Damon Hill k VC Itálie: Mám vrátit vítězství Prostovi?

Damon Hill k VC Itálie: Mám vrátit vítězství Prostovi?

Damon Hill si po italské Grand Prix neodpustil ironickou poznámku – prý má obavu, že ho Renault vyzve, aby vrátil své vítězství z Monzy 1993 Alainu Prostovi. Tehdy totiž Hill slavil triumf po poruše motoru svého týmového kolegy z Williamsu, která mu otevřela cestu k prvnímu místu.

Poznámka přišla jako reakce na víkendové týmové pokyny McLarenu v Monze.

Britská stáj vyvolala rozruch, když nařídila Oscaru Piastrimu, aby pustil před sebe Landa Norrise a obnovila tak jejich původní pořadí, které narušila Norrisova pomalá zastávka v boxech.

Norris jel dlouho na druhé příčce za Maxem Verstappenem, dokud McLaren v závěru závodu nezajel do boxů. Jako první zastavil Piastri – Norrisův inženýr Will Joseph mu přitom jasně sdělil, že k žádnému undercutu nedojde.

Rozhovor v rádiu

Joseph: „Lando, tento okruh zajedeš do boxů pro měkkou sadu.“
Norris: „Neměl by jet první do boxů ten druhý vůz?“
Joseph: „Ano, uděláme to tak. Prohoďte se, zůstaň venku.“
Norris: „Dobře, ale jen pokud mě nepodjede. Jinak chci zajet první.“
Joseph: „Žádný undercut nebude.“

Jenže plán se zhroutil – zatímco Piastri zvládl bleskovou zastávku za 1,9 sekundy, Norris stál kvůli problémům s maticí na levém předním kole přes čtyři sekundy. Na trať se tak vrátil až za Australana.

Nakonec přišel pokyn od jeho inženýra Toma Stallarda: Piastri musí vrátit Norrisovi druhé místo.

„Zajeli jsme v tomto pořadí z týmových důvodů. Prosím, pusť Landa před sebe a pak máte volnou ruku závodit,“zaznělo od Norrisova inženýra Toma Stallarda.

Oscar Piastri ale namítl: „Říkali jsme, že pomalý pitstop je prostě součást závodění, tak úplně nechápu, co se tu změnilo.“

Nakonec ale poslechl. Šéf McLarenu Andrea Stella poté vysvětlil, že to nebyla jen otázka férovosti: „Jde i o konzistenci s našimi zásadami.“

Ne každý ale souhlasí, že šlo o správné rozhodnutí. Damon Hill připomněl vlastní zkušenost z roku 1993.

Tehdy se v Monze dostal na druhé místo po odstoupení Michaela Schumachera a o 26 kol později se ocitl v čele, když selhal motor Renaultu u jeho týmového kolegy Alaina Prosta. Hill tak dojel pro své třetí vítězství v sezóně.

S nadsázkou pak na sociální síti X poznamenal, že má teď trochu obavu, zda nebude muset toto vítězství Prostovi „vrátit“.

„V roce 1993 jsem vyhrál Velkou cenu Itálie (částečně – pozn. red.) proto, že Alainu Prostovi explodoval motor Renaultu,“ napsal Hill.
„Teď mám trochu obavy, že mě Renault vyzve, abych mu ten výsledek vrátil! Co říkáte na politiku McLarenu, kdy jezdci musí obětovat jistý výsledek ve prospěch svého týmového kolegy?“

Pod příspěvkem spustil anketu – 61,8 % jeho sledujících označilo postup McLarenu za chybný, 17,8 % jej považovalo za přijatelný a 20,4 % se nedokázalo rozhodnout.

© McLaren

Ale i přes všechny vtipy a narážky šlo u McLarenu především o princip.

Hill nebyl jediný, kdo si na sociálních sítích dělal legraci z týmové férovosti McLarenu – objevily se i žerty, zda by Piastri musel bourat, pokud by havaroval Norris, nebo jestli by byl v Baku poslán na trať jen s polovinou motoru, aby vyrovnal Norrisovu poruchu v Zandvoortu.

Šéf týmu Andrea Stella ale zdůraznil, že rozhodnutí v Monze nebylo jen reakcí na pomalý pit stop – šlo o závodní filozofii McLarenu a o to, jak chce tým jednat konzistentně se svými hodnotami.

V Monze šlo podle McLarenu právě o tento princip – ujistit Norrise, že tím, že dá Piastrimu přednost k zastávce v boxech, nepřijde o pozici. Způsob, jakým by k tomu mohlo dojít, byl podle týmu irelevantní.

„Ať už šampionát dopadne jakkoli, důležité je, aby probíhal v souladu s principy a hodnotami závodění, které máme v McLarenu – a které jsme vytvořili společně s našimi jezdci,“ zdůraznil šéf týmu Andrea Stella.

„Situace, kdy jsme jezdce prohodili, nebyla jen o samotném pitstopu – a je dobré, že to mohu objasnit. Šlo také o to, že jsme chtěli seřadit zastávky našich vozů tak, že první zajede Oscar a poté Lando. A naším jasným záměrem bylo, že to nemá vést k výměně pořadí.“

„Udělali jsme to čistě proto, že jsme kryli Leclerca, a zároveň jsme čekali až do poslední možné chvíle, jestli nepřijde červená vlajka nebo safety car. Postupovali jsme tedy v zájmu týmu – a abychom z toho vytěžili maximum, museli jsme poslat nejprve Oscara a pak Landa. Ale náš záměr byl jasný: tohle nemělo znamenat změnu pořadí.“

„To, že jsme poslali do boxů nejprve Oscara a k tomu se přidal ještě pomalý pitstop Landa, vedlo k prohození jejich pozic. My jsme ale byli přesvědčeni, že správné řešení je vrátit situaci do stavu před zastávkami a pak je nechat závodit,“ vysvětlil Stella.

„To jsme udělali a myslíme si, že to je v souladu s našimi principy. Případ přesto přezkoumáme – i samotnou situaci s pomalým pitstopem. Už máme určité zásady, jak k tomu přistupovat, ale znovu je projdeme a případně posílíme směr, pokud se na tom s jezdci shodneme.“

Norris tak v Monze dojel druhý, Piastri třetí – a jeho náskok v šampionátu se snížil o tři body na 31. Do konce sezony zbývá osm závodů.

Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.

👉 Seznam týmů F1 | Aktuální sezóna | Kde týmy sídlí?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *