Nezlomný Alex Zanardi se po dvouleté pauze v motorismu vrátil za volant a okamžitě zazářil. V nevyzpytatelných podmínkách, které v neděli na okruhu v italském Misanu panovaly, dojel na fantastickém pátém místě.
Ital přišel při hororové nehodě během závodu americké formulové série CART, jež v roce 2001 hostil německý Nürburgring, o obě nohy, místo kterých má dnes protézy. Tento ošklivý zážitek jej však neodradil a v roce 2005 se vrátil za volant závodních aut. Ve WTCC závodil se speciálně upraveným vozem BMW.
V roce 2009 závodění (prozatím) ponechal a vydal se na veleúspěšnou štaci atleta. Tento houževnatý Ital se v roce 2011 zúčastnil letní paralympiády v Londýně, kde získal dvě zlaté medaile a o čtyři roky později v Rio de Janeiru přidal do své olympijské sbírky další dvě nejcennější „placky“. Kromě olympiád je Zanardi od roku 2014 pravidelným účastníkem triatlonů.
V roce 2014 opět ohlásil comeback. Tentokrát reprezentoval mnichovskou automobilku v Blancpain GT series. A o rok později nastoupil spolu s bývalým pilotem F1 Timo Glockem a Bruno Spenglerem do 24 hodinky ve Spa-Francorchamps.
Poté si dal opět od závodění dvouletou pauzu, aby oznámil účast na závodě DTM. Premiéru coby hostující pilot si odbyl před domácím publikem v italském Misanu, které hostilo historicky první noční závod německého šampionátu cestovních vozů.
BMW pro něj připravilo speciálně upravené BMW M4 DTM. Dříve byl Zanardi zvyklý brzdit pedálem, jenž měl upevněný na protéze. Ovšem v BMW přišli se zbrusu novým řešením, které by mělo řízení Zanardimu usnadnit. Inženýři mu do auta nainstalovali ruční brzdu.
Na konci měsíce se závodu v Itálii zúčastní jako hostující pilot Alex Zanardi. Jak si BMW poradilo s jeho hendikepem se dozvíte v novém článku. #DTM #DTMcz https://t.co/R7IQdMv6yA
— DTMnews.cz (@DTMnews_cz) 9. srpna 2018
Alexi, jsi legenda!
Jako nováček si o víkendu nevedl vůbec špatně, a to v Misanu panovaly opravdu náročné podmínky. V prvním závodě dokončil na třináctém místě, přičemž vítězem se stal další expilot F1 Paul di Resta. Ovšem ve druhém, ještě mnohem bláznivějším závodě všechny překvapil.
V neděli byla volba pneumatik tak trochu sázkou do loterie, neboť bylo počasí opravdu nevyzpytatelné. Piloti startovali na různých strategiích. Někteří se rozhodli pro start na slickách a někteří startovali na pneumatikách do mokra. První zastávky v boxech jsme viděli relativně brzo, už okolo sedmého kola. Ovšem tito jezdci ve finále asi prodělali nejvíce, neboť chvíli na to v Misanu sprchlo. Zanardi však zůstal na trati. A udělal dobře. V té chvíli se totiž už pohyboval pouze pozici za pódiem!
„V zaváděcím kole jsem jel na slickách, ale s mým inženýrem jsme se rozhodli, že budeme startovat na pneumatikách do mokra. Od začátku jsme kvůli těmto podmínkám počítali se safety carem a chtěl jsem přezout na slicky. Začalo však pršet, proto byly pneumatiky do mokra logickou volbou,“ přibližuje průběh závodu účastník 41 závodů Formule 1. „Samozřejmě, že jsme měli i trochu štěstí, ale k tomu se musíte dopracovat.“
Po povinné zastávce se sice o jednu pozici propadl, ale tam už zůstal až do konce závodu. Jelikož je radiová komunikace během závodu zakázaná (je povolená jenom v pitline), tak netušil, na jaké pozici se nachází. Proto nemohl uvěřit svým uším, když mu z boxové zídky oznámili, že dojel na pátém místě.
pic.twitter.com/qTRkC5NrWB— DTM (@DTM) 26. srpna 2018
Inženýr: „Ok, Alexi, tohle je konec závodu. Jsi na pátém místě.“
Zanardi nevěřícně: „Tohle je nejlepší vtip víkendu!“
Inženýr: „Alex…“
Zanardi: „No tak, děláte si srandu! Jsem starý pán, tohle mi nemůžete dělat.“
Inženýr: „Myslím, že jsi legenda.“
Ačkoliv jakožto hostující jezdec neměl na body nárok, tak je to bezesporu fantastický výsledek. „Tenhle výsledek opravdu rád přijmu, beztak už nebudu mít v mém věku tolik příležitostí slavit v motorsportu takové úspěchy,“ radoval se Zanardi, který na tento víkend nikdy nezapomene: „Tento víkend budu navždy nosit v mém srdci. Trvalo to 51 let, než jsem to zažil.“
Zanardi se zalekl pomalejších jezdců
Nicméně, v případě 51 letého závodníka se nejednalo jen o štěstí, ale v neděli měl i dostatečnou rychlost na to, aby dokázal držet krok se špičkou. „V závodě jsem měli velmi dobrou rychlost a nebyl jsem si moc jistý, co mám dělat, když se přede mnou vynořili pomalejší jezdci. Upřímně, jsem vděčný, že mi BMW Motorsport tuto možnost dalo. Vždycky věřili v to, že to zvládnu. Tato důvěra je velkým darem a jsem šťastný, že jsem to mohl obhájit.“