Komentář: Noční můra z Japonska, trojboj, nováček převlečený za smolaře a německá primadona

Komentář: Noční můra z Japonska, trojboj, nováček převlečený za smolaře a německá primadona

Máme za sebou již třetí podnik sezóny na okruhu v Sachíru, po kterým jsou mnozí hladoví, jak se bude sezóna dál vyvíjet. Poslední dvě velké ceny nám nabídly senzační souboje kolo na kolo, zdá se, že jsme se také konečně dočkali konce nadvlády Mercedesu, ale na druhé straně tu máme i jedno obrovské zklamání…

Po úvodním závodě v australském Melbourne zavládlo menší rozpoložení kvůli vysoké absenci předjížděcích manévrů, to ale bylo přičítáno mimo jiné na účet netradiční specifikaci okruhu.

V ostatních ohledech si dovolím tvrdit, že vládlo nadšení – vozy jsou rychlejší, vzhledově mnohem hezčí, vypadají agresivněji, a hlavně nám Velká cena u protinožců dala naději na opravdu napínavý průběh letošní sezóny dlouho očekávanou porážkou Mercedesu a fantastickým triumfem Sebastiana Vettela na Ferrari. Tímto vítězstvím zvedla stáj z Maranella výhružný prstík.

I střed pole slibuje tento rok velmi vyrovnaný souboj. Je tu však jeden tým, jehož výkony snad všem, kteří se o královnu motorsportu zajímají, trhají srdce. Myslím, že je Vám jasné, o koho se jedná.

A u toho rovnou začneme. Pokud bychom měli vybrat nějaký trefný název filmového žánru pro popsání katastrofální formy agregátu Hondy, jenž hřmí – no, spíš by bylo příhodnější napsat „skonává“, ne? – v útrobách McLarenu, byl by to bez pochyb horor.

Všichni doufali, že třetí sezóna legendárního spojení McLaren-Honda bude mnohem lepší a jejich jezdce uvidíme bojovat o přední pozice.

Po třech odjetých závodech to ale spíše vypadá, že se Hondě podařil přesný opak – ze špatné pohonné jednotky udělat ještě horší a noční můra v podání super-nespolehlivého a nevýkonného motoru z Japonska se stáje z Wokingu drží jak klíště.

Že to nejsou ukvapené závěry, dokazují výroky samotného Fernanda Alonsa, který výkonnostní ztrátu na zbytek pole označil za „pozoruhodnou“. Soupeři jej bez menších problémů zdolají, a to i týmy, které by měly být papírově slabší.

Šéf Hondy Yusuku Hasegawa nedávno připustil, že k vývoji nového motoru přistupovali lehkovážně a nyní je velmi těžké ztrátu dohnat. Jak tohle ale chce vysvětlit jezdcům a týmu samotnému, netuším. S tímhle u nich rozhodně nepochodí…

V průběhu nedělního závodu na okruhu v Bahrajnu Alonso hned dvakrát do vysílačky rozčíleně hlásil, že vozy, které byly několik metrů za ním, se z ničeho nic objevily na rovince po boku jeho MCL32, což je nepřípustné.

Jeho frustrace byla v rádiové komunikaci zcela evidentní. Posuďte sami.

Jak mě můžou předjíždět? Jsou 300 metrů za mnou a na rovince mě předjedou. Ještě nikdy v životě jsem nezávodil s menším výkonem,“ proletěla éterem slova naštvaného Alonsa, který si rozhodně nebral servítky: „*píp*, co je, 300 metrů za mnou na rovince!“

„Fernando, zvažujeme plán B, jak se chovají pneumatiky?“ Závodní inženýr pravděpodobně čekal od Alonsa jinou odpověď, než jaká se mu dostala: „Pánové, dělejte, co chcete!“

Pětatřicetiletému rodákovi z Ovieda zřejmě na konci závodu ruply nervy a podle všeho se ji rozhodl sabotovat tím, že svůj monopost dobrovolně zaparkoval do garáže.

„Problém s motorem. Jedu do boxů. Konec,“ informoval svůj tým Alonso. Ovšem taková rozhodnutí by měl činit tým, nikoli jezdec sám.

Mohlo by se zdát, že Alonsova nechuť z ne-fungování motoru došla až tak daleko, že se rozhodl oželet Velkou cenu Monaka a pročistit si svou mysl za mořem ve slavném závodě 500 mil Indianapolis.

I druhý pilot McLarenu, Stoffel Vandoorne, bohužel na nespolehlivý motor od Japonců doplácí a nemohl pořádně ukázat, co se v něm skrývá.

Myslím si, že je tedy jen otázkou času, než dojde McLarenu trpělivost a třískne Hondě dveřmi před nosem. Protože tohle už nemůže mít dlouhé trvání, i přesto, že se Wokingští kasají tím, že nad nimi hůl jen tak nezlomí. Pomalu se ale začínám obávat, že i oni sami tomu přestávají věřit…

Pro zlepšení nálady musím říct, že se na čele, doufejme, schyluje k fantastickému trojboji, na který jsme dlouhá léta, v dobách nadvlády Mercedesu, čekali. Zdá se totiž, že naprostá dominance Stříbrných šípů je u konce.

Ferrari se po loňské nevydařené sezóně vzpamatovalo, rovněž Red Bull. Sebastian Vettel se radoval z vítězství dokonce už dvakrát, a to v Austrálii a minulý víkend v Bahrajnu. Dvojitý triumf v úvodních třech závodech zaznamenalo Ferrari naposledy v roce 2008.

Také Red Bull ukazuje svými silnými výkony, že by se s ním mělo vpředu počítat. To dokazuje i skvělé počínání mladé pušky Maxe Verstappena v Bahrajnu, který hladově dorážel na pódiové umístění, než mu do jeho snah promluvila technika.

Ani ve středu pole není nouze o pěkné souboje. Výrazné zlepšení formy je vidět u Renaultu, které lze zpozorovat prakticky jen skrze výsledky nováčka v týmu Nica Hülkenberga. Němec se u Francouzů zabydlel opravdu bleskově a svého týmového kolegu Jolyona Palmera doslova zajíždí do země. Dvakrát se probojoval do třetí části kvalifikace – v Číně mu Q3 unikla o vlásek, zatímco Palmer se tam dostal jednou, v ostatních případech jeho čas nestačil ani na postup do prostřední fáze. O závodech ani nemluvě. Rodák s Emerichu to celé stvrdil ziskem prvních bodů za deváté místo v uplynulé Grand Prix.

Za zmínku také stojí výkony Force Indie. Oba piloti dovezli své vozy ve všech závodech v nejlepší desítce. Ačkoli Sergio Pérez je tím lepším, tak se nesmí zapomínat na fakt, že Esteban Ocon se v týmu teprve rozkoukává poté, co zaujal místo po Hülkenbergovi.

Haas je zase zářným příkladem toho, že i přes všechny „nováčkovské hendikepy“ lze bojovat s již zajetými stájemi o bodované pozice. V poháru konstruktérů jim patří solidní sedmé místo s osmi body na kontě, přičemž si je mohou Romain Grosjean s Kevinem Magnussenem rozdělit stejným dílem.

U Williamsu se o bodový příděl zatím postaral pouze bývalý důchodce Felipe Massa, který dováží týmu slušné výsledky. Smolařem je právě Brazilcův kolega a jediný nováček na startovním roštu, Lance Stroll.

Osmnáctiletý Kanaďan si při předsezónních testech příliš dobrou vizitku nedělal a svrhla se na něj lavina kritiky, že místo u stáje z Grove získal jen díky tučnému balíku od papá Lawrence. Svoji reputaci však zatím neměl jak napravit, protože se mu smůla lepí na paty. V Austrálii jej zradila po 44 kolech technika, v Číně ho v prvním kole sestřelil Sergio Pérez a v Bahrajnu to byl pro změnu Carlos Sainz, který ho kamikadze manévrem á la Pastor Maldonado v patnáctém kole nabral ze strany a postaral se tak o Strollův brzký konec.

Stroll vévodí jedné nepříliš lichotivé tabulce, a sice vede v nejmenším počtu odjetých kol. Na svém kontě jich má 52, tudíž se ještě nedostal ani na regulérní počet kol jedné velké ceny. Paradoxně jich má odjeto více i Pascal Wehrlein, který zameškal první dva závody. Tím se dostáváme k poslednímu tématu tohoto článku.

Dvaadvacetiletý Němec se necítil po lednové nehodě v Závodu šampionů dostatečně fyzicky připravený, což potvrdil i v oficiálním stanovisku Sauberu a závody vynechal. Volný čas věnoval rekonvalescenci.

Mnozí jej odsuzovali a označovali za primadonu. To bylo ale také způsobeno tím, že Švýcaři, ale i sám Wehrlein, pravé důvody rozhodnutí neodhalili a schovávali se za tvrzení, že by celý závod z fyzického hlediska nezvládl odjet.

Celou situaci pomohl rozuzlovat až sportovní šéf Mercedesu Toto Wolff. „Je načase říci, jak to doopravdy je a zastat se Pascala. Pascal si během nehody zlomil krční obratel. Měl štěstí, že nepřišel k dalším zraněním,“ prozradil Rakušan v rozhovoru pro německou stanici RTL, jehož slova potvrdil šampion DTM z roku 2015 zveřejněním fotografie po nehodě, na které je vyfocen v korzetu. Připsal k tomu: „Tohle je historie. Velké díky těm, kteří se mnou od mého zranění tvrdě makali. Obzvlášť Sauberu a Mercedesu.“

Ačkoli se během víkendu v bahrajnské poušti stěžoval na bolesti, tak závod dokončil na solidním jedenáctém místě, což je nejlepší letošní výsledek Sauberu.

Uznání se dočkal od Damona Hilla, který ve svém tweetu napsal: Někdy je odvážnější nezávodit. Gratuluji k úspěšnému návratu.“

 

Sometimes its braver to not race. Well done on your successful return to @F1 @SauberF1Team @PWehrlein #F1 #BahrainGP https://t.co/zsia8UHIDG

— Damon Hill (@HillF1) 17. dubna 2017

Sdílejte na:
Zavřít