
Fernando Alonso má s Aston Martinem smlouvu jen do konce příští sezóny. Suverénně nejstarší pilot na startovním roštu řekl, že výkonnost jeho monopostu v příštím roce bude rozhodující pro rozhodování o jeho další budoucnosti. Také se zmínil o tom, jak dobré jsou podle něj nová technická pravidla, která vejdou v platnost v příštím roce.
Fernando Alonso vstoupil do formule 1 v roce 2001. To znamená, že někteří jeho nynější soupeři ještě ani nebyli na světě, když tento španělský matador už válel v královně motorsportu. Nejvyšší patro motorsportu sice dvojnásobný šampión po konci sezóny 2018 nakrátko opustil, následně se však vrátil s týmem Alpine a od roku 2023 působí vedle Lance Strolla v Aston Martinu.
Matador z Ovieda však příští rok oslaví již 45. narozeniny a s tím také logicky přichází otázka, kdy se Španěl rozhodne odejít do důchodu. Na toto téma nyní znovu promluvil.
„Jelikož nemám křišťálovou kouli, dal jsem odpověď, která bude platit navždy,“ okomentoval Alonso svůj nedávný rozhovor, ve kterém zmínil, že pokud bude mít v roce 2026 jeho stáj silný monopost, mohl by být tento rok jeho posledním.
„Myslím, že do května (příštího roku – pozn.red.) to budu cítit takto. Pokud budu mít auto, které mě baví řídit a s nímž dosáhnu nějakých výsledků, myslím, že … Chci říct, že vždy budu diskutovat s Lawrencem (Strollem – pozn. red.)a týmem o tom, co potřebují, tým bude na prvním místě a já na druhém. Nepotřebuji závodit, abych si něco dokazoval,“ zmínil Alonso, že stáj je pro něj na prvním místě.
„Jsem spokojený se svou kariérou a považuji se za velmi šťastného člověka, že jsem tu mohl být tolik let. Teď je načase pomáhat týmu a bavit se, to je něco, co budu muset příští rok sledovat den po dni,“ prohlásil Španěl, jenž se před téměř 3 lety startem do Velké ceny Singapuru 2022 stal rekordmanem v počtu startů do závodu ve formuli 1, když tehdy tento primát „sebral“ Kimimu Räikkönenovi. Aktuálně se mistr světa z let 2005 a 2006 s Renaultem zúčastnil neuvěřitelných 421 závodních víkendů (a má 418 startů do velké ceny). Pokud se nestane nic mimořádného, Alonso v příštím roce pokoří hranici 450 odjetých závodů v kariéře.
Alonso dostal také otázku, zda má stále důvěru ve své schopnosti a jak se obecně vzhledem ke svému vysokému věku cítí. Španěl dal na tyto pochybnosti jasnou odpověď.
„Lépe než kdykoli předtím. Opravdu si to myslím. Myslím, že minulý rok a tento auto pravděpodobně není tam, kde ho vidíme v šampionátu. Myslím, že máme za sebou určité problémy a řešili jsme některé slabiny, které podle mě nejsou z pohledu zvenčí vždy tak zřejmé. Ale osobně si myslím, že některé výkony, z letošního a loňského roku by před 20 lety nebyly možné. To je můj názor, a proto jsem v klidu, jsem šťastný, užívám si to a ohledně příštího roku jsem optimistický ohledně příštího roku.“
Příští rok projde formule 1 změnou i v rámci toho, že monoposty budou mít více funkcí, které bude moci sám pilot ovlivnit. To by pro zkušenější piloty jako je Lewis Hamilton nebo právě Fernando Alonso mohlo být výhodou. Rozhodující ale samozřejmě nadále bude celkový výkon jednotlivých vozů.
„Myslím, že ve formuli 1 je to vždycky stejné. Vždycky potřebujete prodat produkt pro příští rok a říkat, že se ten další rok stanou zázračné věci. Pamatuji si, když byla zakázána kontrola trakce, odměňovalo to jezdce, kteří uměli lépe ovládat plynový pedál a podobně, a pak má někdo foukaný difuzor s větším přítlakem o 100 bodů než kdokoli jiný a Red Bull dokončí všechny závody na prvních dvou místech. Můžete být více či méně schopní při řízení, ale pokud je nějaký vůz o půl sekundy rychlejší, nijak nedokážete tento deficit překonat,“ připomíná Alonso zajímavé technické výhody jiných týmů z nedávné historie.
„Na příští rok se rozhodně těším, na to, co pravidla přinesou nám pilotům, doufejme, že toho bude více než letos, ale stále si myslím, že máme příliš automatizovaného vybavení a věcí, které detekuje FIA, a vy si s tím tak nemůžete dostatečně pohrát. Myslím, že v pravidlech pro příští rok je stále mnoho omezení,“ uzavřel pilot Aston Martinu, jak vidí pravidla pro nadcházející éru formule 1.
Formule 1 nejsou jen úspěšní jezdci, ale i špičkové týmy. Ferrari, které udává tempo od samého počátku šampionátu, týmy založené závodníky jako McLaren či Williams, nebo noví šampioni Mercedes a Red Bull.