Společnost Honda, dodavatel motorů pro Red Bull a AlphaTauri, oznámila, že na konci sezóny 2021 odstoupí z formule 1. Učiní tak po neúspěchu vyhrát titul se stájí Red Bull v předešlých sezónách.
Japonská automobilka během tiskové konference v pátek ráno v tokijské centrále vydala šokující zprávu.
Po sezóně, kdy Honda a partnerský tým Red Bull nedosáhly na titul, v který doufaly, se společnost Honda rozhodla, že po skončení příštího roku již neprodlouží smlouvu s partnerskými stájemi v F1.
Honda se v roce 2015 vrátila do F1 se stájí McLaren, byla to však frustrující zkušenost, když se snažila zvládnout komplikovanou technologii turbo-hybridního motoru.
Její partnerství s McLarenem bylo ukončeno na konci sezóny 2017. Rozhodla se zaměřit své úsilí na Toro Rosso, loni se však spojila s Red Bullem.
Raketový start tohoto partnerství zaznamenal úspěch hned v prvním závodě Velké ceny Austrálie v podobě stupňů vítězů a poté vítězstvím v Rakousku, Německu a Brazílii.
V letošním roce Max Verstappen přidal další vítězství v druhém závodě na Silverstonu, Pierre Gasly dosáhl šokujícího vítězství ve Velké ceně Itálie pro AlphaTauri.
Navzdory úspěchu však ambice společnosti Honda zvítězit v šampionátu spojené s obavami o rostoucí náklady na projekt ve formuli 1 znamenaly, že budoucnost společnosti v F1 nebyla nikdy dlouhodobě zajištěna.
Ve svém prohlášení společnost Honda uvedla, že se rozhodla zastavit činnost ve formuli 1 kvůli potřebným zdrojům pro přechod k elektrifikaci silničních vozidel.
Společnost Honda uvedla: „Honda potřebuje nasměrovat své zdroje do výzkumu a vývoje v oblastech budoucích pohonných jednotek a energetických technologií, včetně technologií vozidel s palivovými články (FCV) a baterií EV (BEV), které budou jádrem technologie bezuhlíkové stopy.“
V loňském roce musela Honda zvážit, zda zůstane nad rámec původní dohody do konce roku 2020. Svůj pobyt ve formuli 1 si prodloužila o jednu sezónu.
V té době společnost Honda vysvětlila, že jejím největším problémem byla investice nutná k úspěchu jejího turbo hybridního motoru.
„Začali jsme počítat, kolik to bude stát s budoucími předpisy,“ řekl tehdy pro Motorsport.com výkonný ředitel Hondy F1 Masaši Jamamoto.
„Všimli jsme si, že pro všechny výrobce automobilů je to v současné době velmi těžké kvůli změně prostředí pro elektrifikaci. Shrnujeme tedy náklady na vývoj a interně diskutujeme.“
Na otázku, zda bylo snižování nákladů největším faktorem při rozhodování o pokračování, Jamamoto dodal: „Je pravda, že náklady jsou největším problémem.“
„Naše hlavní priorita byla vyhrát, jakmile jsme se jednou rozhodli zúčastnit, nepomýšleli jsme na nic jiného, než na výhru.“