
Christian Horner se ve formuli 1 pohybuje už více než 20 let. Nyní popsal, jak se za tuto dobu podle něj změnily některé aspekty tohoto sportu.
Christian Horner s týmem Red Bull, se kterým je od jeho začátku v roce 2005, nedávno oslavil společnou 400. velkou cenu. Za tuto dobu rakouská stáj pod vedením jedenapadesátiletého Brita vyhrála 124 závodů, získala 6 Pohárů konstruktérů a 8 Pohárů jezdců.
Jak se prostředí F1 změnilo za poslední dvě dekády
Když v roce 2005 nastoupil Horner do role šéfa týmu, rozhodně to neměl snadné. Stál proti legendám tohoto sportu jako jsou Jean Todt, Frank Williams nebo Ron Dennis. Dnešní optikou by bylo snadné si představit, že by se tito zkušení velikáni mohli nováčkovi v paddocku vysmát a nahlížet na něj s určitou arogancí.
Stal se ovšem přesný opak, jak vysvětlil dnes již zkušený šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů v „Klubu piraň“. Tak kdysi nazval formuli 1 tehdejší šéf McLarenu, Ron Dennis, když přirovnal paddock k hejnu masožravých ryb, které si moc rády smlsnou na každém, kdo není dostatečně silný na to, aby plaval v kalných hlubinách.
„Když jsem do tohoto sportu vstoupil, seděli jsme u stolu s Berniem Ecclestonem a Maxem Mosleym (tehdejší prezident FIA – pozn. red.). Byl tu Ron Dennis, který řídil McLaren, Frank Williams byl ve Williamsu, Jean Todt ve Ferrari a Flavio Briatore v Renaultu. Dále tu byl stále ještě Eddie Jordan v dobách, kdy jsem začínal. Všechno to byly velké osobnosti a velké charaktery,“ popisoval Horner celou situaci webu PlanetF1.com.
„Ano, vždy docházelo k neshodám, ale zároveň dokázali najít společnou shodu na tom, co je dobré pro náš byznys a co je dobré pro tento sport. V zájmu všech bylo, aby naše podnikání prosperovalo. Zatímco dnes se rozhlédnete po místnosti a až na pár výjimek je to z velké části skupina manažerů, na rozdíl od podnikatelského ducha, který tu byl dříve. Vždy tu panovala určitá rivalita. Řekl bych, že Jean a Ron si nikdy moc nerozuměli, ale vždy mezi nimi byl respekt, který se dnes podle mě trochu vytrácí.“
Horner byl v poslední době předmětem mnoha spekulací. Byl spojován jak s nahrazením Freda Vasseura u Ferrari, tak i jako možný nástupce Olivera Oakese u týmu Alpine. V rozhovoru právě pro PlanetF1.com šéf stáje Red Bull mimo jiné prozradil, že vůči týmu Red Bull Racing nadále cítí zodpovědnost a také to, že tým se základnou v Milton Keynes je významnou součástí jeho života.
Šéf týmu Red Bull Racing dostal příležitost utnout tyto spekulace, když se ho během závodního víkendu v Montréalu prostřednictvím stanice Sky F1 zeptali, zda se v nedávné době nesetkal s předsedou představenstva Ferrari Johnem Elkannem.
„Koluje zde mnoho fám, ale nikam se nechystám. Jsem plně oddaný Red Bullu, připravujeme spoustu skvělých věcí. Jsme na pokraji spuštění vlastního motoru pro rok 2026, což je obrovský projekt a také závazek. Samozřejmě je vždy lichotivé být spojován s jinými týmy, zejména s týmy jako je Ferrari. Ale ne, nikam se nechystám, ani do Alpine!“ řekl Horner ke spekulacím.
„V paddocku se velice často spekuluje, ale já tu jsem jak dlouho, 21 let? Nemám v úmyslu kamkoliv odcházet.“
Horner se také těší velké oblibě na sociálních sítích, kde je nejsledovanějším ze všech šéfů týmu – ačkoliv Toto Wolff, který by byl pravděpodobně v tomto ohledu jedním z favoritů, nemá žádný oficiální účet na sociálních sítích.
Úspěch vás může učinit neoblíbeným
Letošní slavnostní představení vozů na show F1 75 v Londýně krásně ukázalo rozpolcenost fanouškovské obce formule 1. Zatímco týmy jako McLaren nebo Mercedes sklidily bouřlivý potlesk, Hornerův příchod na pódium se setkal s bučením, které se střídalo s jásotem.
Měl se britský šéf týmu držet scénaře nebo reagovat na diváky? Nejúspěšnější Brit ve vedení stáje formule 1 moderní éry dostal otázku, zda mu nedostatečný respekt vůči němu od londýnského publika vadí.
„Nevyhnutelně se nikdy nezavděčíte všem. Tyto věci se okamžitě začaly řešit v médiích a tak dále. Ale já jsem byl vždy stejný člověk. Vždy jsem fungoval tak, jak funguji. Od každého očekávám 100 procent a 100 procent tomu dám i já. Ale někdy vás to může udělat u soupeřů nepopulárním. Nejlepší způsob, jak se v tomto oboru stát neoblíbeným, je vyhrávat. A to se nám v posledních letech celkem dařilo,“ rýpnul si Horner do svých rivalů.
Při akci F1 75 cesta Christiana Hornera do hotelového pokoje běžně trvala okolo 15 minut. Nicméně v tu noc po hlavním galavečeru v Londýně to byla téměř hodina. Zastavoval se, aby rozdal co nejvíce fotek a autogramů fanouškům, přičemž mnoho z nich mělo na sobě čepice McLarenu nebo Mercedesu.
Těm stejným fanouškům, kteří na něj pár hodin předtím bučeli v rámci celé akce. Stejně tak se ovšem u ostatních fanoušků objevoval jejich upřímný odpor k Britovi a jeho rakouské stáji. Jak moc to může být způsobeno tím, že úspěchy Red Bullu jsou spojeny s ne-britskými piloty, kteří poráželi jejich domácí hrdiny?
„Samozřejmě, je v tom určitý prvek. Od dob Davida Coultharda jsme nikdy neměli britského jezdce. Čtyřikrát jsme vyhráli titul se Sebastianem Vettelem, který porazil Lewise a Fernanda. Znovu jsme to dokázali s Maxem, který porazil Lewise v roce 2021, a pak Landa Norrise a George Russella v loňském roce. Takže nikdy jsme nebyli tak úplně domácími favority, protože jsme tým vlastněný Rakušany, přestože jsme velice britsky orientovaná stáj, jelikož sídlíme v Milton Keynes, jen kousek od Silverstone,“ dodal k situaci ohledně britských pilotů.
Vždy budu bránit každého, kdo bude nosit tričko Red Bullu
Ke sportovní rivalitě, kterou má s ostatními na startovním roštu, se prostřednictvím PlanetF1.com vyjádřil také generální ředitel McLarenu Zak Brown. A ačkoliv se o Hornerovi přímo nezmínil, řekl, že má pocit, že tyto politické hry byly ostatními dovedeny až příliš daleko.
„V tomto sportu se vždy hrály politické hry a myslím, že je to tak v pořádku. Jen se to podle mě v určitých oblastech určitým lidem vymklo kontrole. Nemyslím si, že jde o vyloženě endemický problém tohoto sportu, ale myslím si, že je tu pár lidí, kteří to berou za hranici toho, co je přijatelná míra politikaření, abych tak řekl,“ nechal se slyšet Brown.
Rivalita mezi Red Bullem a McLarenem panuje od minulé sezóny na trati i mimo ni. Horner ovšem dosud na Brownovy výroky nikdy výrazněji veřejně nereagoval.
Toto veřejné pošťuchování některé fanoušky láká, ale hodně z nich naopak odrazuje. Šéf Red Bullu v minulosti ukázal, že má talent na dobře mířené narážky, ale když pak vstoupí na bitevní pole, ví moc dobře, co si může dovolit říct a co nikoliv.
„V tomto sportu vždy bude existovat rivalita a soupeření. Z tohoto týmu jsem nadšený. Vždy budu bránit každého, kdo nosí tričko Red Bullu. Když jste šéfem týmu, právě toto je váš hlavní úkol. Ne každý s vámi a vašimi názory neustále souhlasí. Ale abych byl upřímný, v dnešní době digitálních médií se z věcí dělá mnohem víc, než jak jsou. Bojovníků za klávesnicemi je dnes mnohem více než jich bývalo, když jsem do prostředí tohoto sportu přišel,“ poukazuje rodák z Leamington Spa na další odlišnost oproti dřívějším dobám.
„Upřímně řečeno, nevěnujeme tomu vůbec žádnou pozornost. Soustředíme se jen na naši práci, jezdíme na závody a děláme to nejlepší, co umíme. Formule 1 je komplikovaný byznys, se kterým souvisí mnoho aspektů, stejně jako se sportem samotným.“
„To, co vidíte na trati, je jen 20 procent celé naší práce. A myslím, že se musíte kolem sebe obklopit dobrou skupinou lidí (aby tým fungoval – pozn. red.). Musíte se držet svého přesvědčení, musíte pracovat jako tým a zůstat soustředění.“
„A je tu samozřejmě i politický prvek, jednání s regulačními orgány, jednání s držitelem komerčních práv. Politický prvek tu vždy byl a vždy tady bude.“
Po dvou desetiletích v tomto sportu je Christian Horner nejen vůdčí osobností Red Bull Racing, ale také uznávaným mužem v paddocku.
Je to pozice, kterou si vybudoval od základů a pro kterou musel tvrdě pracovat. A vypadá to, že bude pokračovat i nadále, s rakouskou stájí má dlouhodobý kontrakt do roku 2030. Od příštího roku budou monoposty Red Bullu poháněny vlastním motorem ve spolupráci s Fordem. Brita v čele závodního týmu nápojového giganta tak jistě čeká další napínavá kapitola jeho kariéry.