Jelikož je letní přestávka a královna motorsportu se v belgickém Spa objeví až za dva týdny, podívejme se na to, jak by vypadaly hypoteticky oba šampionáty, kdyby se Ferrari vyhnulo fatálním chybám v průběhu první poloviny sezóny.
Je 10. dubna letošního roku a Charles Leclerc dominantním způsobem vyhrává VC Austrálie, upevňuje si vedení v šampionátu jezdců (o 34 bodů před druhým Georgem Russellem) a Ferrari v poháru konstruktérů (náskok 39 bodů na Mercedes) po třech závodech. Vypadá to tak, že se italskému týmu konečně povedlo zkonstruovat monopost, se kterým získají vytoužený titul po 14 letech a vyhnou se chybám z let 2017 a 2018…
Nicméně opak je pravdou a italský tým udělal opět několik fatálních chyb – aktuálně má Red Bull před VC Belgie náskok 97 bodů před Ferrari a Max Verstappen vede o 80 bodů před Monačanem Leclercem. Jak by vypadaly šampionáty, kdyby Ferrari a Charles Leclerc nechybovali? Pro zjednodušení budeme kalkulovat pouze s Ferrari a Red Bullem.
Čtvrtý závod – VC Emilia Romagna (ztráta minimálně 7 bodů v důsledku jezdecké chyby Leclerca)
53. kolo závodu, třetí Charles Leclerc se dotahuje na druhého Sergia Péreze, nicméně Monačan dělá jezdeckou chybu v šikaně a boční stranou monopostu naráží do bariéry, musí vyměnit přední křídlo a cílem projíždí až na šestém místě. Pokud by pilot Ferrari nechyboval, skončil by nejhůře na třetím místě za jezdci Red Bullu. Pořadí v šampionátech by vypadalo následovně.
Pátý závod – VC Miami (výsledky se nemění)
V Miami dokázal Max Verstappen odolat všem útokům jezdců Ferrari a slavil zasloužené vítězství.
Šestý závod – VC Španělska (ztráta 23 bodů za DNF Leclerca)
Charles Leclerc vede závod do 27. kola, kdy má náskok 14 sekund na druhého George Russella. Monačanovi ale vypoví službu pohonná jednotka, odstupuje z prvního místa a Red Bull následně získává dvojité vítězství. Zároveň se rakouská stáj ujímá vedení v obou šampionátech.
Sedmý závod – VC Monaka (výsledky se nemění)
Red Bull dokázal výbornou strategií pokořit Ferrari – je zde moc proměnných, jak by závod mohl dopadnout, kdyby italská stáj postupovala jinak, proto se výsledky nemění.
Osmý závod – VC Ázerbájdžánu (minimální ztráta 15 bodů za DNF Leclerca a 12 bodů za DNF Sainze, celkově 27 bodů)
V Baku se Ferrari nedařilo vůbec, oba monoposty odstoupily kvůli technickým problémům s pohonnou jednotkou – v 9. kole odstavil svoje Ferrari Carlos Sainz a na konci 20. kola skončil Charles Leclerc. Red Bull tak slavil druhé vítězství v sezóně stylem 1-2.
Charles Leclerc sice odstoupil z první pozice, nicméně stále to bylo po prvních zastávkách v boxech, takže pokud se vezme v úvahu nejhorší možný scénář, tak by Monačan dojel na třetí pozici. Carlos Sainz by si velmi pravděpodobně dojel pro čtvrtou pozici.
Devátý závod – VC Kanady (výsledky se nemění)
Tady se výsledky opět nebudou měnit, Charles Leclerc startoval z devatenácté pozice po trestu za výměnu pohonné jednotky (bere se v potaz to, že Ferrari má problémy se spolehlivostí). Max Verstappen dokázal ustát tlak Carlose Sainze. Jelikož na základě odstoupení Sergia Péreze reagovali jezdci hromadnými zastávkami v boxech, DNF pro Mexičana se bude počítat i do teoretického výsledku.
Desátý závod sezóny – VC Velké Británie (výsledky se nemění)
Ferrari velmi špatně odhadlo strategii Charlese Leclerca, na kterou Monačan doplatil a skončil až čtvrtý, ale tento „fail“ se bude počítat. Naopak Carlos Sainz oslavil své premiérové vítězství v královně motorsportu. Max Verstappen doplatil na úlomky vozu Júkiho Cunody a proto dojel až sedmý.
Jedenáctý závod sezóny – VC Rakouska (ztráta 18 bodů za DNF Sainze)
Red Bull Ring měl pro Ferrari hořkosladkou pachuť – Max Verstappen se trápil v závodě s opotřebením gum, naopak jezdci italské stáje dokázali své pneumatiky udržet v lepším stavu. Charles Leclerc si dojel pro vítězství, Carlos Sainz se právě chystal na útok na druhého Maxe Verstappena, když mu explodoval motor. Španěl by jinak dokončil závod na druhém místě. Sergio Pérez po poškození z prvního kola odstoupil předčasně ze závodu.
Dvanáctý závod sezóny VC Francie (18 bodů za DNF jezdeckou chybu Leclerca)
Max Verstappen a Charles Leclerc ve Francii předváděli krásný souboj, který ale ukončila jezdecká chyba Monačana – Ferrari skončilo v bariéře. U Carlose Sainze se stratégové nepřevedli v nejlepším světle, ale tento „fail“ se bude počítat.
Charles Leclerc měl velmi dobrou rychlost a kdyby nehavaroval, skončil by pravděpodobně na druhém místě. Lze tady najít paralelu se sezónou 2018, konkrétně s VC Německa. Sebastian Vettel taktéž ovládl kvalifikaci, vedl závod a havaroval z první pozice. Z tohoto se už pak Ferrari nedokázalo vzpamatovat a byl to rozhodující zlom sezóny.
Třináctý závod sezóny VC Maďarska (nemění se výsledky)
V Maďarsku se očekávalo od Ferrari, že jim trať bude sedět a byli jasnými favority na vítězství. Bohužel pro fanoušky italské stáje se Hungaroring stal spíše noční můrou z pohledu strategie. I tak se tento výsledek nebude měnit a započítá se.
Závěrem
A jak by vypadalo vlastně teoretické pořadí po VC Maďarska? Na prvním místě by stále byl Max Verstappen, ale měl by o 11 bodů méně. Druhý by byl stále Charles Leclerc, ale na Nizozemce by ztrácel pouhé 4 body (ve skutečnosti ztrácí 80). Monačan za první půlku sezóny přišel minimálně o 65 bodů. Největší skok udělal Carlos Sainz, který by byl na třetí pozici (aktuálně až pátý) a ztrácel by 65 bodů (ve skutečnosti má ztrátu 102 bodů). Sergio Pérez by se umístil na pozici čtvrté.
Změna by nastala v Poháru konstruktérů, kde by Ferrari vedlo o 10 bodů před Red Bullem (skutečná ztráta Ferrari na Red Bull je 97 bodů). Italský tým tak za první polovinu sezóny přišel minimálně o 91 bodů.