Chlazení pneumatik bude od příští sezony přísněji regulováno

Chlazení pneumatik bude od příští sezony přísněji regulováno

FIA chce od sezóny 2026 upravit pravidla tak, aby omezila možnosti týmů ovlivňovat teplotu pneumatik při vysokých teplotách. To může uškodit zejména McLarenu.

V roce 2026 vstoupí v platnost nová technická pravidla, která přinesou nejen změny v konstrukci monopostů, ale i úpravy některých kontroverzních oblastí. Jednou z nich je chlazení pneumatik, které se dostalo do popředí kvůli výkonům McLarenu.

Tým z Wokingu si v uplynulých měsících získal pozornost díky své schopnosti udržet pneumatiky v optimálním teplotním okně i přes extrémní okolní podmínky. I když se objevily spekulace o možném porušení pravidel, tak dosavadní kontroly neprokázaly žádné protiprávní jednání. Přesto se Mezinárodní automobilová federace rozhodla předejít dalším kontroverzím a zpřesnit výklad pravidel.

Klíčovým bodem je přepis článku 10.8.3 technického řádu. Jeho původní znění povolovalo pouze použití ohřívacích dek a zakazovalo jakékoli jiné prostředky k ohřevu nebo udržení teploty brzd a nábojů kol. Nová verze jde ale dál a zakazuje i jakékoli zařízení, systém či postup, který by měl za cíl měnit teplotu celého kola, včetně náboje a brzd.

Další změna přichází s úpravou článku 3.17.1, který nově vyžaduje, aby aerodynamické kryty zavěšení byly vnitřně utěsněny. Tím se zabrání tomu, aby jimi mohl proudit vzduch k brzdám a pneumatikám. A zamezí se tak i případnému nepřímému chlazení kol.

Zatímco McLarenu se prozatím neprokázalo žádné porušení pravidel, tak přísnější výklad od roku 2026 již může dosavadní výhodu omezit. Otázkou zůstává, zda byl zásah FIA oprávněný, nebo zda tím jen zamezila legálnímu technickému řešení, které by ostatní týmy mohly postupně převzít.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Fascinuje mě technologie v motorsportu. Působil jsem i jako traťový maršál.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *