Monacký jezdec přiznává, že zjištění, že SF-23 není vítězným vozem, pro něj bylo studenou sprchou. Oceňuje reakci týmu, který posléze pochopil, co zlepšit, aby se přiblížili Red Bullu. Charles Leclerc si chce splnit svůj sen stát se mistrem světa s Ferrari a na nic jiného nemyslí. Se svým týmovým kolegou Carlosem Sainzem má dobrý vztah, i když jsou velmi soutěživí. Maxe Verstappena si váží a nedokáže si vysvětlit jeho velkou mezeru na Sergia Péreze. Nizozemce chce ale brzy porazit.
Velká cena USA v říjnu bude jeho stou velkou cenou odjetou za Ferrari. V rozhovoru pro Motorsport.com několikrát zdůraznil, že Ferrari miluje a cíl zvítězit s italským týmem je jeho prioritou. Vedení týmu ale bude muset předložit přesvědčivý projekt, aby mu tento sen splnilo. Charles Leclerc umí zvládat mediální tlak a dokáže se vcítit i do jeho týmového kolegy. Má i další sen, který sice není jeho prioritou, ale hodlá ho uskutečnit dříve, než se čekalo.
Začněme 14. únorem, tedy představením monopostu SF-23. Velký den v Maranellu, mnoho fanoušků, tolik optimismu. Jak těžké bylo, když jste si uvědomil, že výsledky nebudou takové, jak se očekávalo?
„Minulou zimu byla motivace velmi vysoká. Loni jsme skončili druzí v Pohárů konstruktérů a v tu chvíli máte jediný cíl, o který usilujete – stát se mistrem světa. Ale už během prvního závodního víkendu v Bahrajnu jsme si uvědomili, že jsme v obtížné situaci a po druhém závodu v Saudské Arábii jsme ten scénář definitivně vzali na vědomí. Musíte se s tím umět smířit, a osobně si myslím, že se mi to podařilo, bylo to trochu jako prožívat rok 2020, tehdy jsme si hned uvědomili, že výsledky nebudou odpovídat očekávání. Je to těžká doba a v takových případech se tím nejdůležitějším stává to, že máte jasný směr, kterým chcete pracovat, protože je velmi snadné zabloudit. Když se ocitnete v těchto situacích, nikdy to není jen z jednoho důvodu, věřím, že za tím stojí více faktorů, z nichž každý vede špatným směrem. Musíte tyto kritické problémy identifikovat a řešit jeden po druhém, aniž byste všechno zpochybňovali. Ve srovnáním s rokem 2020 jsem měl lepší pocit a jsem přesvědčen, že pracujeme správným směrem a všichni táhneme za stejný provaz. Naši konkurenti samozřejmě také dělají pokroky, takže není snadné se vrátit na vrchol, ale naším cílem je se tam vrátit co nejrychleji.“
Ztížila vám situaci nutnost vypořádat se s vozem, který byl rychlý v kvalifikacích, ale pomalejší v závodě? Zvenčí to vypadalo jako složitý problém.
„Upřímně řečeno, čelili jsme zvláštní situaci. V kvalifikaci jsme předvedli dobrý výkon, ale v závodě jsme se trápili, a to se stejným monopostem. Závod po závodě jsme identifikovali oblasti, na které se musíme zaměřit, abychom situaci zlepšili, zejména závodní tempo. Nyní je směr zcela jasný. Víme, že to chce čas, ve formuli 1 se nic nestane přes noc, ale udělali jsme pokrok a budeme muset udělat další, protože k dostižení Red Bullu je ještě dlouhá cesta.“
Jaké jsou cíle pro druhou polovinu sezóny?
„Myslím, že reálným cílem, kterého se chceme pokusit dosáhnout, je být nejsilnějším týmem po Red Bullu a zároveň chceme snížit odstup. Pakliže se budeme bavit o sezoně 2024, není pochyb o tom, že celý tým se chce vrátit na vrchol a chce bojovat s Red Bullem, to je cíl, který reálně, a to říkám jako můj osobní názor, do konce roku nebudeme schopni splnit. Nejreálnějším cílem bude skončit sezónu před McLarenem, Aston Martinem a Mercedesem.“
Jaký je váš názor na dominanci, při které je vlastně jen jeden pilot před všemi ostatními?
„Myslím, že Max Verstappen je skvělý pilot, ale zároveň je mnoho těch, kteří si nedokážou vysvětlit tak velký náskok mezi ním a Sergiem Pérezem. Osobně si myslím, že zvenčí není možné situaci dobře číst, oni sami uvnitř týmu ví všechno. Občas byl rozdíl mezi nimi větší, než jsem čekal, ale na druhou stranu je Max neuvěřitelný pilot a být vedle něj je asi velmi těžké. Ale znovu opakuji, že nemám úplný přehled o situaci.“
Ferrari je tým, který je neustále v centru pozornosti médií, někdy na něj padá spousta kritiky a je na ne něj vyvíjen velký tlak ze strany fanoušků, kteří často vidí, že z jejich očekávání se stane zklamání. Jak se s těmito aspekty vyrovnáváte a jak se s tímto vyrovnává Frédéric Vasseur?
„Vytvořili jsme si bublinu, uvnitř které se nenecháváme příliš ovlivňovat tím, co se děje venku, a to je opravdu pozitivní aspekt. Myslím, že Frédéric Vasseur si brzy uvědomil, že média v minulosti tým trochu zatěžovala a jedním z cílů, které jsme si na začátku roku stanovili, bylo chránit se a musím říct, že jsme udělali pokrok. Vidím pozitivní změnu, pak jsou tady těžké chvíle, se kterými se musíme vypořádat, ale myslím, že to platí pro všechny v paddocku. Je pravda, že Ferrari je vždycky trochu víc v centru pozornosti, ale je to něco, s čím se musíte umět vypořádat.“
Několik pilotů poukázalo na to, že práce na této generaci vozů je náročnější, což znamená dělat kompromisy nutné pro vyladění vozu. Byla to z vašeho pohledu opravdu radikální změna oproti roku 2021?
„Ano, v posledních deseti až patnácti letech až do roku 2022 se vozy chovaly víceméně stejně, zatímco od loňské sezóny se potýkáme s úplně jinou filozofií, kterou týmy teprve objevují. Stále je co zlepšovat, tyto vozy jsou ve srovnání s předchůdci mnohem citlivější na všechny změny, je snadné přejít z dobré rovnováhy do špatné, a to i s malou změnou, a proto jsme často svědky nepředvídatelných výkyvů.“
Jak se vyvíjí váš vztah s Carlosem Sainzem? V první polovině sezóny jsme slyšeli několik týmových rádií, která byla trochu napjatá.
„Jsem docela aktivní na sociálních sítích a slyšel jsem a četl jsem, co bylo řečeno, a myslím, že je to všechno trochu v rozporu s tím, jaká je realita. S Carlosem mám velmi dobrý vztah, mimo vůz víme, jak spolu pracovat a mohu říci, že spolu vycházíme dobře, protože máme společné zájmy. Zárověň je mezi námi velká soutěživost, koneckonců jsme ve formuli 1 a osobně tento sport miluji, protože tu je konkurence a je skvělé, že to tak je. To, co zaznělo při několika příležitostech v rádiu je něco, co je součástí té soutěživosti a my oba jsme takoví. Chceme dosáhnout nejlepšího výsledku, a to považuji za normální. Jsme oba piloti Ferrari a víme, že jsme v centru pozornosti pravděpodobně častěji než ostatní, ale to je v pořádku. Důležité je, že v týmu máme dobrý vztah a pracujeme na stejných cílech.“
Dalším žhavým tématem je vaše budoucnost.
„Ferrari jsem vždy miloval a vždy bylo mým snem být tam, kde jsem dnes. Je jasné, že nikdo uvnitř týmu není nikdo spokojený se situací, ve které se nacházíme, ale já se tu cítím jako doma. Nemohu toho moc dodat, protože kromě několika vtipů zatím neproběhlo žádné jednání.“
Už jste si ale dali termín.
„Měli jsme jiné priority a asi je stále máme, soustředíme se jen na to, co je opravdu důležité, a to je vrátit se co nejrychleji ke konkurenceschopnosti.“
Vím, že tento tým milujete, ale zároveň každý pilot rád vyhrává. Pokud budete mít možnosti, jak se rychleji dostat ke svému cíli, zvážíte je?
„Myslím, že každý pilot zvažuje všechny možnosti, ale v mém případě je mým prvním snem stát se mistrem světa s Ferrari, a to chci víc než cokoli jiného, takže pokud se naskytne sebemenší příležitost, nebudu pochybovat a budu tlačit na to, abych zůstal tam, kde jsem.“
Příští sezónu vás čeká dvacet čtyři velkých cen. Je to přijatelné číslo nebo si myslíte, že je to příliš?
„Doufám, že je to maximální hranice, ani o jednu víc! Zčásti to chápu, není to snadné, když se vžijete do situace formule 1. Máme sport, který zažívá explozi zájmu, a to je fantastická věc. Zároveň se obávám, že se to všechno může být trochu příliš, a to neříkám z pohledu pilota, protože my máme hezký a privilegovaný život. Problém nastává, když se podíváme na postavení mechaniků, inženýrů, logistiků, na závodních okruzích pracují někteří zaměstnanci, kteří tam přijíždějí o tři dny dříve než my a odjíždějí dva dny po velké ceně. Jsem šťastný pokaždé, když usedám do vozu, ale zároveň věřím, že každý víkend musí být něčím jedinečný, a pokud budeme závodit každý víkend, nakonec ztratíme ten zvláštní pocit, který zažíváte v předvečer velké ceny.“
V paddocku panuje určitá nespokojenost s hmotností vozů. Mluví se o navýšení od roku 2026. Patříte také mezi ty, kteří doufají, že jednou budou jezdit v lehčích vozech?
„Do formule 1 jsem přišel v roce 2018 a vozy už byly poměrně těžké. Nikdy jsem neměl možnost řídit monopost z let 2008/2009, ale loni jsem měl možnost řídit Ferrari F2004 v Abú Zabí, a když jsem vyjel na trať s 50 kilogramy paliva, docela dost jsem pocítil ten rozdíl oproti dnešním vozům. Nemám rád těžké vozy, protože jsou méně agilní, a to se hodně projeví v pomalých zatáčkách. Ale zároveň pocit, který dnes máte ve středně rychlých zatáčkách, je neuvěřitelný. Máme aerodynamické zatížení, které bylo před dvanácti nebo třinácti lety nemyslitelné. Je to otázka rovnováhy, ale jsem si jistý, že nechci, aby se navyšovala hmotnost monopostů.“
Formule 1 se v posledních čtyřech nebo pěti letech proměnila díky sociálním sítím a zviditelněním na Netflixu. Z pilotů se opět staly velké hvězdy. Jak jste tuto proměnu a to, že jste každý den v centru pozornosti, prožíval vy?
„Nebudu lhát, myslím, že první rok nebo dva je to příjemný pocit. Jako dítě jsem snil o tom, že budu pilotem formule 1 u Ferrari, a myslím, že součástí snu je i uznání toho, co jste dokázali. A když se to stane na začátku, řeknete si: OK, to je skvělé! Protože se vám konečně dostane uznání za tvrdou práci, kterou jste v kariéře odvedli. Pak se dostanete do bodu, kdy se vám to líbí méně, a možná si začnete přát, abyste měli nějaké soukromí, abyste měli chvíle, kdy nikdo neví, kdo jste a co děláte, jako například, když vám někdo zvoní u dveří od bytu. Ale nakonec i to je součástí naší práce, když to všechno zvážím, je tolik pozitiv spojených s tím, co dělám, že to vždycky vede k pozitivní bilanci.“
Letos jste se zúčastnil závodu 24 hodiny Le Mans jako divák. Chtěl byste se jednou postavit na start tohoto závodu například se svým mladším bratrem Arthurem?
„Ach ano, ano. Mnohokrát jsem o tom přemýšlel a je to něco, co bych určitě jednou rád udělal, společně s Arthurem a Antoniem (Fuocem – pozn. red.), jedním z mých nejlepších přátel, vyrůstali jsme spolu a on už na ten den trénuje. Uvidíme, kdy to bude možné, budeme muset propojit všechny naše plány, protože závodíme v jiných kategoriích, ale ten den přijde.“