
Šéf týmu McLaren Andrea Stella vysvětluje, co se v posledních závodech formule 1 pokazilo při pitstopech Landa Norrise. McLaren uvádí, že se snaží zavést řešení problémů s pitstopem včas než přijde rok 2026. Problémy na Britově straně jsou jen náhoda.
V závěrečné fázi boje o titul mezi Landem Norrisem a jeho týmovým kolegou Oscarem Piastrim zaznamenal Brit pomalejší zastávky v boxech ve třech po sobě jdoucích závodech. V Zandvoortu ho zastávka trvající 4,83 sekundy připravila o pozici před Australanem, než ze závodu odstoupil. V Monze mu pomalá výměna pneumatik způsobila ztrátu pozice na trati ve prospěch Oscara Piastriho, což bylo katalyzátorem pro hodně diskutovanou výměnu pilotů, než ho třetí zastávka v řadě s časem přes čtyři sekundy v Baku odsunula na konec kolony vozů, se kterými bojoval.
Po prošetření řady problémů tým pracuje na hardwarových změnách, aby jeho mechanici mohli zastávky snáze reprodukovat, a zároveň zavádí opatření, která mají zabránit opakování těchto problémů.
Od výrazného zlepšení svých zastávek v boxech pro sezónu 2022 patří McLaren trvale k nejlepším a v žebříčku DHL nejrychlejších zastávek v boxech za rok 2024 se tým umístil na druhém místě.
Nedávné události však ukázaly, že ačkoli je tým stále více než schopný provádět rychlé zastávky v boxech, hardware, který používá, neumožňuje jejich snadnou reprodukci, jak by měl, což zvyšuje pravděpodobnost lidských chyb.
„I když vidíme provedení pitstopu, je to ve skutečnosti kombinace lidského faktoru, provedení, operace, kvality hardwaru a toho, do jaké míry hardware umožňuje co nejpřirozenější a nejjednodušší výměnu pneumatik,“ vysvětlil Andrea Stella.
„Při našem hodnocení jsme zjistili, že musíme zlepšit všechny faktory z lidského hlediska, ale také víme, že náš hardware činí operaci, například utahování, o něco složitější, než by měla být. Provádíme některé opravy, které budou hlavně pro příští rok. Zároveň spolupracujeme s týmem, abychom se ujistili, že můžeme zmírnit některé z těchto obtíží způsobených hardwarem. Je to rozhodně hodně práce s revizí, opravami, testováním a tréninkem v továrně.“
Andrea Stella trval na tom, že to, že Lando Norris v posledních týdnech nesl hlavní břemeno těchto problémů, byla náhoda, protože po celou sezónu jsou časy zastávek v boxech mezi jeho piloty podobné. Nepomáhá ani to, že poslední tři závody byly závody s jednou zastávkou, což jeho problémy ještě více zvýrazňuje.
„Pro kontrolu jsme zjišťovali, že když spočítáte průměrný čas zastávek v boxech, je u Landa a Oscara v průběhu sezóny prakticky stejný. A myslím, že je to jen náhoda způsobená krátkým pozorovacím obdobím posledních několika závodů, že se to nahromadilo na straně Landa. Ale ve skutečnosti to data za celou sezónu nepotvrzují.“
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.