
Formule 1 zvažuje nové cesty, jak zatraktivnit strategii během závodů. Jedním z návrhů je zvýšit rychlostní limit v boxech na některých tratích, což by mohlo zkrátit čas zastávek a rozbít stereotypní průběh závodů. Charles Leclerc se o návrhu dozvěděl až v Miami a připustil, že na určitých tratích by mohl dávat smysl.
Po několika strategicky nezajímavých závodech na úvod sezony, zejména v Japonsku a Saúdské Arábii, začínají organizátoři F1 hledat nové způsoby, jak oživit dění na trati a přinést větší variabilitu strategií.
Pirelli se sice pokusilo pomoci měkčími směsmi pneumatik, ale i přesto většina týmů zůstala u klasické jednozastávkové strategie, jak jsme mohli vidět i v Džiddě. Ani nadcházející Velká cena v Miami zřejmě nepřinese výraznou změnu.
Podle dostupných informací proběhla mezi šéfem F1 Stefanem Domenicalim a ředitelem motorsportu Pirelli Mariem Isolou debata o návrhu zvýšit rychlostní limit v boxech o 20 km/h na vybraných okruzích.
Konkrétně se jedná o tratě, kde je aktuální limit nižší než obvyklých 80 km/h. Patří sem Austrálie, Monako, Zandvoort a Singapur, kde je rychlost omezena na 60 km/h.
Zvýšení rychlosti by znamenalo zkrácení času stráveného v boxech přibližně o šest sekund, což by teoreticky mohlo otevřít prostor pro více zastávek během závodu.
„O tomto návrhu jsem nikdy neslyšel,“ reagoval v Miami překvapený Charles Leclerc. „Rozhodně by ale nebyl vhodný pro všechny závody. Na některých tratích by to mohlo dávat smysl, ale musím se podívat na detaily a možné důsledky. Na první pohled mi to ale přijde jako zajímavá myšlenka.“
Současně se mluví i o větších rozdílech mezi jednotlivými směsmi pneumatik nebo o nasazení povinné dvouzastávkové strategie. Ta se letos poprvé objeví v Monaku, které tradičně nabízí minimum předjíždění.
Mnozí odborníci však upozorňují, že ani tyto změny nebudou mít zásadní efekt, pokud se nezmění samotná konstrukce vozů. Současné monoposty jsou příliš těžké a široké, což zásadně komplikuje boj kolo na kolo a přetváří závodění v taktické šachy.
Změny pro rok 2026 slibují menší a lehčí vozy, ale rozdíl bude spíše symbolický.
Pneumatiky zůstávají klíčovým faktorem. Pokud i nadále budou držet dostatečně dlouho pro jednozastávkové strategie, výraznější rozmanitost strategií na trati neuvidíme.
Návrh na zvýšení rychlosti v boxech tak sice může působit netradičně, ale minimálně ukazuje, že F1 se snaží hledat způsoby, jak zvýšit atraktivitu závodů pro fanoušky.