esteban Ocon však s tím nesouhlasí a říká: „Je jedno, jaký tam bude povrch, vždy to bude náročné. Prakticky tam nejsou zatáčky a do pneumatik se nedostává dostatečná teplota. To je ten problém: za 15 sekund jste v další zatáčce, tak jak chcete vygenerovat dostatek tepla? Asfalt je hladký, ale my nechceme hrubý povrch, který se zvlní a zničí nám závody,“ uvedl Ocon.
Trať dostala nový asfalt naposledy před první Velkou cenou v roce 2023. Ředitel závodů Rui Marques na setkáních s piloty zdůrazňoval, že FIA strávila spoustu času tím, aby odstranila co nejvíce bílých čar na trati. Co však Mezinárodní automobilová federace nemůže ovlivnit, je fakt, že většina tratě, například i zatáčka číslo 14, která dělala problémy mnoha jezdcům, se každý večer otevírá pro veřejnost a osobní dopravu, aby se snížila omezení související se závodním víkendem pro místní obyvatele.
To znamená, že po závodní trati večer projdou stovky až tisíce automobilů, které ji zašpiní olejem a dalšími nečistotami, a zastaví se proces postupné evoluce tratě, která se v průběhu dne a jízd vytvořila.
Seznamte se se slavnými i současnými jezdci formule 1, kteří píší historii tohoto sportu. Jména jako Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Niki Lauda nebo třeba Emerson Fittipaldi. Objevte profily jezdců, jejich kariéru, statistiky a úspěchy.
👉 Seznam jezdců F1 | Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?
SvětFormule.cz