
Jakmile bylo oznámeno ukončení spolupráce Hondy a McLarenu, odhodily obě strany rukavičky a začala mezi nimi nelítostná otevřená válka. Nejprve šéf Hondy Yamamoto označil McLaren za nepřizpůsobivý. Nyní vrací úder Eric Boullier, podle kterého Honda může za malý zájem o na vázání spolupráce ze strany sponzorů.
V roce 2015 se rozhodl tým se sídlem ve Wokingu znovu spojit síly s japonským motorářem a navázat tak na zlatou éru z konce 80. a začátku 90. let.
Tento plán však selhal, neboť staronové „manželství“ mělo spíše opačné tendence. Místo toho, aby jezdci McLarenu bojovali o přední pozice, se většinu času pohybovali na chvostu startovního pole. Nejen, že byl agregát z Japonska extrémně nespolehlivý, on postrádal i výkon.
Pohled do výsledkové listiny Poháru konstruktérů je alarmující – v roce 2015 obsadili deváté místo, následující rok byli šestí a letos jim opět patří průběžná devátá pozice s 20 bodovým mankem na osmý Haas. To jsou místa, kde by člověk tým jako McLaren rozhodně nehledal.
Minulý týden obě strany oznámily, že po třech neúspěšných letech se jejich cesty rozcházejí. Co ale bylo klíčovým momentem, ve kterém si McLaren řekl, že už to takhle dál nejde? „Klíčovým momentem byly testy v Barceloně, když jsme se snažili pracovat a pomáhat Hodně na zlepšení situace ve velmi krátkém čase, včetně jednání s jinými motoráři. Aniž bych zašel do detailů, bylo evidentní, že cíl, na kterém jsme se dohodli, nesplní,“ nemýlil se Eric Boullier, neboť podle jeho slov opravdu do léta nebylo dosaženo hned několik cílů.
V Singapuru ovšem McLaren zazářil, když se oba jeho vozy dostaly do Q3 a nebýt kolize v první zatáčce, tak by byl možná Fernando Alonso dokonce na bedně. Proto se nabízí otázka, zda tento výsledek není příslibem lepších dní a jejich rozhodnutí nebylo unáhlené.
„Ha, když se podíváte na charakteristiku trati, tak je Singapur trochu jako Budapešť nebo Monako a na tomto druhu tratí je rozdíl ve výkonu motorů menší. Tehdy můžeme ukázat potencionál našeho vozu.“
Při partnerství s Hondou se McLaren těšil statusu továrního týmu, to se však po přechodu k Renaultu změní. Francouzi totiž už jednu tovární stáj mají. Boullier prozradil, že jako ‚privilegovaní‘ zákazníci budou mít k dispozici stejnou specifikaci motoru a stejný přístup k informacím jako Red Bull či stáj z Enstone. Mimo to se budou moci podílet na samotném vývoji pohonné jednotky, takovou možnost u Hondy neměli.
V porovnání třeba s Ferrari McLaren zrovna neoplývá množstvím sponzorských log, které očividně odrazovala podprůměrná forma. S Hondou byli aspoň osvobozeni od placení pohonných jednotek, neboť oni za jejich užívání peníze dostávali. To se však s Renaultem změní.
„Když se podáváte na poslední tři roky, tak z pohledu důvěryhodnosti a získání nových sponzorů to byla pro nás pořádná katastrofa,“ vrací úder po kritických slovech Yamamoty Boullier v rozhovoru pro oficiální stránky šampionátu. „Vezmete-li to z dlouhodobého hlediska, tak jsem absolutně jistý, že se vrátíme tam, kam McLaren patří. Tímto odrazem získáme zpět důvěru a obnovíme naše sponzorské portfolio. Zabere to pravděpodobně dva až tři roky.“
Boullier je přesvědčený o tom, že kdyby letos měli špičkový motor, tak by byli čtvrtí a ne na devátém místě a podotýká, že z právního hlediska jsou si s Red Bullem a továrním týmem Renault rovni.
Dalším aspektem, proč spolupráce s Hondou ztroskotala, byly odlišné kultury. Bude to s Renaultem jiné, když je stejně jako Boullier z Francie? „V Británii žiji už devět let, tudíž kulturní rozdíly pociťuji. Když přijde na porozumění odlišné kultury, tak tam jsme udělali s Hodnou masivní pokrok,“ chválí Boullier, jenž občas napomáhal k překonávání rozdílů mezi kulturou Hondy a McLarenu, neboť i on sám si tím v Británii jako cizinec prošel.
Kromě motorů také přišla řeč na Fernanda Alonsa, který stále váhá, zda zůstane. Přechod k Renaultu by jej v týmu ale mohl udržet. Ovšem přesvědčit Španěla asi nebude příliš jednoduché, protože coby dvojnásobný šampión pochopitelně nechce zažít čtvrtou po sobě jdoucí katastrofální sezónu. „Ano i ne. Ale upřímně, nemyslím si, že se teď nachází v takovémto stádiu. Zajímá ho jen konkurenceschopné auto, což říká už měsíce. To je pro něj vším. Jsme rádi, že akcionáři učinili sportovní, nikoli obchodní rozhodnutí a změnili motor. DNA McLarenu je být konkurenceschopný – tým byl vždy v nejlepší trojce, mezi kterou zase budeme patřit,“ věří Francouz. „Víme, že máme slušné šasi, které by nám umožnilo být se stejným motorem znovu mezi nejlepšími třemi. Pro nás je tedy z obchodního hlediska důležité být konkurenceschopní, nehledě na to, jakou roli v tom hraje Fernando. Proto jsme se takto rozhodli. Ale pokud chcete být konkurenceschopní, tak nepotřebujete jen motor, ale potřebujete také jezdce.“
Boullier si je dobře vědom kvalit rodáka z Ovieda, proto dělá vše pro to, aby jim neutekl. Co se týká nového kontraktu, tak jsou prý blízko k podepsání. Tvrdí, že sám Alonso chce zůstat a ve smlouvě stačí doladit jen pár drobností.
Nyní tým čeká několik nabitých měsíců, neboť díky poměrně pozdní změně dodavatele pohonných jednotek jsou s vývojem vozu pro rok 2018 oproti ostatním v mírném skluzu a také musejí předělat některé díly.
Třiačtyřicetiletého Francouze mrzí, že se jim nepodařilo, i přes velké investice, navázat na úspěchy z minulosti: „Naštěstí jsme došli k přátelské dohodě a oni pochopili, že jejich investice, které učinili, měly přinést v určitém okamžiku své ovoce. My jsme nemohli dál čekat, ale oni můžou být odměněni s někým jiným. Osobně mě trochu mrzí, že to nevyšlo, ale byly to tři intenzivní roky.“