
Prvním volným tréninkem v pátek odpoledne oficiálně odstartoval závodní víkend na italské Monze. Nejrychlejší čas zajel Lewis Hamilton, druhý se umístil Charles Leclerc a třetí byl Carlos Sainz.
Velká cena Itálie. Monza. Tifosi. Kombinace slov, při které začne každému fanouškovi tlouct srdce. Chrám rychlosti ve spojení s italskými fanoušky Ferrari v sobě ukrývá speciální auru. Co se tedy stalo hned v úvodu víkendu?
Piloti na nic nečekali a hned v prvních vteřinách postupně zaplnili boxovou uličku. Jako první své kolo dokončil Alex Dunne, v současnosti pátý pilot průběžného pořadí šampionátu formule 2. Irský mladík zaskakoval za lídra šampionátu F1 Oscara Piastriho.
Právě McLaren přijel do Itálie jako výrazný favorit. Piastri s Norrisem jsou vedoucími piloty sezóny s výrazným náskokem na třetího Verstappena. Po Velké ceně Nizozemska z minulého týdne ale nepanuje klid v obou částích papájové garáže. Lando Norris kvůli poruše motoru nedojel, čímž ztratil dalších 25 bodů na svého kolegu. Brit tak musí co nejdříve zahájit stíhací jízdu.
Po první intenzivní čtvrthodině stál Lando Norris na páté pozici, Alex Dunne byl na chvostu. Ir však hlásil hned v úvodu tréninku potíže s pásy. Ani britský pilot ale neměl optimální start do víkendu. Nejprve hlásil nečistoty na cílové rovince, následně nedobrzdil do první zatáčky. A klidně nepůsobil ani později v tréninku, hned několikrát vyjel mimo trať.
Po první části tréninku tedy nebyly na čele McLareny, nejrychlejším byl Max Verstappen. Nizozemec tak po druhém místě z domácího závodu v Zandvoortu pokračoval v solidní formě. Svůj tým po prvních kolech ale informoval o určitém opotřebení svých středních pneumatik. Problémem patrně měla být nedostatečná přilnavost. Podobně si Verstappen stěžoval i později v tréninku.
Williams jako černý kůň?
Mezi nejrychlejšími však byli i piloti Williamsu. Carlos Sainz i Alexander Albon úvodní stint absolvovali na tvrdé směsi a společně s Verstappenem a Leclercem byli (kteří obuli střední směs) mezi top čtyřmi. Monopost britského týmu tak patrně bude funovat i na Monze. Williams je v Poháru konstruktérů pátý, Albon je v celkovém pořadí dokonce osmý se stejným počtem bodů jako Andrea Kimi Antonelli na Mercedesu.
Žlutá a červená vlajka
Páteční trénink se ani tentokrát neodehrál bez potíží. Do prvních problémů se dostal Paul Aron, který v kokpitu Alpinu vystřídal Franca Colapinta. Aron si při nájezdu do čtvrté zatáčky najel na trávu a následně se roztočil. Vyvěšeny byly první žluté vlajky víkendu, pilot ale v pořádku pokračoval dál.
25 minut před koncem však traťoví maršálové zamávali i vlajkami červené barvy. Důvodem bylo velké množství šterku v zatáčkách Variante Ascari. Mimo trať tam totiž předtím vyjel například Isack Hadjar.
Mohou tifosi věřit v zázrak?
Hlavním tématem víkendu je i navzdory nepříliš přesvědčivé sezóně Ferrari. Domácí stáj se na Monze již tradičně bude po celý víkend snažit dostat ze svého monopostu snad i to, co v něm ani není. A nebylo tomu jinak ani v úvodním tréninku. Charles Leclerc totiž v poslední části tréninku překonal do té doby nejrychlejšího Verstappena o čtyři desetiny.
A strong start on home soil 🇮🇹 pic.twitter.com/Tbzunn9fhK
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) September 5, 2025
A pozor. Nadějím tifosi může nahrávat i fakt, že ani jeden McLaren se neumístil v první pětce. A i když výsledky tréninku často nemusejí zrcadlit realitu, důležité pro fanoušky maranellské stáje může být i fakt, že Lando Norris působil po celý trénink poměrně nervózně. Pilot často vyjížděl z trati a na měkké sadě se mu nepovedlo dostatečně zrychlovat.
Trénink předčasně ukončil George Russell, který zastavil na trati. Patrně šlo o poruchu pohonné jednotky.
Pozice | Pilot | Tým | Čas | Ztráta | Počet kol |
1 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:20.117 | 20 | |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:20.286 | 0.169 | 24 |
3 | Carlos Sainz | Williams | 1:20.650 | 0.533 | 25 |
4 | Max Verstappen | Red Bull | 1:20.692 | 0.575 | 22 |
5 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:20.940 | 0.823 | 25 |
6 | Lando Norris | McLaren | 1:21.021 | 0.904 | 28 |
7 | Alexander Albon | Williams | 1:21.073 | 0.956 | 25 |
8 | George Russell | Mercedes | 1:21.110 | 0.993 | 20 |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:21.114 | 0.997 | 20 |
10 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:21.158 | 1.041 | 25 |
11 | Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | 1:21.172 | 1.055 | 24 |
12 | Nico Hülkenberg | Kick Sauber | 1:21.179 | 1.062 | 26 |
13 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:21.201 | 1.084 | 27 |
14 | Júki Cunoda | Red Bull | 1:21.292 | 1.175 | 24 |
15 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:21.295 | 1.178 | 26 |
16 | Alex Dunne | McLaren | 1:21.606 | 1.489 | 26 |
17 | Esteban Ocon | Haas | 1:21.642 | 1.525 | 22 |
18 | Pierre Gasly | Alpine | 1:21.653 | 1.536 | 26 |
19 | Oliver Bearman | Haas | 1:22.058 | 1.941 | 23 |
20 | Paul Aron | Alpine | 1:22.153 | 2.036 | 23 |
Formule 1 jezdí na okruzích po celém světě – v ikonickém Monaku, na historické Monze, československými fanoušky oblíbeném Hungaroringu, v přímořské Yas Marině v Abú Zabí, která rozhodla o nejednom mistrovství, na nejmodernějším okruhu v Las Vegas nebo britském Silverstone, kde má šampionát svůj počátek. Každý okruh má svá specifika, rekordy a každý pamatuje nezapomenutelné momenty.
👉 Přehled okruhů F1 | Kalendář závodů | Jak dlouho trvají závody? | Kde se konají závody F1?