Škatulata hýbejte se! Možné změny v kalendáři F1

Škatulata hýbejte se! Možné změny v kalendáři F1

Růst popularity formule 1 je jedním z důvodů, proč dochází ke změnám v kalendáři a v budoucnu nadále docházet bude. V poslední době se čím dál více spekuluje o okruzích, které by se brzy mohly vrátit zpět do kalendáře formule 1. Jejich návrat by ale znamenal, že se možná musíme rozloučit s legendárními okruhy. V kalendáři je totiž jen dvacet čtyři míst.

Mezi okruhy, které momentálně čelí hrozbě odstranění z kalendáře pro sezónu 2024, patří belgická Spa Francorchamps. Doposud totiž nebyla prodloužena její smlouva se společností Liberty Media, která z části vlastní F1. Spa se řadí mezi legendární okruhy plné ikonických momentů. Během let také prošla razantními změnami, ale zatáčky jako Eau Rouge nebo Raidillon zůstávají. První automobilový závod se zde uskutečnil už v roce 1925 a v roce 1950 okruh patřil do historicky první sezóny formule 1. Tehdy závod vyhrál Manuel Fangio.

Velký otazník visí i nad závodem v čínské Šanghaji. Okruh sice smlouvu má, a to do konce roku 2025, ale kvůli pandemii covidu 19 se zde poslední závod jel v roce 2019. I v letošní sezóně podmínky nedovolovaly, aby se závod konal. Šanghajský okruh do formule 1 vstoupil v roce 2004 a byl svědkem památných okamžiků. Například Michael Schumacher zde v roce 2006 vyhrál svůj poslední závod a v roce 2009 Sebastian Vettel získal první vítězství pro stáj Red Bull.

Na konci sezóny 2024 vyprší smlouva dalším třem okruhům. Japonská Suzuka je jedním z nich. Formule 1 je v Japonsku velmi populární. První závody se v zemi konaly v roce 1976, konkrétně na okruhu Fudži. O rok později bylo Japonsko staženo z kalendáře a vrátilo se v roce 1987, tentokrát na okruh Suzuka. Od té doby se zde závod konal každý rok s menší přestávkou mezi lety 2007-2008. Suzuka patří mezi náročné závody nejen díky rozložení tratě, ale i kvůli podnebí, které vytváří nebezpečné podmínky pro závod. Trať se zapsala do dějin nejen díky úspěchům, jež se na ní odehrály, ale navždy bude připomínat poslední smrtelnou nehodu ve formuli 1. Pilot stáje Marussia – Jules Bianchi se zde v roce 2014 srazil s vyprošťovacím vozidlem a utrpěl vážné zranění hlavy. Na následky nehody zemřel o devět měsíců později.

Ázerbájdžánské Baku řadíme mezi městské okruhy. Závod se představil v roce 2016, jako Velká cena Evropy a o rok později byl oficiálně zařazen na kalendář formule 1. Úzké uličky klikatého starého města dávají pilotům zabrat a sebemenší chyba je rychle a přísně potrestána. V sezóně 2017 jsme zde mohli vidět několik safety carů a nehod. Například Sebastian Vettel tehdy ztratil nervy a najel do boku monopostu Lewise Hamiltona, jako reakci na jeho údajné vybržďování.  Za své chování dostal penalizaci deseti sekund a ztratil tak první pozici. I přes svoji dramatičnost je závod v Baku jedním z nejméně navštěvovaným.

Velká Británie se může pyšnit závodem na okruhu Silverstone, který v roce 1950 hostil úplně první závod formule 1. Od toho roku se okruh objevuje v kalendáři každou sezónu. V roce 2010 majitelé okruhu (Britský klub závodních jezdců) podepsali smlouvu na sedmnáct let. Kvůli poplatku za pořádání, který se zvyšuje, docházejí majitelům peníze na hostování závodu formule 1. Proto bylo oznámeno, že Silverstone uvidíme minimálně do roku 2024. Tento legendární okruh je postavený na místě letiště z druhé světové války a během let několikrát změnil svoji podobu. Hlavně kvůli zvýšení bezpečnosti.

Návrat starých, objevení nových

Jihoafrická republika se několikrát pokusila o návrat do kalendáře královny motosportu. Podle posledních informací se okruh Kyalami pokouší získat poslední místo na příští sezónu, o které se uchází i belgická Spa. Poslední závod konaný v Jihoafrické republice proběhl právě zde v roce 1993. Finanční problémy způsobily jeho vyřazení. Dnes má okruh vládní podporu a další sponzory k tomu, aby se modernizoval  na licenci Grade 1 a splnil tak podmínky pro konání závodu formule 1.

Ve Vietnamu se nachází okruh, který stále čeká na svůj debut ve formuli 1. Závod v Hanoji byl oznámen v roce 2018 a na kalendáři se měl objevit v sezóně 2020. Nicméně kvůli pandemii covidu 19 musel být zrušen a následně byl odstraněn i ze sezóny 2021. Tehdy závod ztratil největšího podporovatele, vietnamského politika, který byl později odsouzen za korupci. Jedná se o městský okruh inspirovaný klasickými tratěmi po celém světě a očekává se, že na rovince rychlost monopostu dosáhne 330 km/h. Trať je navržena i s ohledem na předjíždění.

Myšlenka na návrat formule 1 se objevila i v Jižní Koreji. Stavba okruhu ve městě Jŏngam započala na konci roku 2009 a byla dokončena těsně před plánovaným závodem formule 1 v říjnu 2010. Piloti již po prvních trénincích kritizovali vjezd do boxové uličky a poté nastaly problémy i u jejího výjezdu. Monoposty zde nabíraly nebezpečnou rychlost a vedení týmů si stěžovalo. FIA nakonec problémy vyřešila instalací semaforů, později byla trať upravena. Okruh byl v kalendáři do sezóny 2013 a poté byl odstraněn. Jeho největším problémem dodnes zůstává lokace. Město Jŏngam je od hlavního města Sŏulu vzdálené 335 km a doprava na místo je obtížná. Kvůli těmto faktorům okruh nezískal popularitu u místních a ani u turistů.

Svůj názor na návrat do kalendáře mají i pořadatelé závodu na okruhu Hockenheim. Z návratu jsou nadšení, ale nechtějí ho za každou cenu. Riziko velké ztráty financí okruhu brání v úspěšném návratu zpět do formule 1. Velká cena Německa se na Hockenheimu konkrétně jela poprvé v roce 1970. Předtím se závod konal na Nürburgringu. Ovšem Hockenheim se stal hlavním dějištěm závodů mezi lety 1977-2006. Poté došlo k dohodě o sdílení závodu právě s Nürburgringem. V roce 2015 z finančních důvodů nemohl Nürburgring pořádat závod a Hockeinheim ze stejných důvodů odmítl závod nahradit. Oblíbenost F1 u německých občanů neustále klesala, a to způsobilo, že Velká cena Německa dnes nemá zastoupení.

Oblíbený okruh u fanoušků je bez pochyby Sepang, nacházející se v Malajsii. Trať dokázala piloty testovat a díky předjížděcím akcím diváka pobavit. Organizátoři již několikrát vysvětlovali, že formule 1 je drahou záležitostí a momentálně si pořádání závodu nemohou dovolit. Okruh je známý tím, že je jeden z nejvíce technicky náročných a kvůli malajskému počasí i jedním z nepředvídatelných závodů. První závod se zde jel v roce 1999 a hned si u fanoušků získal své místo. Naposledy jsme ho v kalendáři mohli vidět v sezóně 2017.

V plánu je výstavba dalších okruhů, takže se možná dočkáme druhého závodu v Saudské Arábii, nového okruhu v New Yorku nebo městského závodu v Londýně. Do budoucna nejspíš dojde k odstranění již tradičních závodů. Šéf formule 1 Stefano Domenicali nedávno řekl, že závody, které mají v kalendáři dlouholeté zastoupení, se nemohou spoléhat na svoji historii, ale musí se dál vyvíjet.

„Být arogantní a věřit, že máte zaručenou budoucnost, protože závod pořádáte již 100 let, upřímně nestačí,“ vyjádřil se.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Helena Chovancová)
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše. Kromě formule 1…

Další články autora →