
Regulace na rok 2026 změní jak monoposty, tak techniku řízení. Po zkoušce nových vozů ale nejsou někteří jezdci úplně spokojení. Co k tomu uvedli Charles Leclerc a Alexder Albon?
Od roku 2026 vejdou v platnost nové regulace, které přinesou nové pneumatiky, zmenšenou šasi a novou pohonnou jednotku, která bude půl na půl spalovací a elektrická. Výrazně se sníží i přítlak a odpor vzduchu, aby se vozy lépe ovládaly a zatáčky budou projíždět na vyšší otáčky.
Charles Leclerc si na začátku léta po jízdě na simulátoru na nové vozy postěžoval. „Řekněme, že to není to nejpříjemnější auto, které jsem kdy řídil, ale pořád je to ještě poměrně nový projekt. Doufám, že se to v průběhu dalších pár měsíců vyvine, ale asi není tajemstvím, že nové vozy budou o mnohem méně příjemné na řízení. Takže teď nejsem moc fanouškem. Ale nakonec to asi bude výzva a rád zkusím dostat maximum z úplně jiného vozu. Ale budu si to užívat? Asi ne.“
Leclerc si nebyl jistý ani menším přítlakem, ani prací s pohonnou jednotku. „To druhé mi přijde asi ještě horší. Je to prostě divné… Nedokážu si představit, jak bude příští rok s novými regulacemi vypadat závodění a jak cool bude předjíždění. Vím, že toho už si jsou lidi, týmy a FIA vědomi, a asi se na tom hodně pracuje. Nevím, jak moc se toho od teď ale ještě změní.“
Své dojmy ohledně nového vozu sdělil i Alexander Albon. „Je těžké je řídit. Je to hodně mentálně náročné,“ přiznal
„Je hodně důležité vědět, jak používat motor a využívat elektrickou energii, a musíte se naučit jinak řídit, ale to patří k těm regulacím. Koneckonců, je to technologie. Takže z mojí strany mě nešokovalo to auto a výkon. Spíš jsem se snažil pochopit pohonnou jednotku a jak ji co nejlépe využít.“
„Chci dobré závodění. Všichni chceme dobré závodění. Nemyslím si, že se změní rychlost aut nebo to, jak se řídí. Asi se z toho nestane něco na styl formule E, kde musíte hodně používat lift and coast a tak. Ale nemyslím si, že se to o moc změní.“
„Nekňourám, jen říkám, že to je jiné. Jakože, řídí se to úplně jinak. Poradí si s tím dobře piloti, kteří se snadno adaptují. Budete k tomu muset přistupovat hodně otevřeně.“
„I teď ta auta jezdíme na plný plyn. Trochu blbne pohonná jednotka a tak, ale příští rok už dostaneme trochu kompletnější balíček. Pilot toho musí udělat hodně. Nemyslím si, že to bude čistě o tom, jak dobře projíždíme zatáčky. Ten, kdo bude dost chytrý a rozumět systému a bude ho umět zneužít, pochopí, jak to funguje a bude v tom efektivní, tak ten v tom najde výkon.“