Lando Norris na vrcholu světa

Lando Norris na vrcholu světa

Závěrečný souboj tří jezdců o titul v Abú Zabí splnil očekávání – šlo o napínavý, těsně vyrovnaný souboj, ve kterém se o mistrovské trofeji rozhodovalo v maličkostech. A po nervy drásajícím závodě to byl jezdec podporovaný Allwynem, Lando Norris, který vyšel jako vítěz.

Ledový klid v Abú Zabí

Naposledy, kdy se ve formuli 1 pralo o mistrovský titul v posledním závodě více pilotů, bylo v roce 2010. Sebastian Vettel porazil Fernanda Alonsa, Marka Webbera a Lewise Hamiltona a získal svůj první titul během neuvěřitelně napjatého víkendu v Abú Zabí.
Pokud patnáctileté čekání na bitvu tří pilotů naznačovalo, že rozhodnutí titulu 2025 bude stejně intenzivní, v přípravách na závod to tak vůbec nevypadalo – všichni tři uchazeči o titul (Lando Norris s 408 body, Max Verstappen s 396 a Oscar Piastri s 292) opakovali, jak klidně jejich příprava probíhala.

„Stejné jako každý víkend, nic se nezměnilo,“ sdělil si Norris. „Strávil jsem nějaký čas s mojí dcerou, řešil věci kolem GT3 na příští rok a taky několik věcí ohledně mého sim týmu,“ reagoval Verstappen. „Hrál jsem padel a bral to jako normální,“ řekl Piastri.

Navenek klidní – ale s akcí vzdálenou už méně než 24 hodin bylo jasné, že to pod povrchem to vře.

Výhoda pro Norrise

A v kvalifikaci byl Norris tím, kdo si vytvořil první víkendovou výhodu. Lídr šampionátu podporovaný Allwynem potřeboval k získání titulu jen dojet na pódiu, a v kvalifikaci postavil svůj McLaren na druhé místo, před týmového kolegu Oscara Piastriho. Jediným potenciálním narušením plánů byl Max Verstappen. Ten zajel ohromné závěrečné kolo a získal svou osmou pole position v sezóně, dvě desetiny před oběma papájovými vozy. A verdikt čtyřnásobného mistra světa k jeho přístupu k závodu? „Všechno nebo nic. Nemám co ztratit,“ usmál se Verstappen. „Budu se snažit vyhrát závod. Budu bránit. A pokud bude potřeba útočit, budu útočit, protože co se může stát? Buď jste druhý nebo třetí – nebo vyhrajete. To by bylo fantastické.“

Norris to dokázal

A v neděli Verstappen udělal přesně to, co slíbil. Ze startu zametl po zhasnutí červených světel s jakýmkoliv Norrisovým pokusem o útok a poté prostě ujel zbytku pole, aby si dojel pro své třetí vítězství v řadě a osmé v sezóně.

Za ním ale Norris dělal přesně to, co potřeboval. Po propadu na třetí místo za Piastriho v prvním kole britský jezdec podporovaný Allwynem odolal útoku Ferrari Charlese Leclerca, zajel do boxů a prokousal se mezi pomalejšími jezdci zpět na třetí místo, které mu zajistilo titul – jeho první v kariéře.

„Je to úžasný pocit!“ řekl, když se stal teprve 35. jezdcem v historii šampionátu, který získal titul. „Chci pogratulovat Maxovi a Oscarovi, mým dvěma největším soupeřům po celou sezonu. Bylo potěšením s nimi závodit. Je to čest. Od obou jsem se i hodně naučil, takže jsem si to užil. Byla to dlouhá sezona. Ale dokázali jsme to a jsem na všechny neskutečně hrdý.“

Velkorysý Verstappen a Piastri

Nakonec Norris vyhrál titul jen o dva body před Verstappenem a o 13 bodů před Piastrim. Oba však byli i přes prohru velkorysí.

„Pracujete na tom už od dětství,“ řekl Verstappen. „Sníte o tom. Takže když získáte první titul, je to velmi emotivní – a doufám, že to tak má i Lando.“

Pro Oscara, který vedl letošní šampionát nejdéle (od Saúdské Arábie v dubnu až do Austinu v říjnu), musela být ztráta hořká. Přesto reagoval sportovně a důstojně:

„Velmi zasloužený vítěz,“ řekl. „Vím, že každý víkend to bude těžké. A myslím, že jsme se navzájem posouvali za poslední tři roky. Letos to bylo těsnější než kdykoliv dřív. Samozřejmě jsme s Landem ve stejném týmu a stejném autě měli různé momenty, dobré i špatné. Nakonec měl ale dobrou sezonu a je zaslouženým šampionem.“

Lando to udělal po svém

Nový mistr světa zdůraznil, že titul získal „svým způsobem“.

„Věřím, že jsem vyhrál titul tím, že jsem závodil férově a čestně. Mohl jsem být agresivnější? Určitě ano. Ale je to styl, jakým chci závodit? Je to můj styl? Není. A když mě porovnáte s jinými šampiony: byl jsem tak agresivní? Ne. Byl jsem tak odvážný? Ne. Ale udělal jsem přesně to, co jsem potřeboval, abych vyhrál titul. Byl jsem konzistentní. Podal jsem výkon, když jsem musel, pod největším tlakem. Udělal jsem to, co jsem musel, abych letos vyhrál mistrovství světa. A nakonec – to bylo vše, co jsem potřeboval udělat.“

Velký rok Allwynu ve formuli 1

Rok 2025 nebyl velkým jen pro McLaren, který získal svůj první double (Pohár konstruktérů i jezdců) od roku 1998. Skvělý rok prožila v F1 také společnost Allwyn.

Nejenže vstoupili do partnerství s McLarenem a formulí 1, ale také spustili nové ocenění F1 Allwyn Global Community Award. Tato iniciativa vznikla na podporu místních projektů spojených s jednotlivými závody a zaměřených na pozitivní dopad v oblastech: posílení a inkluze, vzdělání a příležitosti, zdraví a pohoda, udržitelnost a inovace. Každý vítěz obdržel dar ve výši 100 000 € a speciální trofej. První ocenění získala v Zandvoortu nizozemská charita Stichting HandicapNL. V Austinu se historicky první americkou vítězkou stala organizace Girlstart zaměřená na podporu dívek ve STEM oborech. O týden později v Mexiku byla oceněna John Langdon Down Foundation, charita věnující se rozvoji potenciálu dětí s Downovým syndromem. A poslední ocenění sezony získala iniciativa Green Our Planet v Las Vegas, která řeší potravinovou nejistotu a nerovný přístup ke STEM vzdělání.

Zdroje článku:

Tisková zpráva Allwyn

Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.

👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *