Velká cena Kanady 2025: Co nás čeká?

Velká cena Kanady 2025: Co nás čeká?

Kolotoč formule 1 na skok opouští Evropu a přesouvá se do Kanady. Lance Stroll se vrací zpět na závodní dráhu, piloty McLarenu dělí v Poháru jezdců jen 10 bodů, Maxe Verstappena zase dělí jen jeden trestný bod od zákazu startu na nadcházející velké ceně.

Historie Velké ceny Kanady sahá až do roku 1961, kdy se první závod konal na okruhu Mosport Park. Vítězem se stal domácí jezdec Peter Ryan s vozem Lotus. Tento podnik se tehdy ještě nezapočítával do oficiálního šampionátu formule 1. Prvním závodem, který byl součástí šampionátu, byla až Velká cena Kanady v roce 1967. Okruh Mosport Park se poté střídal s tratí v Mont-Tremblantu. V roce 1978 se formule 1 přesunula na nový okruh, vybudovaný na umělém ostrově Notre Dame v Montrealu, vytvořeném pro světovou výstavu Expo 67. Trať tehdy nesla název Île Notre-Dame Circuit. První závod vyhrál kanadský závodník Gilles Villeneuve. Po jeho tragické smrti v roce 1982 byl okruh na jeho počest přejmenován na Circuit Gilles-Villeneuve, jak ho známe dodnes.

Circuit Gilles-Villeneuve

Montrealský okruh má délku 4 361 metrů a závod je vypsán na 70 kol. Na jezdce čeká celkem 14 zatáček a dvě DRS zóny – na rovince mezi sedmou a osmou zatáčkou a mezi 12. – 1. zatáčkou. Jedná se o městskou trať s nižším přítlakem, ovšem je to rychlá a zároveň náročná trať. Piloty potrápí nejen šikany a vlásenka, ale i slavná Zeď šampionů, na kterou si budou muset dát pozor.

Zdroj: Formula1.com
  • Počet kol: 70

  • Délka okruhu: 4,361 km

  • Celková vzdálenost: 305,27 km

  • Počet zatáček: 14

Pirelli pro tento závodní víkend opět zvolilo nejměkčí trojici pneumatik. Nejměkčí červená sada C6 debutovala na trati v Imole a po Monaku se na ní bude závodit i v Kanadě. Střední sada bude specifikace C5 a tvrdá C4. Piloti budou mít k dispozici 2 sady bílých, 3 sady žlutých a 8 sad červených pneumatik. Po ruce budou i pneumatiky do deště, ovšem pršet by nemělo.

Zdroj obrázku: Red Bull Content Pool

Vítězové z předešlých let

Rok Pole position Vítěz
2024 George Russell Max Verstappen
2023 Max Verstappen Max Verstappen
2022 Max Verstappen Max Verstappen
2021 nejelo se
2020
2019 Sebastian Vettel Lewis Hamilton
2018 Sebastian Vettel Sebastian Vettel
2017 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2016 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2015 Lewis Hamilton Lewis Hamilton
2014 Nico Rosberg Daniel Ricciardo

Rekordy

Nejrychlejší kvalifikační kolo: 1:13.078 Valtteri Bottas (2019)
Nejvyšší počet vítězství:  Jezdec: Michael Schumacher, Lewis Hamilton (7x)
Tým: Ferrari (14x)*, McLaren (13x)
Nejvíce pole positions: Michael Schumacher, Lewis Hamilton (6x)
Nejvíce pódiových umístění: Michael Schumacher (12x)

* Ferrari vyhrálo v Kanadě celkem 14x, ovšem dva závody nebyly součástí šampionátu.

Okénko do historie

  • Při premiéře na okruhu Île Notre-Dame v Montréalu vyhrál domácí jezdec Gilles Villeneuve, který byl zároveň jeho prvním triumfem ve formuli 1.
  • Velká cena Kanady se nekonala v letech 1975, 1987, 2009 a kvůli pandemii covidu-19 také v letech 2020 a 2021. To z ní činí jeden z nejčastěji rušených závodních podniků v moderní historii.
  • Velká cena Kanady je známá pro své napínavé závody a časté nehody. V roce 2011 se zde jel nejdelší závod v historii F1 trvající 4 hodiny a 4 minuty. Vítězem se nakonec stal Jenson Button, který vyhrál z posledního místa po 6 zastávkách a kolizi s týmovým kolegou.
  • V roce 2019 projel Sebastian Vettel cílem jako první, ale kvůli pětisekundové penalizaci za nebezpečný návrat na trať při souboji s Hamiltonem nakonec o vítězství přišel. V cíli demonstrativně přesunul ceduli s číslem 1 před svůj vůz, přestože podle výsledků skončil druhý.

Domácí závod pro Lance Strolla

Na Kanaďana Lance Strolla čeká domácí velká cena. Ve Španělsku vynechal závod, jelikož se ozvala jeho stará zranění z nehody na kole. Bolestmi v zápěstí a v ruce trpěl již několik týdnů, ve Španělsku byly už tak velké, že po odborné diskuzi s lékaři se závodu nezúčastnil. Diskutovalo se také o tom, zda se vůbec stihne do VC Kanady zotavit a opět závodit. Stroll dvoutýdenní pauzu naplno využil k přípravě a v Montrealu se na start postaví.

200. Velká cena pro Haas

Americkou stáj tento víkend čeká dvoustá velká cena. Na oslavu tohoto výročí si připravili speciální zabarvení, které je stejné jako měl jejich vůbec první vůz.

Lindblad dostal superlicenci

Red Bull požádal Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby udělala výjimku a udělila superlicenci juniorskému pilotovi, Arvidu Lindbladovi. Lindblad momentálně závodí ve formuli 2 a nasbíral dostatek bodů na udělení superlicence, jenomže jediné, co ho od ní dělilo, byl věk – Lindbladovi ještě nebylo 18 let. FIA žádost přijala a Lindblad má nyní platnou superlicenci.

Proč Red Bull o tuto výjimku vlastně žádal?

Lindbladovi oslaví osmnácté narozeniny 8. srpna, což je za dva měsíce. Mnozí spekulovali o tom, že by ho chtěli rudí býci posadit do monopostu formule 1 v případě, že by Max Verstappen nasbíral maximální počet trestných bodů a nemohl by startovat v nadcházejícím závodě.

Verstappen má na svém kontě 11 trestných bodů a je jen jeden bod od zákazu startu. Pokud se v Kanadě něčím prohřeší a dostane za to i trestné body, v Rakousku si nezávodí. První dva body se mu odečtou až 30. června.

Red Bull ale tyto spekulace vyvrátil a sdělil, že to s Verstappenovou pozicí nemá co dočinění. Nejspíše tak plánuje mladého Brita posadit do některého z tréninků.

Nový kalendář pro sezónu 2026

V úterý byl odhalen nový kalendář pro nadcházející sezónu. Příští rok nás čeká opět 24 závodů. Chybí ale závod v Imole, který vyřadil nový městský okruh v Madridu a Španělsko tak bude hostit hned dva podniky. Kalendář se také upravil z hlediska logistiky a VC Kanady se příští rok pojede už 24. května a bude kolidovat s Indy 500.

Pátek První trénink 19:30
Druhý trénink 23:00
Sobota Třetí trénink 18:30
Kvalifikace 22:00
Neděle Závod 20:00

Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Formuli 1 začala pravidelně sledovat v roce 2020. V únoru 2022 se připojila k redakci SvětFormule.cz a kromě psaní článků se stará i o sociální sítě. Nevěnuje se jen F1, ale i nižším sériím.

Další články autora →

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *