McLaren řeší výměnu motoru z Brazílie: Red Bull není překvapen

McLaren řeší výměnu motoru z Brazílie: Red Bull není překvapen

Max Verstappen dostal před závodem v Brazílii nový motor, který přispěl k jeho fantastické jízdě z konce startovního roštu až na pódium. Krok Red Bullu však vyvolal kontroverzi, zda výměna komponentů kvůli výkonu a nespolehlivosti spadá pod rozpočtový strop.

Shrnutí článku

Red Bull tvrdí, že se žádných problémů souvisejících s výměnou motoru neobává. McLaren však otevřel otázku, zda po nasazení nových komponentů tým z Milton Keynes stále zůstává v mezích rozpočtového stropu. I když Red Bull pevně tvrdí, že vše je v pořádku, ukázalo se, že jeho krok v Brazílii poukázal na šedou zónu v pravidlech.

Odhodlání McLarenu zjistit, zda Red Bull nejednal proti pravidlům, mohla podpořit i skutečnost, že aktuální konstruktérští mistři světa musí platit Mercedesu za poskytnutí motorů, zatímco spolupráce Red Bullu s Hondou je širší. Původní zdroje naznačovaly, že by téma mohlo být projednáno na nedávném zasedání komise F1. Nakonec však nebylo tématem diskuse.

McLaren podle všeho plánoval téma řešit i v rámci jiných jednání. Problémem je, že formálně neexistuje pravidlo, které by definovalo, že výměna pohonné jednotky nad předepsaný limit spadá pod rozpočtový strop. McLaren tak v podstatě tvrdí, že změny motoru kvůli lepšímu výkonu by měly být zahrnuty do rozpočtového stropu.

„Nechtěli jsme se příliš pouštět do dialogu s výrobci pohonné jednotky, při kterém bychom museli analyzovat telemetrii, abychom zjistili, zda ukazuje na problém se spolehlivostí, nebo ne,“ řekl v Las Vegas Nikolas Tombazis z FIA a pokračoval:

„Nemáme pocit, že máme dostatečné odborné znalosti na to, abychom s nimi diskutovali, zda mění motor kvůli spolehlivosti, nebo strategicky. To je i slabina současných pravidel, která spočívá ve spojení finančních, technických a sportovních předpisů.“

Zástupce Red Bullu, Paul Monaghan, o celé situaci uvedl: „Nepřekvapuje mě, že někdo do té situace hodil granát. My bychom v jejich situaci mohli postupovat podobně. To, co jsme v Brazílii udělali, je legitimní, obhajitelné a pokud se podíváme na celou současnou generaci monopostů, tak už dříve probíhaly výměny motorů. Není na tom nic neobvyklého.“ Monaghan zároveň odpověděl i na otázku, zda si myslí, že Red Bull tímto porušil rozpočtový strop.

„Neodpovím, protože nejsem expert na finance. Víme, co musíme udělat a co je ještě v rozpočtovém stropu a co už ne. Věřím však, že naše kroky si dokážeme obhájit a na konci roku nedostaneme žádný trest,“ doplnil Monaghan.

Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.

👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Student žurnalistiky. Formuli 1 sleduje od roku 2008. Na začátku své fanouškovské cesty fandil Ferrari. Jeho nejoblíbenějším jezdcem z minulosti je Kimi kvůli své charakteristické flegmatičnosti. Na SvětFormule publikuje od roku 2024.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *