Jako se prodlužuje kalendář formule 1, tak i kariéry pilotů formule 1 jsou delší a delší. Tím se zvyšuje šance, že mohou být například Alonsem nebo Hamiltonem pokořeny významné rekordy. Zajímavé milníky však čekají na další, i méně zkušené piloty. Co vše může být pokořeno v roce 2024?
Fernando Alonso zažil loni to, co na konci své kariéry zažije jen málokdo. Zatím se sice nepřidal k těm, kteří po čtyřicítce vyhráli závod, ale osmkrát se umístil na pódiu a ukázal, že pokud dostanou příležitost, s Aston Martinem mají na výhru potenciál. A pokud se tak stane, trhne rekord v nejdelším čekání na další vítězství – momentálně jej drží Riccardo Patrese a jedná se o šest let a 210 dní. Alonso na další vítězství čeká více než dekádu.
Existuje však šance, že Alonso přijde o vítězství dříve, než další získá. Felipe Massa se snaží prosadit zpětné zrušení Velké ceny Singapuru 2008, kterou za kontroverzních okolností Alonso vyhrál. Pravděpodobnost Massova úspěchu u soudu je sice malá, ale teoreticky by Alonso mohl dříve přijít o své dvacáté vítězství v kariéře a vyrovnat tak svůj počet vítězství s Nigelem Mansellem na číslo třicet jedna.
Pokud vše půjde, jak má, tak Alonso navíc letos rozšíří svůj rekord jakožto nejzkušenějšího pilota formule 1. Velká cena Mexika bude 400. závodem, kterého se zúčastní. Jeho 400. start však bude až ve Velké ceně Kataru; v roce 2001 totiž nestartoval na Velké ceně Belgie (původní závod byl přerušen a on se neúčastnil restartu), v roce 2005 nestartoval ve Velké ceně USA (on a několik dalších odstoupilo kvůli bezpečnosti pneumatik). Nestartoval ani ve Velké ceně Ruska 2017 (jeho vůz se porouchal již ve formačním kole).
Lewis Hamilton sice nečeká na vítězství tak dlouho jako Alonso, ale v jeho kariéře je to zdaleka nejdelší čekání. Od jeho posledního vítězství již uběhly více než dva roky, celkem 45 velkých cen bez vítězství. Dříve nestartoval déle než desetkrát, než se mu podařilo zvítězit.
Čeká na něj také rekord v počtu nejrychlejších kol. K vyrovnání Schumacherova rekordu (77) potřebuje ještě dvanáct nejrychlejších kol.
Max Verstappen se nespokojil s rekordem deseti výher v řadě a zakončil sezónu 2023 sedmi vítězstvími v řadě. Tento rekord by tedy znovu mohl překonat již 7. dubna na Velké ceně Japonska. Co se týče celkového počtu vítězství, stal se třetím nejúspěšnějším pilotem všech dob. Letos se však posunout výše nemůže, ani kdyby vyhrál všech 24 závodů. Na kontě má 54 vítězství, zatímco druhý Michael Schumacher 91 a Lewis Hamilton 103.
Ovšem další dvě pole position jej vynesou na páté místo v žebříčku pole sitterů. A až získá další dvě umístění na stupních vítězů, bude jich mít na kontě rovnou stovku. Na prolomení podobného rekordu také čeká i Lewis Hamilton – pokud získá další tři pódia, stane se prvním pilotem, který dosáhne dvě stě pódiových umístění.
Pokud však Verstappenova série úspěchů nebude pokračovat, mohl by dosáhnout letos neobvyklého prvenství. V loňském roce vyhrál potřetí v řadě titul mistra světa, a každý jiný pilot, kterému se to podařilo, získal v následujícím roce i čtvrtý. Jsou jimi Juan Manuel Fangio (v roce 1957), Michael Schumacher (v roce 2003), Sebastian Vettel (v roce 2013) a Lewis Hamilton (v roce 2020). Pokud tedy Verstappen letos titul nezíská, stane se prvním pilotem, kterému se nepodaří prodloužit sérií tří titulů v řadě.
Jak Hamilton tak i Verstappen mají spolu šanci překonat rekord v počtu kombinovaných umístění na prvních dvou místech. Hamilton vyhrál přímo nad Verstappenem dvacetkrát, čímž vyrovnal rekord, který už držel se svým bývalým týmovým kolegou Nicem Rosbergem. To se také povedlo i Michaelovi Schumacherovi s Rubensem Barrichellem. Tak jak by ale mohl Hamilton překonat rekord s Verstappenem, může dojít i k opačnému případu. Verstappen v závěsu s Hamiltonem zvítězil šestnáctkrát. Co se stane dříve? Vyhraje Hamilton závod s Verstappenem na druhém místě jednou, a nebo za ním skončí na druhém místě pětkrát?
Dalším pilotem, který možná v následující sezóně prolomí nějaký rekord, je Lando Norris. Momentálně má třináct umístění na pódiu a ani jedno vítězství. O první místo v tomto žebříčku se dělí s Nickem Heidfieldem.
Pro Júkiho Cunodu se bude jednat již o čtvrtou sezónu v juniorském týmu Red Bullu. Tým loni známý jako AlphaTauri vstoupí do další sezóny s novým jménem. Od roku 2006, kdy Red Bull převzal tento tým, nezačal žádný pilot svou kariéru čtyřmi po sobě jdoucími sezónami v tomto týmu pod jeho různými jmény. A spolu s týmovým kolegou Danielem Ricciardem startovali ve 302 velkých cenách, což z nich dělá nejzkušenější jezdeckou sestavu v historii tohoto týmu.
Čou Kuan-jü loni zajel podruhé v kariéře nejrychlejší kolo, čímž se vyrovnal Nicovi Hülkenbergovi v počtu nejrychlejších kol, která zajel pilot, který nestál na stupních vítězů. No a Nico Hülkenberg je nechvalně známý tím, že drží rekord v počtu startů bez umístění na stupních vítězů. Pokud mu Haas neposkytne mnohem lepší vůz, mohl by letos dosáhnout na 227 startů ve velké ceně bez umístění na stupních vítězů, což je o 99 více než kdokoliv jiný!
Čou Kuan-jü by své třetí sezóně ve formuli 1 mohl konečně startovat na své domácí Velké ceně Číny. Ta byla každý rok rušena od roku 2020. Po více než sto závodech se očekává, že se sem královna motorsportu konečně vrátí, dvacet let od doby, kdy se zde poprvé konala Velká cena. Ta letošní bude součástí rekordního kalendáře s dvaceti čtyřmi závody a včetně sprintů se letos v rámci šampionátu formule 1 uskuteční celkem 30 závodů! Navzdory nárůstu počtu závodů se však v letošní sezóně poprvé po pěti letech neobjeví v kalendáři žádná nová trať.
Díky delšímu kalendáři tak bude k dispozici mnohem více bodů než kdy předtím. Loni získal Verstappen 575 bodů z 620 možných, letos jich bude k dispozici 672. Red Bull by tak mohl překonat svých 860 bodů z 1058 možných, protože týmy mohou získat až 1146 bodů. To vše však za předpokladu, že se nezmění bodový systém.
Ke dvěma významným milníkům se také blíží dva nejlepší týmy poslední dekády. Red Bull potřebuje ještě pět pole position, aby dosáhli stovky. Mercedes potřebuje ještě sedm umístění na stupních vítězů, aby jich měli dvě stě.