Vstup McLarenu do nejvyšší třídy Hypercar závodu Le Mans se stává momentálně více pravděpodobnou a je otázkou času, kdy k tomu dojde poté, co byly prodloužené pravidla pro současné vytrvalostní závody.
Ambice McLarenu zopakovat si vítězství ve 24 hodinovém závodu Le Mans z roku 1995 zůstávají na dobré cestě a byly podpořeny prodloužením platnosti současných předpisů pro prototypy až do roku 2029.
Zak Brown, šéf týmu McLaren Racing, prohlásil, že vstup do třídy Hypercar nebo GTP příslušného šampionátu mistrovství světa vytrvalostních závodů a šampionátu IMSA je spíše „kdy“ než „jestli vůbec“.
Vysvětlil, že rozhodnutí prodloužit předpisy Le Mans Hypercar a LMDh o dva další roky po skončení sezóny 2027, které bylo oznámeno minulý týden, dalo McLarenu více prostoru k rozhlédnutí se a zvážit svůj vstup.
„Náklady v celém motorsportu jsou kriticky důležité a myslím, že prodloužení rozhodně pomůže našemu obchodnímu modelu, který jsme si interně stanovili,“ řekl Brown, který od svého nástupu do současné funkce v roce 2018 otevřeně hovoří o aspiracích McLarenu na vrcholné působení v závodech sportovních vozů.
„Museli bychom pracovat s dvouletým předstihem, kdybychom mluvili o vstupu v roce 2026, museli bychom se rozhodnout zítra. Do šampionátu byste nechtěli vstupovat v jeho poslední sezóně před změnou pravidel.“
Brown prozradil, že McLaren zvažuje všechny scénáře, pokud jde o jeho první kampaň s vrcholnými sportovními vozy od programu F1 GTR v 90. letech. „Je ale jasné, že pokud závodíte ve sportovních vozech, chcete vyhrát Le Mans,“ řekl.
Brown již dříve uvedl, že ambice McLarenu spočívají ve spolupráci s továrním týmem LMDh, který působí v kategorii WEC, a případně zákaznickými vozy v IMSA. Nelze však říci, zda bude ve WEC později v tomto desetiletí místo pro dalšího výrobce v kategorii Hypercar, protože startovní pole bude v příštím roce i přes rozšíření kapacity pravděpodobně naplněno na limit 40 vozů.
„Letošní kampaň McLarenu ve třídě LMGT3 s United Autosports ve WEC by mohla být klíčová pro připravení půdy pro postup do vyšší třídy,“ vysvětlil Brown. „Potřebujeme komerční partnery a expozice, kterou získáme v GT3. Toto nám dá představu o tom, jaký je komerční trh a jak velkou podporu můžeme získat.“
Brown rovněž zdůraznil, že bude důležité, aby program sportovních vozů neodváděl pozornost od ostatních aktivit McLarenu ve F1, IndyCar, formuli E nebo Extreme E.
„Pokud se pustíme do dalšího projektu, musíme se ujistit, že to nenaruší naše ostatní aktivity. Nejsme tak daleko od pocitu, že bychom mohli přijmout další projekt, aniž bychom rozmělnili náš tým ve formuli 1, IndyCar nebo elektrické sérii. Jako závodní tým dosahujeme zisku, teď jde pouze o správné načasování.“
Michael Leiters, generální ředitel McLaren Automotive, zdůraznil, že žádné z klíčových technických rozhodnutí o potenciálním projektu zatím nebylo učiněno.
To se týká také i výběru motoru, protože nevhodnost jeho osmiválce M840T pro silniční vozy byla jedním z důvodů, proč snahy McLarenu o prototyp zůstaly pozastaveny.
„Nejprve se musíme rozhodnout, kdy a jak to uděláme, a pak přijde na řadu motor,“ vysvětluje. „Bylo by perfektní mít motor v souladu s našimi programy pro silniční vozy. Byl by to velký sen, ale nikdy bychom neohrozili naši konkurenceschopnost.“