Volná pozice u Alpine pro sezónu 2026: Kdo ji dostane?

Volná pozice u Alpine pro sezónu 2026: Kdo ji dostane?

Kromě týmů vlastněných Red Bullem má Alpine jako jediný tým formule jedna zatím volné závodní místo pro sezonu 2026. Ačkoliv pozice lídra je až do roku 2028 pevně obsazená Pierrem Gaslym, druhá sedačka zůstává otevřená a přitahuje stále větší pozornost. Podívejme se proto, kdo je – nebo by měl být – ve hře o poslední volné místo na startovním roštu roku 2026.

Volných míst pro sezónu formule 1 2026 už moc nezbývá. Druhé místo v Red Bullu po boku Maxe Verstappena, považované za jedovatý kalich, zůstává neobsazené – tým stále řeší budoucnost Júkiho Cunody. Toto rozhodnutí ovlivní i sestavu Racing Bulls. Mercedes sice nemá pro příští rok podepsané žádné piloty, ale počítá s pokračováním George Russella a Andrey Kimi Antonelliho. Jedinou další volnou sedačkou tak disponuje Alpine.

O postu lídra týmu nebylo nikdy pochyb – Pierre Gasly měl kontrakt na příští rok už dříve a nedávno jej prodloužil až do roku 2028. Druhé místo ale zůstává neobsazené.

Po nástupu Steva Nielsena do funkce výkonného ředitele na začátku září přišlo Gaslyho prodloužení poměrně rychle; dalším bodem na Nielsenově seznamu je teď určení jeho týmového kolegy.

Experimenty s nezkušenými jezdci v letošní sezoně se příliš neosvědčily – Jack Doohan a Franco Colapinto se o sedačku střídali, ale zatím ani jeden nebodovali. Alpine tak zvažuje, zda se vydat jinou cestou, nebo zůstat u mladíků.

Zkušených možností na trhu příliš není, takže tým možná bude muset opět vsadit na mládí. Kontakt s Alpine sice navázali Valtteri Bottas a Sergio Pérez, ale jelikož byli už daleko v jednání s Cadillacem, reálné šance na podpis s týmem z Enstone nikdy nebyly vysoké. Kromě obvyklých jmen se ale rýsuje i několik dalších kandidátů, jejichž dostupnost může záviset na tom, jak se vyvinou jednání jinde.

Podívejme se proto na hlavní možnosti Alpine pro sezonu 2026.

Nejpravděpodobnější volba: Franco Colapinto

franco_colapinto

Pro Alpine by to znamenalo sázku na jistotu. Flavio Briatore naznačil, že tým možná Argentince uspěchal, když na něj po nástupu místo Jacka Doohana po Miami naložil příliš velký tlak.

„Loni si vedl velmi dobře. Ale možná, že být v týmu po boku tak dobrého pilota, jako je Pierre, a neustále soupeřit s týmovým kolegou… možná jsme na něj vyvinuli příliš velký tlak,“ vysvětlil Briatore v Zandvoortu. „Musíme si uvědomit, že jezdec je člověk a že je potřeba chápat, co se odehrává v hlavách těchto mladíků. Jsou to pořád jen kluci a myslím, že jsme udělali chybu, když jsme podcenili lidskou stránku. Pořád koukáme jen na časy. Možná jsem něco v Colapintově vedení přehlédl.“

Ve Williamsu přitom Colapinto nastoupil bez větších očekávání a zpočátku působil velmi slušně, než začal sbírat nehody. Loňský monopost FW46 sice nebyl jednoduchý na zadní nápravě, ale Argentinec se zřejmě nechal unést vlnou mediálního humbuku. Přestup do Alpine v roli rezervního pilota proto působil jako jasný předstupeň k závodní sedačce – a to se potvrdilo, když byl Doohan po šesti závodech odsunut.

Jenže jednoduché to nebylo. Colapinto havaroval hned při své premiéře v kvalifikaci v Imole a zatím se mu nepodařilo proniknout do nejlepší desítky. Postupně se však výsledky začínají dostavovat – jedenácté místo v Zandvoortu jej dostalo na dohled vysněného bodu. V kvalifikační bilanci proti Gaslymu nyní prohrává 7:3, což není úplně špatné, ale nepůsobí tak výbušně, jako jeho loňské výkony. Zároveň nepředvedl jasný posun oproti Doohanovi.

Varianta „udělali jsme chybu“: Jack Doohan

© Jack Doohan

Je nepravděpodobné, že by Alpine šel zpátky za Doohanem, ale pro pořádek ho ve výběru ještě ponechme. Dá se totiž tušit, že kdyby tým opravdu věřil, že stojí za to Australana podržet, už by ho do sestavy vrátil místo Colapinta – pokud ovšem nehrály roli marketingové tlaky nebo ztráta prestiže.

Na druhou stranu Doohan pravděpodobně nedostal úplně férovou šanci. Ano, havárií bylo příliš, ale od Colapinta to po jeho nástupu nebylo jiné – jen své nehody rozložil do méně kritických momentů víkendu. Přitom to vypadalo, že se Doohan zlepšuje; v Miami srovnal kvalifikační bilanci s Gaslym na 3:3, jenže pak kolidoval v první zatáčce s Liamem Lawsonem a jeho závod rychle skončil.

I když Doohan v prvních šesti závodech nepředváděl zázraky, nikdy to nepůsobilo, že by měl vytvořené ideální podmínky k úspěchu. Možná ale Alpine už během testů a prvního čtvrtroku sezony viděl dost: šlo o schopného pilota, ale ne o jiskru, kterou hledal. Ať tak či onak, tým bude Queenslandera dál sledovat a vyhodnocovat, zda tehdy učinil správné rozhodnutí. Cesta zpět se ovšem zdá nepravděpodobná.

Nečekaná volba: Paul Aron

© Alpine

Doposud málo využívaný třetí hrot z mladé trojice Alpine, Aron, byl jedním z podpisů Ollieho Oakse ještě předtím, než Brit rezignoval na post šéfa týmu. Estonec na sebe upozornil výkony v Oakesově stáji Hitech.

To, že u Alpine stále zůstává, naznačuje, že si díky práci na simulátoru vybudoval určitou důvěru. Navíc byl zapůjčen Sauberu na dvě páteční tréninkové jízdy místo Nica Hülkenberga, než dostal šanci i v Monze, kde při svém prvním oficiálním vystoupení za Alpine nahradil Colapinta. V trénincích za volantem Sauberu byl rychlostně konkurenceschopný, i když jeho druhý start v Maďarsku přerušil problém s pohonnou jednotkou. V Monze pak zaostal v pátečním tréninku za Gaslyho nejlepším časem o půl sekundy.

Aron vedl část loňského šampionátu formule 2, než jej předstihli Gabriel Bortoleto a Isack Hadjar. Už jen fakt, že se dlouho držel v tak silné společnosti, naznačuje, že by v případě šance mohl ve formuli jedna obstát. Podle zákulisních informací navíc v testovacích jízdách TPC ukázal solidní tempo – a jistě by si zasloužil vážnou úvahu o závodní sedačce.

Zkušená volba: Júki Cunoda nebo Liam Lawson

© Racing Bulls

Je velmi pravděpodobné, že na konci roku jeden z jezdců opustí redbullovský ekosystém, protože Arvid Lindblad je čím dál častěji spojován s debutem u Racing Bulls v příští sezoně. Další přesuny by mohly nastat, pokud by Isack Hadjar dostal povýšení přímo do Red Bullu.

Otázkou tedy je, kdo spíše ztratí místo – Júki Cunoda, nebo Liam Lawson. Pokud by Alpine dospěl k názoru, že experimenty s nováčky nikam nevedou, pak by oba představovali sázku na jistotu. Na konci jejich společného působení v AlphaTauri byl Cunoda výkonnostně srovnatelný s Gaslym, zatímco Lawson v několika případech dokázal držet krok s Cunodou. Jejich šance prosadit se v Red Bullu však podkopl rozmarovitý monopost RB21.

Pro Alpine by byl kterýkoli z nich rozumnou volbou pro rok 2026. Gasly by se pravděpodobně přimlouval za Cunodovu kandidaturu, protože během jejich společného působení v AlphaTauri spolu vycházeli dobře. Naopak Briatore by mohl ocenit Lawsonův přímočarý, tvrdohlavý přístup k závodění – obzvlášť když se Novozélanďan postupně vzpamatovává z těžkého dvouzávodního angažmá přímo u Red Bullu.

„Moneyball“ volba: Leonardo Fornaroli

© Leonardo Fornaroli

Pokud Ital není v širším výběru pro sedačku u Alpine, pak by rozhodně měl být. Po zisku titulu ve formuli 3 bez jediné výhry (udržela ho především vyrovnanost výkonů, která jej posunula nad konkurenty) Fornaroli navázal čtyřmi triumfy ve formuli 2 a míří za tím, aby se stal dalším jezdcem, který ovládne juniorská mistrovství formule jedna hned po sobě.

Pilot narozený v Piacenze navíc sleduje velmi podobnou kariérní cestu jako Gabriel Bortoleto: vítězství ve F3 s týmem Trident a nyní vedení šampionátu F2 s Invictou. Překvapivě ale Fornaroli stále zůstává volným hráčem mimo juniorský program jakéhokoli týmu formule jedna, což udivuje i jeho šéfa týmu Jamese Robinsona.

„Je naprosto nepochopitelné, že ještě nebyl oznámen pro nějakou roli ve formuli jedna na příští rok, zvlášť když vezmete v úvahu, že většina jezdců v první sedmičce či osmičce šampionátu je součástí juniorských akademií,“ řekl Robinson pro Motorsport.com. „Myslím, že Leo je takový Moneyball-pick. Nedělá zběsilé manévry, jaké občas vídáme. Na pódiu netančí nesmyslné tanečky. V médiích není příliš hlasitý. Ale po dvaceti letech zkušeností ve formuli jedna vím, co týmy hledají – a Leo je výjimečný, pokud jde o rozvoj vozu.“

Pokud Alpine bude i nadále sázet spíše na mládí než na zkušenost, měl by být Fornaroli – s největší pravděpodobností už brzy dvojnásobný juniorský šampion – na samotném vrcholu seznamu kandidátů pro rok 2026.

A co další jména?

Další juniorští závodníci Alpine – Kush Maini a Gabriele Minì – letos ve formuli 2 nijak zvlášť nezazářili. Možnost pro tým formule jedna se sice zmiňovala v souvislosti s pilotem programu WEC Mickem Schumacherem, nicméně Briatore magazínu Auto Motor und Sport řekl, že Schumacher „není na našem seznamu“ pro rok 2026.

Alpine má na soupisce také Ferdinanda Habsburga, Charlese Milesiho, Freda Makowieckiho, Julese Gounona nebo Paula-Loupa Chatina, ale žádný z nich nemá příjmení Schumacher – a tudíž ani není blízko diskusi o sedačce ve formuli jedna. Ani Gounon se nemůže spoléhat na nostalgii výsledků svého otce Jeana-Marca u stájí Minardi a Simtek.

Jinde ve formuli 2 na sebe naopak silně upozornili Luke Browning a Alex Dunne, oba ve své první sezoně v šampionátu. Browning je součástí programu Williamsu, Dunne zase McLarenu, nicméně oba by zřejmě mohli mít ve smlouvách výstupní klauzule, pokud by se objevila nabídka sedačky ve formuli jedna.

A ještě jedna možnost, která už ale spadla pod stůl: kdyby Mercedes uspěl v lákání Maxe Verstappena do své sestavy pro rok 2026, spekulovalo se v paddocku, že by Andrea Kimi Antonelli mohl být poslán na hostování právě do Alpine – a ještě by se tím snížila cena za příští dodávku pohonných jednotek. Verstappenovo setrvání v Red Bullu ovšem tuto cestu definitivně zavřelo.

Seznamte se se slavnými i současnými jezdci formule 1, kteří píší historii tohoto sportu. Jména jako Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Niki Lauda nebo třeba Emerson Fittipaldi. Objevte profily jezdců, jejich kariéru, statistiky a úspěchy.

👉 Seznam jezdců F1 | Kdo jsou nejúspěšnější jezdci F1 všech dob?

Sdílejte na:
Zavřít

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *