
Šéf Mercedesu Toto Wolff prohlásil, že monoposty formule 1 pro rok 2026 a jejich nové hybridní motory V6 by mohly dosáhnout hranice 400 km/h. Své poznatky přidal i James Allison či někteří současní jezdci formule 1.
Rok 2026 přinese novou éru formule 1 s úplně novými pravidly, která přinesou velké změny v monopostech. Mezi tyto změny patří několik zásadních aspektů, jako například rozdělení výkonu mezi spalovací motor a elektrický pohon v poměru 50:50. Kromě toho se zmenší pneumatiky a celkový design bude mít menší aerodynamický efekt, který se do tohoto sportu vrátil v roce 2022.
Díky celkovým odlišnostem v předních a zadních křídlech budou vozy o něco menší než ty aktuální, které jsou největší, jaké tento sport kdy viděl. Technický ředitel Mercedesu James Allison podal podrobnější vysvětlení některých rozdílů mezi vozy.
„Jsou to vozy s plochým spodkem a schodem uprostřed,“ řekl. „Nelze je po stranách utěsnit tak moc jako současné vozy. To ztěžuje udržení nízkého tlaku pod vozem a Venturiho efekt bude méně výrazný. Vozy pro rok 2026 však nejsou přesnou kopii toho, co jsme viděli v éře před rokem 2022. Leží někde mezi tehdejšími a současnými vozy.“
Je to poměrně unikátní situace, protože nové vozy rozdělují názory ještě předtím, než byly vůbec vyzkoušeny nebo dokonce zkonstruovány. V současné době vycházejí ohlasy jezdců čistě z testů na simulátorech provedených v základnách jejich týmů.
Charles Leclerc jako první zveřejnil svůj názor, když po prvních testech prohlásil, že není fanouškem nových regulí, zatímco Alex Albon věří, že vozy vrátí odpovědnost zpět na jezdce. Lewis Hamilton se k této otázce vyjádřil diplomaticky, když řekl, že čas ukáže, zda se jedná o zlepšení, ale koncept považuje za fascinující.
„Ovládání bude pohodlnější než u současných vozů. Bude méně změn rovnováhy mezi pomalými a rychlými zatáčkami a mezi zatáčením a zrychlováním. Bude snazší udržet monopost tam, kde jej chcete,“ popsal Allison.
Některé fanoušky nejspíše znepokojí, že kvůli přechodům na hybridní V6, budou časy na kolo pomalejší. S výkonem 575 koní z části spalovacího motoru a 475 koní z elektrické části se očekává pokles rychlosti na rovinkách. Ale elektrický výkon je tak vysoký, že by se díky vyšším otáčkám mohla zvýšit rychlost v zatáčkách, což na rezervního jezdce Aston Martinu Felipeho Drugoviche udělalo velký dojem.
„Při výjezdu ze zatáček auto zrychluje jako bláznivé. Máte pocit, jako byste seděli v raketě,“ popsal Drugovich. „V zatáčkách je to opravdu zábava, protože díky vysokému podílu elektrické energie je vždy k dispozici dostatek výkonu. Chvíli trvá, než si zvyknete na to, že ve druhé polovině rovinky výkon náhle klesá.“
Navzdory obavám o úsporu energie a zjevnému snížení časů na jedno kolo Toto Wolff věří, že rychlost může být skvělá: „Když se vyvolá plný výkon, dosáhneme hranice 400 km/h.“
Nyní je sice na programu posledních 10 závodních víkendů se starými technickými předpisy, ale mnoho týmů už vývoj monopostu směřuje právě na rok 2026.