Velká cena Abú Zabí zažila boj až do konce a Svět Formule mohl být u toho díky Sazce, která je součástí skupiny Allwyn. Jen díky nim jsme mohli zažít jedinečnou atmosféru a vidět korunovaci nového mistra světa Landa Norrise.
Kapitoly článku
Organizovaná Yas Marina
Max se nevzdává
Napětí kolem
Landova cesta
A pár slov na závěr od fanynky Heleny, nikoliv od reportérky
Na místo jsem se vydala spolu se skupinkou vytvořenou pro tento výlet, ale nebyla to má první návštěva velké ceny. Yas Marina okruh jsem doposud prozkoumaný neměla a o to víc jsem se těšila na zážitek od Sazky. Vidět hlavní závod sezóny a boj o titul toho nejlepšího znělo skvěle.
Organizovaná Yas Marina
Abú Zabí nás samozřejmě hned přivítalo velkou vlhkostí a vyššími teplotami. Zajímalo mě, jaká bude organizace na samotném okruhu a během celém programu. Z města se taxíkem dostanete snadno, u vstupních bran se dalo skvěle zastavit a jít rovnou do areálu. Kontrola probíhala velmi rychle, ale plastové láhve na vodu musíte nechat doma. Větší foťáky a kamery nelze pronést dovnitř, nemusíte se bát, že vše skončí v koši nebo se budete vracet na hotel jen proto, abyste věci odložili. U bran jsou speciální uložiště přímo na kamery a foťáky, takže si je po programu vyzvednete. Lístky nelze vytisknout, ale musí se používat speciální aplikace. Jenže wifi na okruhu není, takže je lepší zakoupit data a spoléhat se rovnou na ně. U vstupu sice kvůli lístkům připojení naleznete, ale stres se tím jen zvyšuje. Data se ukázala jako nejlepší varianta i v případě, že se vzdálíte od svých přátel. Okruh za wifi připojení od nás dostává mínus. Všude kolem bylo mnoho členů organizačního týmu, všichni mluvili anglicky a měli ochotu pomoct v každém případě.
Vstoupit do areálu okruhu bylo impozantní. Spojené arabské emiráty rády staví věci v obřích rozměrech, a tak vedle tribuny North Granstand stojí nejen Etihad Park na koncerty, ale za ním je hned Yas Mall připojený k Ferrari Worldu plného horských drah a skutečně rychlých zážitků. Sem se samozřejmě můžete dostat taky, a to shuttle busem, který jezdí v kruhu z Yas Mallu až na zadní tribuny. Navíc k víkendové vstupence máte vstup do jednoho z tematických parků zdarma, stačí si jen vybrat to, co preferujete, ale na své si přijde každý. Obří akvárium s horskou dráhou? Ferrari World s nejrychlejšími atrakcemi světa? Akvapark s milionem tobogánů nebo Warner Bros Studio stojící opodál? To vše přidá na zážitku ještě víc.
Páteční den jako vždy odstartovaly tréninky. Na tribunách mnoho lidí nebylo, a tak můžete sedět na sedadlech jiných, pokud nedojdou. Zvuk monopostů, rychlé pokusy a sem tam nějaký výlet mimo trať. Mezi tréninky je program formule 2 nebo doprovodné série, dokonce závody historických vozů F1. Takže šlo slyšet motor vozu March 761, Tyrell 011B nebo Lotus 91. Kvalifikace formule 2 byla pro české fanoušky příjemnou událostí, protože Roman Staněk byl nejrychlejším pilotem a pole position byla jeho! Čeština byla slyšet hojně, jen další důkaz, že fanoušci rádi poznávají okruhy, které k naší zemi nejsou zas tak blízko.
V areálu bylo mnoho stánků s jídlem a pitím. Taky s týmovým merchem, který byl velmi velmi předražený. Ve fanzóně probíhaly klasické rozhovory s piloty, šéfy týmů nebo jiný program. Fanoušci si mohli vyzkoušet pit stop challenge, rychlost svých reflexů a mnoho dalších aktivit. Počítejte s velkou frontou, je tedy lepší si rozvrhnout aktivity během dne tak, abyste vše stihli.
Jenže pátek v Abú Zabí rozhodně nekončí poslední jízdou na okruhu. Ke vstupenkám buď dostanete nebo si přikoupíte i lístky na koncerty v Etihad Parku, které startují již ve čtvrtek. Páteční hlavní show ovládl Post Malone a bylo vidět, že fanoušci F1 dokázali spojit mnoho příjemných zážitků do jednoho. Co ale nemusí být příjemné je cesta z okruhu, je proto lepší odejít dříve než zazní poslední píseň nebo si taxi předobjednat. Fronty jsou dlouhé a dokáží se protáhnout do pozdějších hodin.
Max se nevzdává
Tréninky obecně ještě nemusí ukazovat výkonnost některých z vozů. Na kvalifikaci se třepali všichni. Lando Norris v Yas Marině vždy exceloval, minulý rok se mu zde povedlo pro McLaren získat vytoužený Pohár konstruktérů, který na začátku roku opravdu nečekali. Letos bylo vše jinak. Konstruktéry měl tým v kapse, ale do Abú Zabí přijel Brit s nejvyšší šancí k zisku titulu a s ním i jeho týmový kolega Oscar Piastri, který se přece bez boje nevzdá. V mixu nemohl chybět Max Verstappen, který myšlenky na letošní titul v sezóně vzdával, pak přišlo vzkříšení vozu Red Bullu.
Kvalifikaci sledovali všichni jako na trní. Kdo si zde vezme pole position a jaká bude první trojice? Matematické výpočty k zisku titulu šrotovaly v hlavách fanoušků kolem. McLaren byl velmi rychlý, ale Nizozemec přece jenom ukázal, že si nepřijel jen odjezdit svých 58 kol a ruce od poháru nedá pryč jen tak. Pole position patřila jemu, ale Norris mu byl s Piastrim v patách. Aby měl Brit jistotu, musel v závodě skončit minimálně třetí, aby si mohl říkat mistr světa. Piastri to měl těžší a Verstappen musel vyhrát, ale to by se Norris nesměl umístit na pódiu. Nebudu vás zdržovat rovnicemi. Kvalifikace dopadla tak, jak měla. My jsme si ji pak šli ještě dochutit koncertem kapely Metallica.
Napětí kolem
Den D nastal. Kdo to teda urve a bude ten nejlepší? Na okruh se sjížděli fanoušci už brzy. Přece jenom šlo o hlavní den, velké nervy, ale taky nabitý program. Start F2 s Romanem v čele byl naší první zastávkou. Fandění na max a myslím, že Roman může být se vším spokojen, i když jeho budoucí kroky brzy uvidíme.
Nervozita samozřejmě byla znát. Všude kolem byly hloučky barevných triček a kšiltovek týmů. Před závodem se ještě piloti projeli kolem okruhu, aby fanoušky pozdravili, pak už přišlo soustředění. Chystali jsme se i my. Přece jenom se tu může zvrtnout mnoho věcí. Max neměl co ztratit, Oscar se nechtěl vzdát naděje a Lando musel být opatrný. U zaváděcího kola fanoušci tleskali první trojici, tohle si přece přijeli užít.
Start. Ticho. Nádechy.
Max vypálil, Lando za ním a Oscar ihned v závěsu, poté kolegu předjel a přišla stíhací jízda Charlese Leclerca na možného nového mistra světa. Právě Monačan mohl Maxovi přinést další titul. McLaren ale znovu ukázal rychlost. Strategie, manévry a nervy až do konce. V nájezdu do posledního kola už Lando sahal po poháru a všem bylo jasné, že tohle bude jeho moment. A taky že byl.
Když projel cílem, kolem bylo nadšení, radost, slzy. Ohňostroje byly pro něj. Nikdo neskrýval dojetí. Rodina byla mezi prvními gratulanty. Otec Adam a matka Cisca svého syna podporovali na mnoha závodech a nyní mohli pozorovat, jak si jejich syn splnil sen. On jim za vše poděkoval a omluvil se několika lidem z týmu, protože chápal, jaké oběti přináší i oni. Slzy štěstí a dojetí neskrýval. Nový mistr světa Lando Norris. Papájová barva s McLarenem mohla slavit a my jsme díky Sazce, která je součástí společnosti Allwyn, podporující tento tým, mohli být u toho. Po 16 letech tak vyhrál pilot, který není součástí Mercedesu nebo Red Bullu.
„Tohle je pro moji rodinu, pro můj tým, pro všechny přátele. Miluju vás mami a tati.“
V rozhovorech po závodech přiznal, že všichni pro něj obětovali mnoho. „Mámu vidím 20 dní v roce. Inženýři, mechanici mě viděli vyrůstat více, než jejich vlastní děti. Číslo 1 si do nové sezóny beru i kvůli nim. Tohle je jejich práce, jejich zásluha.“
Landova cesta
Lando Norris patří k největším talentům současné formule 1, ale jeho cesta na vrchol byla plná nejistoty a osobních výzev. Do F1 se dostal v roce 2019 po úspěšné juniorské kariéře, během níž postupně sbíral tituly a stal se chráněncem McLarenu. Přesto bojoval s nízkým sebevědomím, tlakem okolí i psychickými problémy, které vygradovaly během prvních dvou sezón v F1.
Od dětství trávil většinu času závoděním. Kvůli dyslexii se mu ve škole nevedlo, což znamenalo minimum kontaktu s vrstevníky. Přátele našel až v paddocku. Rodina ho podporovala, ale úspěchy si musel vybojovat sám. Postupně pochopil důležitost týmu, i když každé umístění mimo vítězství považoval za selhání.
V McLarenu se z introvertního nováčka stala opora týmu. Partnerství s Carlosem Sainzem i pozdější soupeření s Danielem Ricciardem a Oscarem Piastrim ho posouvalo dál. Přiznané psychické potíže mu nakonec pomohly dozrát a získat větší jistotu.
Veřejnosti se postupně otevřel, i když tlak médií a kritika na sociálních sítích ho často zraňovaly. Přesto si vybudoval jednu z největších fanouškovských základen v F1. Právě díky otevřenosti ohledně mentálního zdraví si jej lidé začali vážit.
Rok 2024 přinesl zásadní zlom – první vítězství ve Velké ceně Miami, na které čekal 110 závodů. McLaren opět patřil ke špičce a Norris byl letos považován za adepta na mistrovský titul. Přesto si uvědomuje cenu, kterou za kariéru platí: ztrátu soukromí a neustálý tlak, jenž jej provází na každém kroku.
Max Verstappen i Oscar Piastri museli chvíli prohry vydýchat. Australan neskrýval zklamání a uronil pár slz. Čas Oscara Piastriho ještě přijde.
Skončila jedna velká éra formule 1 – konec DRS, naposledy jsme viděli 10 týmů a 20 pilotů, rozloučili jsme se s Júkim Cunodou a s vozy F1, jak jsme je pár let znali.
F1, vidíme se brzy. V novém, jiném, neznámém.
A pár slov na závěr od fanynky Heleny, nikoliv od reportérky:
„Tahle sezóna byla náročná a sledovat, jak vašeho “oblíbeného” pilota někdo neustále haní bylo místy vyčerpávající. Názory, špatné reakce a toxicita fanoušků tady samozřejmě byla vždy, letos ale šlo o něco víc. Toxicita šla z extrému do extrému. Nejen od fanoušků, ale od samotných médií. Jakoby vymizel zdravý rozum a fakt, že si závody máme hlavně užít. Motorsport je o všem, o emocích, o radosti, ale určitě ne o nenávisti. Ano, my reportéři máme být objektivní, ale díky příběhům vždy budeme tíhnout někam blíž ať chceme nebo ne. O to bylo víc dojemné vidět Landa Norrise vyhrát titul mistra světa před zraky rodiny, fanoušků a celého týmu. Mnozí tvrdí, že si titul nezaslouží, já ale vidím malého talentovaného chlapce, který měl sen. Pro něj obětoval mnohé, během let se sice změnil, ale nikdy nezapomněl být sám sebou. Vždy se k jiným choval s respektem, rozdával úsměvy malým fanouškům, jen aby se cítili jako kdysi on, když potkal svého idola a vydržel u týmu, kterému říká rodina i přes velké počáteční problémy. Vždy se o něm vědělo, že bude až na vrcholu. Letošní výsledky podával konzistentně a na to, že si první výhru v F1 odnesl v roce 2024 je to skvělý důkaz toho, že to jde.“
„Já Landovi gratuluju a doufám, že si tento pocit ponese navždy. Přece jenom je znám tím, že podkopává své sebevědomí, i když nemusí a často se ničí přemýšlením o věcech, které můžou být zapomenuty. Často říká, že nebrečí a pokud ano, musí jít o něco velkého. Tentokrát neudržel slzy, mnoho z nás ne. Lando Norris, 35. mistr formule 1.“
„A já chci poděkovat Sazce za to, že jsem mohla vidět Landa šťastného jako nikdy.“
Seznamte se se slavnými i současnými jezdci formule 1, kteří píší historii tohoto sportu. Jména jako Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Niki Lauda nebo třeba Emerson Fittipaldi. Objevte profily jezdců, jejich kariéru, statistiky a úspěchy.
👉 Seznam jezdců F1 | Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?
SvětFormule.cz