Wolff: Nechápeme W14. V roce 2024 budeme mít jasný koncept

Wolff: Nechápeme W14. V roce 2024 budeme mít jasný koncept

Toto Wolff poskytl exkluzivní rozhovor deníku La Gazzetta dello Sport, ve kterém se dotkl několika témat. Týkala se sezóny 2024, možnosti vrátit se do boje s Red Bullem před rokem 2026, nových chystaných pravidel a nadějného Andrei Kimi Antonelliho.

Mercedes zatím nepochopil monopost W14. Nerozumí ani jeho dynamice v určitých situacích, přestože se může opřít o aerodynamický tunel, simulace a data nasbíraná na trati. Dle šéfa týmu Tota Wolffa je to také bod, z něhož je třeba uvažovat o monopostu W15, který přijde zhruba za čtyři měsíce.

„Mohu být upřímný? Ne, stále to nechápeme. Nakonec je to záležitost fyziky, a ne něčeho mystického. Chování těchto vozů není snadné replikovat mezi aerodynamickým tunelem, simulátorem a tratí. Během některých víkendů dělá vůz věci, které na simulacích nenajdeme, způsoby mimo rámec. Stejnou situaci zažíváme my, Ferrari, Aston Martin i McLaren. Jsme druzí mezi konstruktéry, protože jsme už léta zvyklí optimalizovat výsledky, ale kromě Maxe Verstappena se zdá, že nikdo nemá dokonalý vůz a kontrolu nad tím, co dělá.“

„Pro rok 2024 chystáme hodně změň, snažíme se vrátit k základům. Nechci už slyšet Lewise (Hamiltona – pozn. red.) říkat: V kokpitu sedím moc vpředu. Mechanismu zavěšení nerozumíme a tak dále. Jdeme tvrdě po tom, čemu rozumíme, a to, čemu nerozumíme, musíme dát stranou, nejde o technickou propracovanost, ale o inženýrství.“

„Největším problémem je, že piloti nemají důvěru ve W14, ať už na trati nebo mimo ni. Když zatáčí, nevědí, jak se vůz bude chovat, Lewis Hamilton i George Russell mají rozdílné pocity, přestože používají stejné nastavení. Pokud máte na čem stavit, budete mít výsledky, stačí se podívat na Alexandra Albona s Williamsem s jednoduchým a aerodynamicky účinným vozem, přestože nemají velké finanční prostředky.“

V roce 2026 v F1 dojde k technické revoluci, která přepracuje styly a koncepci vozů. Toto Wolff si však myslí, že Mercedes se do boje s Red Bullem může vrátit ještě před osudným datem.

„Nebyl bych v tomto sportu, kdybych si nemyslel, že se mi podaří porazit Red Bull před rokem 2026. Když si uvědomíte, jak moc se Aston Martin přes zimu zlepšil a jaký skok dopředu udělal McLaren v létě, kdybychom dokázali najít tři nebo čtyři desetiny sekundy, byli bychom zpátky ve hře. Víme, že náš vůz stojí za víc, než dosud předvedl, ale zatím jsme nebyli schopni přijít na to, jak jej nastavit. Ale právě to nám umožňuje být optimističtí.“

Nová pravidla budou dle něj příležitostí pro všechny, i když inženýři budou muset být pravděpodobně kreativní, aby vyřešili něco, co se, alespoň zatím, nebude líbit všem. „Rok 2026 bude velkou příležitostí, protože nasazení nových pohonných jednotek rozdělených napůl mezi tepelné a elektrické s udržitelným palivem je skvělý způsob, jak ukázat, že motory mohou být výkonné a účinné. A bude to také docela výzva pro podvozek, který musí osadit tak rozdílné pohonné jednotky. Podle některých zvěstí hrozí, že vozy budou příliš zpomaleny. Je však třeba prozkoumat různé aerodynamické přístupy. Říkají inženýři, že pravidla jsou katastrofální? Odpověď zní: Získejte nápady.“

Toto Wolff hovořil také o budoucnosti Mercedesu z pohledu pilotů. Lewis Hamilton a George Russell uspokojují tým z hlediska schopností, talentu a výsledků v poměru k tomu, co mají k dispozici. Lewis Hamilton, ačkoli je velmi důležitou součástí týmu, za několik let odejde. Zdá se, že na obzoru je nový talent, který by se mohl stát součástí Mercedesu v budoucnosti – Andrea Kimi Antonelli.

„Máme silnou týmovou dvojici, ve kterou věříme, byli pozitivní v době, kdy se nám nedařilo. Takže jsme se nikdy nebavili s nikým jiným. Jsou tu rychlí a zajímaví piloti, o tom není pochyb. Ale my se soustředíme na nás a naši budoucnost. Například Andrea Kimi Antonelli je velmi talentovaný italský pilot, do kterého jsme investovali. Vyhrál celou F4, vede šampionát formule Regional a ukázal, že je opravdu silný, fantasticky se na něj dívá. Ale nechceme na něj vyvíjet příliš velký tlak. Dokončíme práci v letošním roce 2023, pak uvidíme, co příští rok po dohodě s jeho rodinou, která je velmi vyrovnaná. Andreovi je teprve sedmnáct, nechceme ho přepálit, musíme ho nechat dospět. Musíme vše dělat v klidu,“ uzavřel Wolff.

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →