Ani nepustil spojku, Mercedes vysvětluje smolný Antonelliho trest

Ani nepustil spojku, Mercedes vysvětluje smolný Antonelliho trest

Antonelliho výkon v Las Vegas je z důvodu diskvalifikace obou McLarenů neprávem trochu přehlížen. Ital se po nepovedené kvalifikaci probojoval až na pódium, a to i přes velmi nešťastnou penalizaci, okolnosti, které k ní vedly, nyní popsal i samotný tým.

Shrnutí článku

Mladý Ital po nepovedené deštivé kvalifikaci startoval až ze sedmnáctého místa na roštu. V závodě ale společně se svým týmem spoustu soupeřů předčil strategicky, hlavně díky šetrnému chování k pneumatikám. Do boxů totiž zamířil již po dvou kolech, přezul na nejtvrdší bílé pneumatiky a na nich vydržel až do konce závodu. Situaci mu ulehčil i virtuální safety car, kterého právě po zmatcích na startu závodu využil ke své zastávce.

Jeden z jeho mála problémů v tomto závodě přišel před zhasnutím světel, ještě předtím, než se startovní pole rozjelo vstříc první zatáčce. Monopost 19letého jezdce se totiž před pokynem k rozjezdu nepatrně pohnul, což následně vyústilo v penalizaci za ulitý start. O žádné výhodě, kterou by pilot získal, se ovšem mluvit nedá. Penalizace však málem stála mladíka pódium – po přičtení pěti sekund k jeho výslednému času se udržel pouze 0,190 sekundy před Charlesem Leclercem na Ferrari. Původně ho penalizace posunula za Oscara Piastriho, ale po diskvalifikaci obou McLarenů se naopak ještě o jedno místo posunul.

K pohybu, který nebyl ani v přenosu nijak zvlášť rozpoznatelný, se letošní nováček vyjádřil už po závodě. Jeho slova byla následující: „Myslím, že jsem se možná trochu pohnul, ale ve voze jsem to vůbec necítil.“ Sám jezdec si tedy teprve potřeboval zhodnotit, co se doopravdy stalo.

Traťový technický ředitel Mercedesu Andrew Shovlin nyní objasnil důvody, které vedly k drobnému pohybu vozu na startovním roštu. Stáj z Brackley už měla čas na detailní rozbor kýženého momentu, takže posun ze startovní pozice odůvodnil Shovlin uvolněním brzd.

„Když lidé mluví o ulitém startu, obvykle tím myslí, že jezdec pustil spojku dříve, než zhasla světla, aby získal výhodu před konkurencí. Toto bylo ale dost odlišné a neobvyklé. Když se podíváte na video, před zhasnutím světel vidíte, jak se vůz velmi pomalu posune o dva centimetry dopředu, ale Andrea Kimi nepustil spojku – naopak ji měl plně stisknutou,“ zprostil rodáka z Itálie viny britský inženýr.

„To, co si myslíme teď, je, že moment, kdy se auto začalo pohybovat, byla chvíle, kdy sundal nohu z brzdového pedálu. Když se jezdci připravují na start, pustí brzdu, a to je jen asi sekundu před zhasnutím světel. A jestli to byla vibrace nebo, jak víte, mohl to být nějaký točivý moment v pohonném ústrojí, ale jednoznačně to nebyl Antonelli ani spojka, kvůli čemu se monopost rozjel vpřed,“ dovysvětlil Shovlin.

„Nyní jsou systémy FIA velmi citlivé. Dokáží zachytit i ten nejmenší pohyb, a když jsme se poté na video v klidu pořádně podívali, mohli jsme vidět tento velmi drobný pohyb. Bylo pro něj velmi nešťastné obdržet takovou penalizaci. Dělal všechno správně, co se týče toho, co jsme mu řekli, jen musíme vymyslet, jak zajistit, aby se to znovu neopakovalo,“ shrnul krutost pravidel dlouholetý zaměstnanec Mercedesu.

Nyní se italský závodník nachází na sedmém místě průběžného pořadí šampionátu, pouhých 15 bodů za jeho předchůdcem v Mercedesu Lewisem Hamiltonem, který prožívá nepovedenou sezónu. Jmenovec posledního šampiona v barvách Ferrari sice taky zažívá sezónu, o které by se dala říct spousta věcí, jen ne vyrovnaná. Přesto se nyní drží na dobré vlně a pokud si formu udrží, rozhodně by mohl sedminásobného mistra světa v šampionátu ještě přeskočit. Zajímavé je sledovat kontrast mezi Antonelliho výkony v Evropě a na mimoevropských tratích. V devíti evropských závodech získal pouhé 3 body ze svých 137, zatímco na ostatních tratích, pro něj většinou neznámých, dojel už třikrát na pódiu v závodě a jednou ve sprintu.

Nyní už formuli 1 čekají v příštích dvou víkendech závody pouze v Kataru a Abú Zabí, což je pro mladíka jistě povzbuzující zpráva. Letošní závod v Kataru startuje tuto neděli v 17 hodin středoevropského času.

Seznamte se se slavnými i současnými jezdci formule 1, kteří píší historii tohoto sportu. Jména jako Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Niki Lauda nebo třeba Emerson Fittipaldi. Objevte profily jezdců, jejich kariéru, statistiky a úspěchy.

👉 Seznam jezdců F1 | Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *